Annons

Internetbutiker...

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus Hellberg

Aktiv medlem
eosguy skrev:
Man kan se det från många vinklar.

Själv surfar jag ofta på nätbutikerna och läser på/jämför om produkterna jag är intresserad av. Jag utnyttjar därmed nätbutikens kostnader för såväl personalen som lägger upp produkterna online, skriver produkttext, utveckling av webshop, serverkostnad etc, Sen när jag kommer till den lokala handlaren så är jag redan påläst och upptar mindre av hans dyrbara tid. Snyltandet kommer alltså från båda håll. De flesta lokala handlare lever kvar i tiden när de tjänade grova pengar på filmframkallning och har inte anpassat sig till den digitala eran. Det ska inte behöver skilja mer än 5% i pris mellan nätbutik/fysisk butik mer än så bör det inte skilja i fasta kostnader.
Du har rätt i det du skriver men det skljer tyvärr mer än så i fasta kostnader är jag övertygad om.

Informationen du nämner som ofta används för att "reka" marknaden finns tillgänglig på webben oavsett webbutiker eller ej. Tillverkarna har websidor och det finns ett otal sidor som testar och jämför produkter.
 

Maverick

Aktiv medlem
Det är stora skillnader. En serverlösning behöver kosta särskilt mycket i jämförelse med lönekostnader.

Det andra är att produktupplägg i en sådan lösning handlar om max 15min arbetstid, i synnerhet som somliga nätbutikers texter är i det närmaste identiska med dem som står på tillverkarens egen sida, och det är väldigt sällan en demo tar mindre tid än 15min.

En serverlösning finns från 25k och uppåt. Kanske finns billigare till och med. Vissa grossister erbjuder serverlösningar näst intill gratis dessutom.

Så nä, en serverlösning är inte i närheten av kostnaderna för ens en anställd. Man får väl en tredjedel i lön ungefär och en månadslön på 15k ger totala kostnar på drygt 500k om året och det är det ingen serverlösning som kostat som vi blivit erbjudna iaf.

Skillander i att hålla till i ett industriområde i en lågkostnadsstad jämfört med att ha butik i nära centrum torde också skilja påtagligt i hyra.

Fast anställd personal är att betrakta som en fast kostnad.

/Maverick
 

eosguy

Aktiv medlem
Det jag vill få fram är att det inte är så extremt stor skillnad mellan en seriös nätbutik / fysisk butik båda har sina kostnader.

Visst du får en server lösning för 25k, men du ska ha en redudant uppkoppling, service avtal om servern går ned, helst ett avtal med 3timmars inställelse tid 24/7. Driver du en större butik så får servern inte gå ned, en server som går ned lördag kan inte ligga nere till måndag morgon. Det kostar en hel del pengar per månad. Vi snackar inte webhotel för 149kr/månad här :)

Större butiker har säljare som tar emot sälj samtal per telefon/epost, samma kostnad som en säljare i butik som tar sälj snackat.

Har du en butikslokal i AA läge så har du högre hyra men behöver å andra sidan inte spendera lika mycket pengar på marknadsföring då du får in kunder ändå. Cyberphoto har förmodligen en ganska shysst hyra sett till pris/kvm, men de köper å andra sidan massa annonsplats för att synas och få in kunder i butiken.

Det som nätbutiker sparar mest pengar på är förmodligen effektivitet, försäljning ligger ofta ganska jämt och du behöver inte ha mer personal än nödvändigt, är det lugnt i telefonen/svara på säljfrågor per epost så kan du hjälpa till att packa paket etc. När du når en viss volym så blir naturligtvis in priserna bättre och du kan få marknadsföringsstöd från leverantörer, precis som kedjor som onoff/elgiganten etc.
 

Marcus Hellberg

Aktiv medlem
eosguy skrev:
Det jag vill få fram är att det inte är så extremt stor skillnad mellan en seriös nätbutik / fysisk butik båda har sina kostnader.

Visst du får en server lösning för 25k, men du ska ha en redudant uppkoppling, service avtal om servern går ned, helst ett avtal med 3timmars inställelse tid 24/7. Driver du en större butik så får servern inte gå ned, en server som går ned lördag kan inte ligga nere till måndag morgon. Det kostar en hel del pengar per månad. Vi snackar inte webhotel för 149kr/månad här :)

Större butiker har säljare som tar emot sälj samtal per telefon/epost, samma kostnad som en säljare i butik som tar sälj snackat.

