Annons

Integrerad blixt av

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Kan man tillfälligt stänga av den inbyggda blixten på en D300 när man vill använda annan blixt (i detta fall SB-800), sladdlöst?

Det är väl bara att inte fälla upp den?

Om du menar att du vill använda den inbyggda för att "trigga" slaven så använder du Flash compensation (blixt-knappen + främre ratten) för att sänka styrkan på blixten.

Om jag inte fäller upp den funkar inte SB-800 som bekant. Men ditt andra alternativ är nog bra, om inte perfekt. Jag trodde man kunde stänga av blixten helt men det kanske inte funkar.
Tack för hjälpen Anders

Anders. Jag kom att tänka på en sak. Om man ansluter en sladd från kameran till SB-800 måste jag då fälla upp den inbyggda blixten då?

Tommy Törnquist skrev:
Anders. Jag kom att tänka på en sak. Om man ansluter en sladd från kameran till SB-800 måste jag då fälla upp den inbyggda blixten då?

Nej, då behöver du inte fälla upp den inbyggda men den sladden är hutlöst dyr, som tur är funkar min gamla sladd som jag köpte för 20 år sedan. Bakåtkompatibilitet äger ;o) /FW

En sådan här är ju också ett alternativ till sladd och radiosändare. Ser kanske lite fånigt ut men det fungerar i alla fall bra.

i meny e3 under commanderläget väljer du "--" för den inbyggda blixten. Den kommer fortfarande att blixtra för att kommunicera med sb-800 men blir inte med på bilden

ANNONS
Götaplatsens Foto