Annons

Inställningar i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn_

Aktiv medlem
Hej,

Några frågor. För det första så blir mina inskannade bilder sk*tkonstiga i just lightroom. Bilderna för extrema färger lila, gult och grönt. Skitfult är det. Formatet är TIFF. Om jag öppnar bilderna i acdcee eller windows foto så ser de ok ut ... (?)
Så nu får jag exportera dem till jpg i acdcee innan jag kan behandla dem i LR =( - de ser nämligen ok ut i jpeg, även i LR.
En annan fråga. Kan man skala bilder i LR? Nu får jag skala dem i andra program. Kan det vara någon preset man skall skapa vid export kanske?

Har inget svar på dina TIFF-bilder.

Beträffande skalning. Som du märkt har Lightroom inget "spara". Din originalfil är alltid oförändrad och dina redigeringar sparas i en databas. Först när du väljer att exportera dina bilder skapar du en ny fil och i den dialogrutan kan du bestämma bildernas storlek.

Hej,

Några frågor. För det första så blir mina inskannade bilder sk*tkonstiga i just lightroom. Bilderna för extrema färger lila, gult och grönt. Skitfult är det. Formatet är TIFF. Om jag öppnar bilderna i acdcee eller windows foto så ser de ok ut ... (?)
Så nu får jag exportera dem till jpg i acdcee innan jag kan behandla dem i LR =( - de ser nämligen ok ut i jpeg, även i LR.

Kolla om du har valt något profil under "Camera Calibration" och se om det hjälper att byta mellan några olika där.

Tack för hjälpen. Jag hittade storlekstricks i exportdialogen i LR :)

Bilderna ser fortfarande superkonstiga ut direkt från skannern. På bilden nedan har jag dragit ner saturation till -70 och då börjar det likna orginalet... Jag hittade inget konstigt under Camera Calibration tyvärr.

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/a3/a3fe997469fa43dba09c516d0eeba42a.jpg

Det sjuka är att om jag exporterar den direkt jpeg så blir även exporten helt fel i färgerna. Som sagt, om jag där emot öppnar tiffarna direkt så ser de ok ut i andra program än LR.

//Björn

Tack för hjälpen. Jag hittade storlekstricks i exportdialogen i LR :)

Bilderna ser fortfarande superkonstiga ut direkt från skannern. På bilden nedan har jag dragit ner saturation till -70 och då börjar det likna orginalet... Jag hittade inget konstigt under Camera Calibration tyvärr.

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/a3/a3fe997469fa43dba09c516d0eeba42a.jpg

Det sjuka är att om jag exporterar den direkt jpeg så blir även exporten helt fel i färgerna. Som sagt, om jag där emot öppnar tiffarna direkt så ser de ok ut i andra program än LR.

//Björn

Jag kan väldigt lite om TIFF men det är väl en "standard" med många olika varianter, 24-bitars, 32-bitars, CMYK, RGB osv. Kolla om du har några olika inställningsvarianter i programvaran för skannern och laborera med dem.

Har kollat lite i skannerprogramvaran (silverfast) och där kan man välja lite olika profiler. Det spelar dock ingen roll vad jag väljer. Jag har dels ställt in gamma gradiation till 2.2 (jag läste att LR default "antar" att bilderna har det värdet).
Detta är defenitivt inte mitt problem.

På översta bilden ser ni hur den ser ut i LR, den kommer direkt från skannern här

På nedre bilden ser ni hur det ser ut om man inte öppnar upp den i LR, så här ser den ut i windows foto eller acdcee

Det känns som om LR inte visar rätt färgområde när den tittar på TIFF-bilden, det saknas ju en hel del information, eller?

Om jag konverterar bilden till jpeg i acdcee så ser den "normal" ut även i LR. Hade varit skönt att komma ifrån det steget så man kan ha hela arbetsflödet i LR...

Jag har också testat att exportera bilden från LR med olika färgprofiler(aRGB sRGB), men det blir samma resultat.

Bilden från skannern är en 24bit TIFF

Stökigt det här... Någon som har något tips? :)

Ett tillägg:
Det blir så här på alla bilder från skannern oavsett om det är negativ,dia eller polaroid eller vanliga bilder

Mvh
Björn

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    13.5 KB · Visningar: 172
  • 2.jpg
    2.jpg
    16 KB · Visningar: 176
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto