Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Internetbutiker...

Produkter
(logga in för att koppla)
Marcus Hellberg skrev:

Ponera att ni ska köpa en systemkamera ihop med tillbehör som på internet kostar 12.000kr totalt.

Ni har hittat en lokal butik där personalen både uppför sig trevligt och kompetent. Ni spenderar 45min i butiken och de hjälper er att plocka ihop lämpligt paket.

Hur många hundralappar över dessa 12.000kr är ni beredd att lägga?

+5% vilket i ditt exempel skulle bli 12.600kr.
 
Marcus Hellberg skrev:
Låt oss, för skojs skull, undersöka saken här på fotosidan.

Ponera att ni ska köpa en systemkamera ihop med tillbehör som på internet kostar 12.000kr totalt.

Ni har hittat en lokal butik där personalen både uppför sig trevligt och kompetent. Ni spenderar 45min i butiken och de hjälper er att plocka ihop lämpligt paket.

Hur många hundralappar över dessa 12.000kr är ni beredd att lägga?

Varför ska jag BETALA för något som jag kan få gratis över internet?

Har köpt alla våra prylar äver nätet :)
 
Hellberg skrev:
Varför ska jag BETALA för något som jag kan få gratis över internet?

Har köpt alla våra prylar äver nätet :)

Den service och hjälp du kan få hos en duktig och kunnig fotohandlare, kan du aldrig få på en internetbutik.

Över huvudtaget, så blir jag på ren svenska f-bannad när jag läser hur man låter fackbutiken göra jobbet med att visa och förklara när man skall handla nya fotoprylar, för att sedan beställa via internet för att spara några 100-lappar.

Fine, du som gör så.. vill du också jobba gratis? För är faktiskt det du låter din lokale fotohandlare göra.

Har du ett intresse, hobby så ser jag det som att vad det än handlar om så bygger du upp en "relation" med din specialfackhandel, där du kanske inte just då när du köper din pryl, behöver hjälp.. Men vid ett annat tillfälle så kan du kanske behöva det. Detta är inget specifikt för just kamerabranchen.. Dessa specialbutiker har ofta byggt upp ett kunnande och en erfarenhet och har ett genuint intresse för sin vara, som du aldrig får hos en sk internetbutik.

Är det kanske så att alla dessa trådar här på Fotosidan som handlar om "vad skall jag köpa för kamera/objektiv" helt enkelt beror på att man som trådskapare är för snål för att betala för kunskap och därmed utnyttjar gratishjälp.. Inget fel i det iof.. men tänk ett steg längre ibland.
 
"min" butik..

... där jag handlar. Expert i Lidköping (hade tidigare egen fotobutik men nu är den personalen flyttad till experts andra lokaler) har grym service!

Beställde t.ex. lite lowpro street-field grejjer förra hösten. Det var tyvärr leveranstid på de grejjerna jag hade beställt (fanns inte heller hemma på scandinavian eller cyberphoto) men det var inga problem. Göran hade liknande saker hemma och även något privat som jag fick låna så jag kunde använda det som jag behövde när jag väntade på mina egna grejjer.

Köpte ett Sandisk 4gb minneskort hos de för några veckor sedan. När jag sedan använde det efter någon vecka så såg jag att det bara var 2 gb på kortet när jag formaterade det, gick tillbaka till affären och de hade inga nya likadana hemma. Inga problem. Han tog ett annat kort och öppnade så jag fick låna sålänge, dumt att använda det jag hade om det skulle paja mer när jag hade bilder på.

I vilken internetbutik hade jag kunnat få denna service?

Jag får dessutom alltid bra priser som går att matcha med internetbutikens. Butiken jag handlar av har mycket hemma, jag slipper åka till posten å hämta grejjer men framför allt så är allt så mycket enklare om det skulle krångla!

MVH

Johan
 
Gersemi skrev:
Den service och hjälp du kan få hos en duktig och kunnig fotohandlare, kan du aldrig få på en internetbutik.

Över huvudtaget, så blir jag på ren svenska f-bannad när jag läser hur man låter fackbutiken göra jobbet med att visa och förklara när man skall handla nya fotoprylar, för att sedan beställa via internet för att spara några 100-lappar.

Fine, du som gör så.. vill du också jobba gratis? För är faktiskt det du låter din lokale fotohandlare göra.

