Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Insticks och gelatinfilter??

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Har sett att de kort korta objektiven och de superlånga har antingen insticksfilter eller gelatinfilter. Hur funkar det? Är lite nyfiken på hur filter som sitter längst bak istället för längst fram funkar.

Har sett att de kort korta objektiven och de superlånga har antingen insticksfilter eller gelatinfilter. Hur funkar det? Är lite nyfiken på hur filter som sitter längst bak istället för längst fram funkar.

Gelatinfilter vet jag inget om.

Om ett filter sitter i fram eller bak har väl egentligen ingen betydelse för dess effekt. Oavsett var det sitter kommer ju ljuset ändå tvingas gå igenom det och påverkas som det ska.
Möjligtvis syns smuts mer om det sitter närmare sensorn, men jag vet inte.

Anledningen till att man ha insticksfilter på de långa ljusstarka teleobjektiven är ju att frontlinsen på dessa är enorm. 300/2.8 har 15,5cm och 400/2.8 17cm tror jag.

Anledningen till att man ha insticksfilter på de långa ljusstarka teleobjektiven är ju att frontlinsen på dessa är enorm. 300/2.8 har 15,5cm och 400/2.8 17cm tror jag.

Det fattar jag skulle se kul ut med ett uv på 170mm, skulle bli fin tallrick. Men det lustiga är att jag inte hittar insticks eller gelatin filter på några webbshoppar, så man kunde se vad som finns och hur det funkar.

Det fattar jag skulle se kul ut med ett uv på 170mm, skulle bli fin tallrick. Men det lustiga är att jag inte hittar insticks eller gelatin filter på några webbshoppar, så man kunde se vad som finns och hur det funkar.

Om jag inte är helt fel ute så finns det inga insticksfilter. Vet inte exakt dock.

Till 300/2.8 har man ett vanligt 55mm (typ) som du sätter i en hållare och monterar där bak.

Om jag inte är helt fel ute så finns det inga insticksfilter. Vet inte exakt dock.

Till 300/2.8 har man ett vanligt 55mm (typ) som du sätter i en hållare och monterar där bak.

Till Sigmas 10-20 följer det med en plåtbit som mall för att klippa egna gelatin-filter, kolla på BH-Photo,dom har mängder! Dock inga polfilter då dom blir ganska meningslösa när man inte kan rotera dom!

Till Sigmas 10-20 följer det med en plåtbit som mall för att klippa egna gelatin-filter, kolla på BH-Photo,dom har mängder! Dock inga polfilter då dom blir ganska meningslösa när man inte kan rotera dom!
Jag fick inte med någon plåtbit till min :( Det ser ej heller ut som det skulle kunna gå att fästa något där bak heller? :S

Fel av mig Robin,,,, det är på mitt nya Sigma 12-24 DG som det följde med en plåtbit (bytade glugg när jag köpte FF)

Christer du tvingade mig att gå upp på vinden och leta rätt på kartongen. :( Och den var ej lätt att hitta. Och så låg det inget i. Du kunde sagt 12-24 förut :'(

Jag tror att dom flesta objektiv som inte har främre filtergänga (på grund av att linsen sticker ut) har en liknande ficka som min där man kan stoppa in gelatinfilter tillklippta i rätt storlek!

Har du prövat fickan? Btw är inte 12-24 sjukt vidvinkligt på ff? :p

Använder sällan 12-läget men det blir häftiga landskapsbilder om man gör det. Ser till att himlen har mycket moln mot blå bakgrund och lägger horisontlinjen långt ner för att få så mycket himmel som möjligt så kommer mycket av distortionen på himmlen!

ANNONS
Götaplatsens Foto