Annons

Inte bara Blocket mfl även Fotosidan har skojare

Produkter
(logga in för att koppla)

T.A

Aktiv medlem
som försöker luras.
Nu är detta inte Fotosidansfel.

Jag fick ett mail igår på min annons där jag söker ett Nikon 24-70 f2,8

i am ALA Robinson London UK .I am came Across your advert on website
that you are in need of the above subject...I just want to let you know that
i have it for sale and still in good condition..Let me know if you are
still interested and i will get back to you with condition of the item and
price thanks and hope to hear from you soon..contact number..+447031952786

Jag förstod på engång att det va en skojare som försökte,
Så jag svarade


On 7/6/10, Tomas Andersson <[email protected]> wrote:
> Yes im intersted. So please send me a picture of the lens and the serial
> number.
> /Tomas


Så kom då detta från denna Alan, idag..

thanks for your Email and i think there is some little problem,please
can Email me the Model of the lens you want,because i have Many time
in my store,thanks

Så jag svarade så här denna gang..

Hi Alan.
Do you think that anybody livin in London UK need Google translation?
Don't waiste my time, please!
/Tomas
 
Jodå, skojare finns lite varstans. Fördelen med Fotosidan, är att man kan se hur länge personen som vill köpa eller sälja har varit med här på FS (om nu inte mailet kommer någon annanstans ifrån). Man kan också se om personen har varit eller är aktiv (t ex lägger upp bilder, kommenterar eller aktiv på forumet). Det är naturligtvis ingen garanti, men de flesta bedragare orkar oftast inte vara aktiva några år och sedan börja luras.

Jag hoppas du får ett bra erbjudande av en ärlig person snart.

/Gunnar
 
Skojare finns det överallt, tyvärr.

Har ett tips till er som handlar här på FS; Gå in på säljarens sida, har han visningsbild, varit medlem i flera år, har flera bilder uppe och har lagt ut annonser förut - då är det säkert en trolig säljare. (tex skulle jag lätt kunna köpa något av någon lite kändare person som HåkanBråkan, JazzBazz eller Thuvan)

Men jag skulle aldrig handla av någon som varit medlem i 2 dagar men aldrig gjort något annat än lagt upp en annons (om det inte handlar om småsummor som 25:- spänn).
 
Han är fortfarande igång.

i am Keith White From London UK .I am came Across your advert on website that you are in need of the above subject...I
just want to let you know that i have it for sale and still in good condition..Let me know if you are still interested and i will get back to you with condition of the item and price thanks and hope to hear from you soon..contact number..+447031952786
 
Någon som använder en standardmall och skriver "above subject" i stället för att nämna produkten vid namn är garanterat en skojare.

Per.
 
Lägg upp en länk till hans medlemsprofil här på FS och rapportera medlemmen till moderatorerna så blir han avstängd. Kan vara bra för att varna andra.

Jag fick ett mail från denna person i morse, jag har kontaktat fs och skickat mailet till dom oxå, förhoppningsvis försvinner han :)

Ps. "i am Keith White From London UK .I am came Across your advert on website that you are in need of the above subject...Ijust want to let you know that i have it for sale and still in good condition..Let me know if you are still interested and i will get back to you with condition of the item and price thanks and hope to hear from you soon..contact number..+447031952786"

Här är hans profillänk oxå: http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=170325
 
Mitt tips är att få personens telefonnummer till jobbet och man ringer till dess växel och söker personen där.

Om man får det så är det säkrare.
En skojare vill knappast öppna dörren in till sin chef/arbetsgivare.
 
Han fortsätter skriva till mig och säger att han har blivit scannad och en annan person försökt sno pengar genom hans namn, sen skrev han "Alan is a very famous Man here in London UK" det roliga är att inte heter alan på mailen utan Keith White ;D så han avslöjade just sig själv ;P

ps. kan inte fs ta bort honom som medlem, nästan 36 timmar sen jag skickade in om det, borde ha tagit bort nu tycker man...:/
 
Han fortsätter skriva till mig och säger att han har blivit scannad och en annan person försökt sno pengar genom hans namn, sen skrev han "Alan is a very famous Man here in London UK" det roliga är att inte heter alan på mailen utan Keith White ;D så han avslöjade just sig själv ;P

ps. kan inte fs ta bort honom som medlem, nästan 36 timmar sen jag skickade in om det, borde ha tagit bort nu tycker man...:/

Fick nu ett nytt mail från honom med ett nytt telefonnummer, dett leder till en sida där det säljs gamla bilar...:/ och där nummret står ser det ut såhär: "

Alvis - Parts For Sale Ad. 6/5/2010 ( Madrid Spain).
I am Louis lee, from Madrid Spain,i came across your mail advert on website that you are in need of the above subject stated,and i just want to let you know that we have this product on sale and
Contact at +447031932582"


Börjar bli kul det här ;)
 
Precis som folk föreslår så rapportera medlemmen och forumtråden så fort ni upptäcker. Då kan vi spärra honom. Vi läser inte alla forumtrådar så detta är enda sättet att ta hjälp av oss.

I övrigt så läs våra inforegler om hur man kan undvika att bli blåst:

http://www.fotosidan.se/cldoc/classifiedrules.htm

(Själv blev jag blåst på en stuga i sälen över nyår bara för att vi var heta och trodde vi gjorde ett klipp, och inte följde de regler jag själv skrivit. 7 papp i skogen).
 
ANNONS