Har du ett intresse, hobby så ser jag det som att vad det än handlar om så bygger du upp en "relation" med din specialfackhandel, där du kanske inte just då när du köper din pryl, behöver hjälp.. Men vid ett annat tillfälle så kan du kanske behöva det. Detta är inget specifikt för just kamerabranchen.. Dessa specialbutiker har ofta byggt upp ett kunnande och en erfarenhet och har ett genuint intresse för sin vara, som du aldrig får hos en sk internetbutik.

Är det kanske så att alla dessa trådar här på Fotosidan som handlar om "vad skall jag köpa för kamera/objektiv" helt enkelt beror på att man som trådskapare är för snål för att betala för kunskap och därmed utnyttjar gratishjälp.. Inget fel i det iof.. men tänk ett steg längre ibland.

VART HAR JAG SKRIVIT ATT JAG "låter fackbutiken göra jobbet med att visa och förklara när man skall handla nya fotoprylar, för att sedan beställa via internet för att spara några 100-lappar" ???

Du kanske inte ska vara så "förbannad" när du skriver att du "quotar" fel!!!

Jag kan få den hjälpen och guiden som jag behöver över telefon när jag beställer på Internet...

Jag tror att butikerna är överskattade, det är den gamla generationen som bara är rätt för det nya.

Forum ser jag som ett ypperligtställe att få hjälp & att hjälpa! :)
 
Hellberg skrev:
VART HAR JAG SKRIVIT ATT JAG "låter fackbutiken göra jobbet med att visa och förklara när man skall handla nya fotoprylar, för att sedan beställa via internet för att spara några 100-lappar" ???

Du kanske inte ska vara så "förbannad" när du skriver att du "quotar" fel!!!

Jag kan få den hjälpen och guiden som jag behöver över telefon när jag beställer på Internet...

Jag tror att butikerna är överskattade, det är den gamla generationen som bara är rätt för det nya.

Forum ser jag som ett ypperligtställe att få hjälp & att hjälpa! :)

Ojdå, där missförstod du nog..

I stycket nr 2 går jag över till att göra en allmän reflektion över den här tråden.. ber om ursäkt om du tolkade det så som det var riktigt direkt till dig.

Vad gäller den gamla generationen, så skall jag känske räknas dit, vem vet ;-) men ibland så har också den gamla generation en mått av erfarenhet som vi tar fram när vi gör en analys av en fråga eller problem.
 
Gersemi skrev:
Ojdå, där missförstod du nog..

I stycket nr 2 går jag över till att göra en allmän reflektion över den här tråden.. ber om ursäkt om du tolkade det så som det var riktigt direkt till dig.

Vad gäller den gamla generationen, så skall jag känske räknas dit, vem vet ;-) men ibland så har också den gamla generation en mått av erfarenhet som vi tar fram när vi gör en analys av en fråga eller problem.

:) Okey! Vilken tur! Blev orolig när du trodde att jag var en sån som "myglade"... för det är jag inte.

har vart i butik(Expert) en gång men fick så dålig service att jag inte handlade något... killen i kassan urskuldrade sig hela tiden med att "jag kan inte så mycket..." och det är ingen bra star för att få en kund att handla ;)


Självklart har den gamla generationen en kunskap som är ovärderlig. Men jag kan tro att det endå kan vara lite svårt för den äldre generationen som står i butik att sälja den nya och digitala tekninken.. så det finns många aspekter att tänka på! :)
 
Hellberg skrev:
:)
har vart i butik(Expert) en gång men fick så dålig service att jag inte handlade något... killen i kassan urskuldrade sig hela tiden med att "jag kan inte så mycket..." och det är ingen bra star för att få en kund att handla ;)


Självklart har den gamla generationen en kunskap som är ovärderlig. Men jag kan tro att det endå kan vara lite svårt för den äldre generationen som står i butik att sälja den nya och digitala tekninken.. så det finns många aspekter att tänka på! :)

För det första, det är faktiskt också en form av ervice att våga erkänna att man inte kan så mycket, och visar att man iallafall är mån om att inte vilseleda kunden.

Ang den äldre generationen och deras eventuella svårighet att sälja den nya digitala tekniken.. så tror jag du har lite fördomar där. För, i grunden ligger samma kunskap för fotografering som gällde på den analoga tiden.. det är bara lite olika sätt att nå resultatet..

