Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

inte samma färger

Produkter
(logga in för att koppla)

heppemil

Medlem
tja! när jag öppnar mina raw filer i photoshop så är de inte på långa vägar samma färger som i andra program och när jag sedan sparar dom som .jpeg och öppnar med windows fotogalleri visaren så är fotona mycket mörkare! vad beror det på och på vilken bild skall jag lita på när jag sen skall framkalla?

tja! när jag öppnar mina raw filer i photoshop så är de inte på långa vägar samma färger som i andra program och när jag sedan sparar dom som .jpeg och öppnar med windows fotogalleri visaren så är fotona mycket mörkare! vad beror det på och på vilken bild skall jag lita på när jag sen skall framkalla?

kolla vad du har för färgprofil på bilderna... har du adobeRGB så är det antagligen så att PS visar rätt och andra program kan inte använda inbäddade färgprofiler...
är det däremot sRGB på filerna så är det antagligen nåt annat problem (sRGB är den färgprofil som program som inte kan läsa färgprofiler antar är den rätta färgprofilen)

är det däremot sRGB på filerna så är det antagligen nåt annat problem (sRGB är den färgprofil som program som inte kan läsa färgprofiler antar är den rätta färgprofilen)

NEJ, program som inte kan läsa en färgprofil kan inte läsa en färgprofil, inte ens sRGB. De gör heller inget antagande om någon färgprofil, eftersom de inte kan göra en konvertering från en färgrymd till en annan. De använder skärmens profil för att visa bilden. Det gör att en och samma bild kommer se helt olika ut när den visas på olika skärmar.

Denna tilltro till att de använder sRGB beror på att en genomsnittlig skärm antas ha ett färgomfång som motsvarar sRGB. Men det är den genomsnittliga skärmen, variationen mellan olika skärmars färgomfång är mycket stor.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto