Annons

Inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Nattuggla

Avslutat medlemskap
Har fotat i många år med div kompaktkameror.Har mest pillat på ISO läget och vitbalans på sista kameran.Eftersom den inte räckte till för att fota på längre håll så har jag
nu investerat i en Canon EOS 550d och två objektiv bla ett Tamron AF SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD då jag i första hand vill kunna fota fåglar odyl högt upp i träden.
Har ni några tips på vad jag ska börja pilla på för knappar och vad rekommenderar ni mig för att få till ett hyggligt foto vad gäller inställningar.
Tacksam för lite tips för nu är det väl ändå dax att lära sig...
Mvh Kicki
 
Tycker du ska använda A läget (det läge där du bestämmer bländaren), sätt den på 5,6 så har du i princip den största öppning ditt objektiv har. Sedan så bevakar du tiden i sökaren, försök hålla den kortare än 1/250 på stillasittande fåglar och gärna kortare än 1/500 i rörelse, skulle du inte nå detta så höjer du ISO tills du når den tid som ger bilder utan rörelseoskärpa samt oskärpa från objektet.

På stillasittande fåglar så tycker jag du kan använda en fokuspunkt, så att du är säker på att det är rätt fokuspunkt som är aktiv. På fåglar som flyger kan man använda fler runt centrumpunkten för är det himmel runt om så kan man inte få falsk träff.

På rörliga fåglar så kan kontinuerlig AF vara att föredra då fokus ändrar sig även om den en gång har blivit låst med avtrycket halvvägs.
 
I skogen, eller rättare sagt bakgrund med samma ljus som huvudmotivet, är det inte svårt, bara fota o låta kameran bestämma.

Att plåta fågel, eller mindre saker mot ljus bakgrund, kan vara lurigt.
Problemen börjar väl när du har en ljus himmel.
Låter du kameran bestämma så får man väldigt lätt en fin himmel o en svart motivsilhuett.
I det läget tycker jag att Manuellt är bra.
 
Jag skulle välja följande
Auto ISO, max 3200 sid 62 i manualen
Tv 1/250 (stilla sittande fågel, 1/500 för flygande fågel) sid 78 i manualen

Kombinera med AEB för stilla sittande fågel. sid 89 i manualen.
För flygande kan du använda funktionen på sid 87 och lägga på ca 1,5 steg ljusare exponering om ljus himmel är bakgrund.

Då håller kameran tillräckligt kort slutar tid. väljer bländare och ISO för att få korekt exponering.
AEB funktionen gör att du får ljusare, normal och mörkare exponering att välja på i efterhand.
 
Jag tycker du ska lära dig relationen mellan slutartid, bländare och ISO. Det är de tre parametrarna som styr hur ljus en bild blir. Var och en av parametrarna påverkar dessutom bilden på olika sätt.

En "artikel" jag påbörjat: http://sprng.me/cp06j
 
Tycker du ska använda A läget (det läge där du bestämmer bländaren), sätt den på 5,6 så har du i princip den största öppning ditt objektiv har. Sedan så bevakar du tiden i sökaren, försök hålla den kortare än 1/250 på stillasittande fåglar och gärna kortare än 1/500 i rörelse, skulle du inte nå detta så höjer du ISO tills du når den tid som ger bilder utan rörelseoskärpa samt oskärpa från objektet.

På stillasittande fåglar så tycker jag du kan använda en fokuspunkt, så att du är säker på att det är rätt fokuspunkt som är aktiv. På fåglar som flyger kan man använda fler runt centrumpunkten för är det himmel runt om så kan man inte få falsk träff.

På rörliga fåglar så kan kontinuerlig AF vara att föredra då fokus ändrar sig även om den en gång har blivit låst med avtrycket halvvägs.

Tusen tack Martin för ditt generösa svar.Då har jag lite innanför västen att börja med.Har förstått att A läget har en stor roll i fotandet.

Mvh Kicki
 
Jag skulle välja följande
Auto ISO, max 3200 sid 62 i manualen
Tv 1/250 (stilla sittande fågel, 1/500 för flygande fågel) sid 78 i manualen

Kombinera med AEB för stilla sittande fågel. sid 89 i manualen.
För flygande kan du använda funktionen på sid 87 och lägga på ca 1,5 steg ljusare exponering om ljus himmel är bakgrund.

Då håller kameran tillräckligt kort slutar tid. väljer bländare och ISO för att få korekt exponering.
AEB funktionen gör att du får ljusare, normal och mörkare exponering att välja på i efterhand.

Tusen tack Tony.Kanoninformation.Då har jag lite att utgå ifrån och testa...

Mvh Kicki
 
Hej!

Något att pilla med är Picture Style. Jag minns fortfarande hur nöjd jag var den dag jag kom på hur jag kunde "skruva upp skärpan" på min EOS 400D =)

/Magnus
 
ANNONS