Att kunna sälja och ge service åt kunden, handlar om framförallt intresse för kunden och kundens behov och kunskap om varan du säljer
 
Senast ändrad:
Har läst stora delar av tråden, dock inte alla inlägg.

Det finns bra internetbutiker. Och det finns dåliga. Samma sak bland lokala handlare.

Som konsument tycker jag att man bör fundera över vad som är bäst i längden såväl som kortsiktigt.

För några veckor sedan hämtade jag min 1D Mk III hos en lokal fotohandlare, ansluten till Expert. Jag behövde bara stå i kö en dryg månad men fick betala ca 500 SEK mer än de som handlar hos svenska internetbutiker. Kan det ju vara värt.
MEN...dessutom fick jag rabatt i form av lite minneskort som "följde med". Dessutom får jag bonus på mitt expertkort vilket ger ca 1500SEK tillbaka i höst. Jag tycker att jag gjorde ett bra butiksval...
Jag vet oxå att jag kommer att få bra service om behovet skulle uppstå.

Att priserna skulle trissas upp om/när de lokala handlarna försvinner tror jag inte på. Det är inte konkurrensen från dem som tvingar ner internetpriset, det är konkurrensen mellan internetbutikerna själva. Och den kommer att bestå. Däremot kommer det att bli en krångligare servicehantering och mindre personligt bemötande.

/Arne
 
Kanske redan varit uppe för diskussion men problemet som jag ser det är att många av dom fysiska butiker är urusla på att ge kunden det mervärde det innebär att träffa kunden öga mot öga - nämligen service!

Jag driver själv ett modeföretag ihop med mina föräldrar vid sidan om fotningen som heter Modevillan. Vi ligger ute vid Gudö ca 2 mil från Sthlm - ute på landet "ingenstans". Kvinnor från hela Sverige (och även världen) vallfärdar hit för vi erbjuder dom så otroligt mycket mer än bara bästa pris på kläder på en galge.

Dom fysiska fotobutikerna som är usla på att ge sina kunder ett mervärde från att handla på webben får helt enkelt skylla sig själva.
 
Öh.. ok..

Men om jag som kund vill tex köpa en kamera (var jag nu fick det ifrån ;)) Då vill jag självklart känna på och testa produkten innan jag köper den.
Detta gör jag ju automatiskt i närmsta butik. Där kollar jag också priset.

Går sedan in på nätet och jämför priset med nätbutikernas (inklusive frakt och eventuell tull-kostnad)

Skulle det visa sig att jag sparar mer än 300 spänn på internet-köpet så köper jag väl för fan inte kameran i butik!

Visst kommer många butiker gå i konkurs, men vad ska man göra?

Det är nya tider.. Jag tänker fan inte betala en massa pengar extra för att en butik tar ut överpriser och dessutom har dålig personal. (Ja, i åtminstone 70% av butikerna är personalen antingen:

Slemmiga säljare som bara vill sälja och försöker övertala en, otrevliga och vill egentligen ha ett annat jobb eller tror att man egentligen inte har råd att köpa och avvisar en barskt, eller tror man är snattare, tjuv, eller dum i huvudet och ljuger en rakt upp i ansiktet, i de flesta fall är de också okunniga och opålästa)

Och ja, detta är så jag upplever det.

Håller med föregående talare, det krävs ett rejält mervärde när man handlar i butik för att det ska vara värt alla de extra hundralapparna eller tusenlapparna. Det måste ju butiksägare förstå!

Och hur kommer det sig att det allt som oftast är fel typ av människor som jobbar inom service och säljbranschen?

Kan någon nämna tex nämna ett fik där personalen bemöter en trevligt i kassan? Tror det har hänt mig typ på två ställen..
 
Danlo skrev:
...Och hur kommer det sig att det allt som oftast är fel typ av människor som jobbar inom service och säljbranschen?...

Taskigt lön?

Tyvärr har jag samma erfarenheter som du har.

Jag kan ta ett exempel, Expert på Trädgårdstorget i Linköping. Varför har ni så vansinnigt svårt med att ha prislappar på era saker?
Ska jag kolla på (som i senaste besöket) ett stativ så måste jag vänta tio minuter på att en säljare blir ledig (jag knallar in i butiken när jag väntar på bussen, vilket innebär att jag inte har den tiden butiken tror att jag har).

