Annons

Inställningar på D100

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr P

Aktiv medlem
Har haft kameran och försökt komma underfund med den ett par dagar nu. Har suttit och provat med olika inställningar men nu när det är sommar och sol lyckas alltid få ex. himmelen vit. Undrar om ni som har hållt på och grejat längre har tips på inställningar och förfarande för som jag har nu så upplever jag det hela mer kittsligt än dia och man vill ju inte gå omkring med avtonatgråfilter jämnt och ständigt eller sitta och greja med masker och lager hela dagaran i PS, om det nu finns enklare åtgärder.

Tack på förhand!

ett känt problem på digitalkamerorna

Underexponera något steg, och

Vet inte om D100 har inställning Coudy day (-+)
jag brukar köra min D1:a på "moln +3" under alla väderförhållanden

Hoppas det hjälper lite!

mvh: Adam

Tack Adam!

Har inställning för molnigt på vitbalansen. Menar du att du har den inställningen och att du kör baktring +3 på vitbalansen...i så fall kan jag köra den inställningen på D100 med.

Hitills har jag märkt att 1/3 dels underexponering är lagom för övrigt i bilden men hjälper inte i mina nämnda högdagar men då har jag kört vitblansen i autoläget.

Jag är i alla fall lite förvånad hur lätt det sticker iväg med överexponering så fort det finns någon ljus prick eller fält någon stanns eller himlen är ljusblå. Har ju en F80 med och den har ju samma ljusmätare som D100 och som sagt dia är kittsligt men inte så kittsligt med den..

om jag inte kör helmanuellt så använder jag mig av plus/minuskompensationen en solig dag.
jag drar på några minus, 0,7 eller mer beroende på solen och motivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto