Annons

Inte fastna på kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Var ute i går och fotade med en Olympus, av äldre modell. Jag tror inte märket har någon betydelse, men ändå.
Det konstiga var att en del bilder som jag tog inte blev kvar på minneskortet. Jag är rätt säker på att jag tog bilderna, och att jag kunde se dem i displayen omedelbart efteråt. Men en stund senare gick det inte att bläddra fram dem igen. Vad är det som är fel?

Kijana skrev:
Var ute i går och fotade med en Olympus, av äldre modell. Jag tror inte märket har någon betydelse, men ändå.
Det konstiga var att en del bilder som jag tog inte blev kvar på minneskortet. Jag är rätt säker på att jag tog bilderna, och att jag kunde se dem i displayen omedelbart efteråt. Men en stund senare gick det inte att bläddra fram dem igen. Vad är det som är fel?

Det är svårt att säga vad som är fel. Det kan vara minneskortet som är defekt, testa att omformatera det. Det kan också vara så att det är nåt strul i kameran. Eller kanske du stängde av kameran innan den han lagra bilderna?

Jag har en funktion på min kamera (Fuji s7000) där jag kan ta en bild, kolla på den i LCD och sedan bestämma om jag vill att den ska lagras på minneskortet eller ej. Kan det vara nå't sån't? Och att du i så fall missat att lagra bilderna?

Hej!
Min kamera gör likadant när jag har halvbra batterier i. Speciellt om jag fotograferar ute och kameran blir kall. Då tar den bilden och man kan se den i displayen direkt, men sedan är den borta..

Händer aldrig med fäscha batterier i kameran.

Mvh CyberMoa

CyberMoa skrev:
Hej!
Min kamera gör likadant när jag har halvbra batterier i. Speciellt om jag fotograferar ute och kameran blir kall. Då tar den bilden och man kan se den i displayen direkt, men sedan är den borta..

Händer aldrig med fäscha batterier i kameran.

Mvh CyberMoa

Intressant svar, Tack för det, och till alla andra också. Jo, för när bilder försvinner så där så undrar man ju om man är riktigt vid sina sinnens fulla bruk.
Båda teorierna, dåliga batterier och att jag varit för snabb med avstängning/övergång till visningsläge, låter rimliga.
Jag får väl se upp bättre i fortsättningen, tills jag begåvas med en ny kamera.

ANNONS
Götaplatsens Foto