När väl en säljare blir ledig ska han springa runt o kolla priser på olika stativ, han har noll koll på vad som skiljer de olika modellerna åt och hittar på saker för att göra processen kort (tror butiken att jag är puckad, eller?).

Om jag hittar en modell jag omgående vill köpa så finns bara utställningsexet hemma, och när jag vill pruta på det sunkiga exemplaret så visar det sig att jag kan få någon skitsak på köpet (som är prissatt till det tredubbla mot vad man kan köpa det för i en webbshop).

Jag har full förståelse för att butikerna har det tufft när nätbutiker dyker upp med låga priser.
Men jag förstår inte varför de gör som de gör.
 
FILM) (ulltand skrev:
Taskigt lön?

Tyvärr har jag samma erfarenheter som du har.

Jag kan ta ett exempel, Expert på Trädgårdstorget i Linköping. Varför har ni så vansinnigt svårt med att ha prislappar på era saker?
Ska jag kolla på (som i senaste besöket) ett stativ så måste jag vänta tio minuter på att en säljare blir ledig (jag knallar in i butiken när jag väntar på bussen, vilket innebär att jag inte har den tiden butiken tror att jag har).

När väl en säljare blir ledig ska han springa runt o kolla priser på olika stativ, han har noll koll på vad som skiljer de olika modellerna åt och hittar på saker för att göra processen kort (tror butiken att jag är puckad, eller?).

Om jag hittar en modell jag omgående vill köpa så finns bara utställningsexet hemma, och när jag vill pruta på det sunkiga exemplaret så visar det sig att jag kan få någon skitsak på köpet (som är prissatt till det tredubbla mot vad man kan köpa det för i en webbshop).

Jag har full förståelse för att butikerna har det tufft när nätbutiker dyker upp med låga priser.
Men jag förstår inte varför de gör som de gör.

Tror inte det är lönen utan mer detaljhandels inställning till service som i många fall är obefintlig. Inom restaurangbranschen får man i många fall mycket bra service i Sverige gentemot utlandet och där har dom också taskiga löner och dåliga arbetstider. Kanske man ska införa dricks i detaljhandeln?

//F
 
Senast ändrad:
Freddie skrev:
...Tror inte det är lönen utan mer detaljhandels inställning till service som i många fall är obefintlig...

Du har nog rätt. När jag funderar så ger även ägarna taskig service.
Exemplet med prismärkning är ju ett. Varför är inte varorna prismärkta? Tror dom kunderna är dumma i skallen?

Expert på Trädgårstorget hade för en tid sedan en demo på massor med systemkameror. Jag var sugen på ett uppköp till K10D (Pentax), men skitsnacket jag hörde från butiken gjorde mig bara tjurig.
 
Jag citerar mig själv..
"Det finns bra internetbutiker. Och det finns dåliga. Samma sak bland lokala handlare."

Håller med om att kvalitén på säljare är minst sagt skiftande. Att lokala butiker ofta inte kan hålla samma pris som större kedjor/internet har jag förståelse för, de säljer inte samma volymer.

Därför måste de ge något annat, t.ex. bättre bemötande, service, o.s.v. för att vara attraktiva. Var hittar de nya säljare när de rutinerade går i pension? Många gånger kommer de från någon kedja typ Elgiganten, Siba m.fl. där en säljare bara har ett mål: Se till att kunden köper något kvickt och lätt, ge honom/henne ett varunummer att uppge i kassan. Sedan vidare till nästa kund. Servicen tar vårt andra bolag hand om, det ska inte vi syssla med.
De säljarna är inte upplärda att skapa en långsiktig kundrelation, det är inte viktigt för dem.

Man märker direkt när man kommer in i en detaljbutik värd namnet. Och då är man (jag) ofta beredd att betala ett högre pris eftersom man får ett mervärde i bemötandet mm.

Många skriver att det är nya tider. Förvisso, men det innebär ju inte att det nya är bättre bara för att priset är lägre...

/Arne
 
Håller med, nytt är inte alltid bättre. Butiker anpassar sig oxå, det är ju det kjedjorna har gjort. Billiga lokaler utanför centrum och i praktiken noll service. Precis som på internet.

Det stör mig egentligen inte så mycket heller så länge jag har en butik där jag kan få den service jag vill ha och som jag är beredd att betala för. Det som är irreterande är att vi som är beredda att betala för det kanske är för få för att det ska funka företagsekonomiskt. Det finns ju trots allt gränser för hur mycket man vill betala för det.

