Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Insticks och gelatinfilter??
- Trådstartare RG
- Start datum
skogsbaronen
Aktiv medlem
Har sett att de kort korta objektiven och de superlånga har antingen insticksfilter eller gelatinfilter. Hur funkar det? Är lite nyfiken på hur filter som sitter längst bak istället för längst fram funkar.
Gelatinfilter vet jag inget om.
Om ett filter sitter i fram eller bak har väl egentligen ingen betydelse för dess effekt. Oavsett var det sitter kommer ju ljuset ändå tvingas gå igenom det och påverkas som det ska.
Möjligtvis syns smuts mer om det sitter närmare sensorn, men jag vet inte.
Anledningen till att man ha insticksfilter på de långa ljusstarka teleobjektiven är ju att frontlinsen på dessa är enorm. 300/2.8 har 15,5cm och 400/2.8 17cm tror jag.
RG
Avslutat medlemskap
Anledningen till att man ha insticksfilter på de långa ljusstarka teleobjektiven är ju att frontlinsen på dessa är enorm. 300/2.8 har 15,5cm och 400/2.8 17cm tror jag.
Det fattar jag skulle se kul ut med ett uv på 170mm, skulle bli fin tallrick. Men det lustiga är att jag inte hittar insticks eller gelatin filter på några webbshoppar, så man kunde se vad som finns och hur det funkar.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Det fattar jag skulle se kul ut med ett uv på 170mm, skulle bli fin tallrick. Men det lustiga är att jag inte hittar insticks eller gelatin filter på några webbshoppar, så man kunde se vad som finns och hur det funkar.
Om jag inte är helt fel ute så finns det inga insticksfilter. Vet inte exakt dock.
Till 300/2.8 har man ett vanligt 55mm (typ) som du sätter i en hållare och monterar där bak.
vaktis100
Aktiv medlem
Om jag inte är helt fel ute så finns det inga insticksfilter. Vet inte exakt dock.
Till 300/2.8 har man ett vanligt 55mm (typ) som du sätter i en hållare och monterar där bak.
Till Sigmas 10-20 följer det med en plåtbit som mall för att klippa egna gelatin-filter, kolla på BH-Photo,dom har mängder! Dock inga polfilter då dom blir ganska meningslösa när man inte kan rotera dom!
RG
Avslutat medlemskap
Jag fick inte med någon plåtbit till minTill Sigmas 10-20 följer det med en plåtbit som mall för att klippa egna gelatin-filter, kolla på BH-Photo,dom har mängder! Dock inga polfilter då dom blir ganska meningslösa när man inte kan rotera dom!
RG
Avslutat medlemskap
Oki då fattar jag. Trodde det var speciella filter man tröck in.
vaktis100
Aktiv medlem
olika från objektiv till objektiv! Har du lust att posta en bild av baksidan på ditt 10-20?Oki då fattar jag. Trodde det var speciella filter man tröck in.
RG
Avslutat medlemskap
Sorry Robin, men du dog nog inte av motionen! Hittade du inget annat roligt när du va där?
Nej bara ett fint lager med kartonger.
vaktis100
Aktiv medlem
Har du prövat fickan? Btw är inte 12-24 sjukt vidvinkligt på ff?![]()
Använder sällan 12-läget men det blir häftiga landskapsbilder om man gör det. Ser till att himlen har mycket moln mot blå bakgrund och lägger horisontlinjen långt ner för att få så mycket himmel som möjligt så kommer mycket av distortionen på himmlen!