Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar för fotboll med Sigma EX 120-300

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas_Hagman

Avslutat medlemskap
Har en Nikon D7000 och en Sigma EX 120-300/2,8 APO DG OS HSM Nikon. Skulle behöva hjälp med med lämpliga inställningar för fotboll. Har tillgång till monopod och en 1,4 extender.

Just nu står gluggen inställd på AF och OS knappen står på mode 1.

Följande AF, AF-C och en enda AF-punkt, möjligen 9-punkts eller vilket som är det minsta man kan ha på D7000.

Läge M eller S på exponeringen och tillräckligt högt ISO för att få slutartider på 1/500 eller något liknande. Det behövs kanske ännu snabbare tider i vissa lägen.

Vad gäller lägena på OS har jag ingen koll, vad säger manualen om dem?

Af och os i läge 1 e ok.

Prova gärna.
sätt kamera i "M" ställ in bländaren på f/4 & slutartiden på 1000.. och låt iso jobba i auto..
om du går upp i slutar hastighet kan du stänga av OS om du vill..

skippa extendern..

Följande AF, AF-C och en enda AF-punkt, möjligen 9-punkts eller vilket som är det minsta man kan ha på D7000.

Läge M eller S på exponeringen och tillräckligt högt ISO för att få slutartider på 1/500 eller något liknande. Det behövs kanske ännu snabbare tider i vissa lägen.

Vad gäller lägena på OS har jag ingen koll, vad säger manualen om dem?

Tack för snabbt svar...

Sigma hävdar att OS "tillåter handhållen tele-fotografering och användning av slutartider ca 4 steg längre än vad som annars vore möjligt." Det finns två OS lägen. Läge 1 är för allmänt bruk och ger både vertikal och horisontell stabilisering. Läge 2 är avsedd för användning vid panorering och förmodligen stabiliserar endast på den vertikala axeln.

Själv har jag bara testat läge 1 än så länge, vilket mätläge skall jag välja?
Spot eller matris eller centrumvägd?

Tack för snabbt svar...

Själv har jag bara testat läge 1 än så länge, vilket mätläge skall jag välja?
Spot eller matris eller centrumvägd?

Jag kör manuellt då ljusmätningen lätt fintas av reklamskyltar, publik och annat bjäfs som finns runt planen. Om det är väldigt växlande molnighet så brukar jag gå över till bländarprioritet med spotmätning och hålla ett öga slutartiden så jag inte får för långa slutartider.

ANNONS
Götaplatsens Foto