Det som då blir extra irriterande är att det då finns folk som kostnadsbelastar vanliga bra fackbutiker utan att bidra till deras existens. Vanliga parasiter helt enkelt.

Mvh
Maverick
 
Vem vill handla av en småbutik? Med små butik avser jag den trötta lokala handlaren som har ett par gamla ixus APS i skylten samt en Nikon D50 till det pris som den lanserades för år 1875.

Det finns ett större problem med butiker än vad som kommer fram här. Nu är jag så pass lyckligt lottad? att jag bor i Stockholm och har en mängd butiker att välja mellan som dessutom oftast är rätt välsorterade men ändå får jag alltför ofta vänta på det jag vill ha. Ett annat exempel som jag har tröttnat på och det fungerar igen för mig här i Stockholm men kanske sämre ute i landet är servicemöjligheterna. Varför skall jag betala extra butikens omsorg när det gäller att skicka defekta varor till verkstäderna när jag kan åka till verkstaden själv och spara ca en vecka? Många butiker skickar endast en gång per vecka!

Kan någon ge mig ett enda exempel på varför jag ska handla av ...låt säga Kameradoktorn till ett prispåslag om 10% när jag i alla fall måste vänta på varan för den finns inte hemma. Inte ens de stora drakarna i Stockholm har det hemma som jag önskar köpa utan måste oftast beställa. I detta fallet ser jag inga som helst problem med att köpa av internetbutikerna. För övrigt så är Scand Photo & FotoVideo mfl redan internetbutiker. Det var väl för övrigt just här som Kameradoktorn missade. Internet? vad är det? tycks dom ha resonerat.

Jag tror på fullaste allvar att dagens handlare måste utveckla sitt koncept om dom skall finnas kvar om ett par år. Något extra måste till. Jag handlar för att ta ett exempel rätt ofta av Scand Photo enbart för att jag gillar deras butik med kläm & känn möjligheterna, fotoutställningar och kaffet! De som sitter i sina gamla tråkiga lokaler med en framkallningsmaskin i blickfånget är döda inom kort...
 
Gersemi skrev:

Över huvudtaget, så blir jag på ren svenska f-bannad när jag läser hur man låter fackbutiken göra jobbet med att visa och förklara när man skall handla nya fotoprylar, för att sedan beställa via internet för att spara några 100-lappar.

Välkommen till verkligheten!!

Se då till att erbjuda något extra som gör att jag vill handla av dig.

För mig så handlar det inte om hundralappar. Skiljer det så lite som 5% så bryr jag mig oftast inte men det är rätt vanligt att det skiljer avsevärt mer. Min egen D2X sparade jag 6000 på genom att köpa i Tyskland via Internet och då är det en helt annan sak. Fick givetvis Europagarantier som gjorde att jag kunde reparera den kostnadsfritt hos Lasses Kameraservice i Sverige. Inga som helst problem. Kan någon ge mig en enda orsak till varför jag skulle stöjda en lokal handlare med dessa 6000 när de dessutom inte kunde leverera varan snabbare?
 
Magnus, jag håller med dig i mycket du säger

Men vad det kanske handlar om är att du går in i Scandinavien fotos butik i Stockholm, klämmer o känner och tar en kopp kaffe.

Sedan går du hem, funderar lite för att senare ulägga din beställning via deras internetsida. Försäljningen hamnar så att säga inom familjen. en liten fråga då i sammanhanget, Scand. Foto har väl samma priser på sin internethandel som butikshandel?

Det jag däremot vänder mig mot är alla dessa som utnyttjar fackhandelns kunnande, men köper från rena internethandlare, som syp Dustin o Cyberfoto.. eller lägger sin beställning utomlands.

Där man utnyttjar fotobutikens utställningsbit, just för att testa och pröva, men är inte beredd att betala den ev merkostnad det kan röra sig om för att hålla denna service.

Ett annat problem är ju just leveranssvårigheterna på vissa prylar, Problem som ju är ungefär desamma hos de rena internetbutikerna som den fysiska butiken. Där ligger ju problemet ofta ett led innan hos leverantörerna, son inte kan leverera i den takt som vi konsumenter önskar.
 
ANNONS