Har du en butikslokal i AA läge så har du högre hyra men behöver å andra sidan inte spendera lika mycket pengar på marknadsföring då du får in kunder ändå. Cyberphoto har förmodligen en ganska shysst hyra sett till pris/kvm, men de köper å andra sidan massa annonsplats för att synas och få in kunder i butiken.

Det som nätbutiker sparar mest pengar på är förmodligen effektivitet, försäljning ligger ofta ganska jämt och du behöver inte ha mer personal än nödvändigt, är det lugnt i telefonen/svara på säljfrågor per epost så kan du hjälpa till att packa paket etc. När du når en viss volym så blir naturligtvis in priserna bättre och du kan få marknadsföringsstöd från leverantörer, precis som kedjor som onoff/elgiganten etc.
Om du ska räkna som du gör så måste du ta hänsyn till att en webbutik har hela sverige som upptagningområde. En fysisk butik får ett begränsat upptagningsområde som beror på läget. En etablerad webbutik får givetvis då en mycket högre omsättning vilket gör att deras omkostnader blir mycket lägre. Detta är en av den största anledningen till att de kan ha lägre priser och därmed annonsera mera. Kostnaderna bör i så fall jämföras med en hel butikskedja som är rikstäckande, även om en sådan jämförelse inte heller är helt rättvisande. Kostnaderna för den fysiska butikkedjan kommer att vara oerhört mycket högre, för att kunna täcka samma upptagningsområde.
 

imajica

Aktiv medlem
Det är väl ganska uppenbart att nätbutiker har lägre kostnader? Det är bara att kolla på priserna. Hade en småhandlare på stan haft samma låga kostnader, skulle han naturligtvis också sänkt sina priser. Annars får han ju skylla sig själv om han går omkull.

I övrigt tycker jag detta är en rätt knepig fråga. Håller helt med om att det vore bra om fler kunde tänka lite större och utöva sin konsumenmakt. Jag är själv i flygbranschen, och där skulle det vara jättebra om folk insåg att det faktiskt kostar ganska mycket pengar att flyga. Men samtidigt är det svårt att kräva att folk ska "ge" bort pengar utan att få nånting för det.
Och för de flesta av oss som har normala inkomster så är det väl så att vi har inte alltid råd att välja det som är bäst i ett samhällsperspektiv. Ska jag köpa en ny glugg (vilket jag förhoppningsvis ska rätt snart) så tänker jag inte betala 12000 hos min lokala handlare om jag kan få samma vara för 10000 hos en nätbutik. Jag kan inte ge bort 2000 bara för att jag vill att den lokala handlaren ska överleva.

Sen tycker jag man får komma ihåg att den lokala handlaren också är ute efter att tjäna pengar. Att de har produkter framme som man kan titta och känna på är ingen tjänst de tillhandahåller för att vara snälla, utan det är en del i deras säljstrategi. Och visst är det bra att det finns såna ställen, men vi vill knappast bevara dem för deras egen skull. Det är väl inte av omtanke för handlaren vissa väljer sin lokala (och kanske dyra) handlare?
 

Chet

Avslutat medlemskap
Re: Re: Internetbutiker...

Marcus Hellberg skrev:
Tröttsamt! Jag är medveten om att många gör som du beskriver, men att berätta det utåt och dessutom verka stolt över det gör mig ganska irriterad. Hur schysst är det mot de som driver butik och tar hem produkter för visning för dyra pengar? Har du någonsin tänkt på det moraliska felet i sammanhanget och det dåliga exemplet du ger? Ibland de yngre generationerna verkar det vara vanligare med det här betendet, men vi som är något äldre borde kunna vara ett bättre föredöme. Jag skäms...
Mmmmmm....

Och alla butikskedjor som låter skövla alla skogar, för att pumpa ut reklamblad. Och samtidigt rubba ekosystemet så hela kontinenter torkar ut och svält, död och sjukdommar breder ut sig. Allt för att vi ska få våra dyra prylar..... moraliskt eller ej?
 

eosguy

Aktiv medlem
Vi kan enas om att det skiljer lite i kostnader mellan en fysisk och en nätbaserad butik men inget som är avgörande.(vi pratar nu om seriösa vinstdrivande butiker och inte Kalle 21år som kör enskild firma från vardagsrummet som ett hobby projekt)

Att skylla att en del butiker går i KK på näthandeln är naivt. Då skulle de flesta butiker gå om kull, det finns de som anpassar sin affärsmodel till 2000-talet och de som lever kvar i 1900-talet och drömmer tillbaka om tider när man tjänade grova pengar på filmframkallning, konkurrensen var minimal på orten och det var svårt att jämföra priser för att se vad snittpriset i landet ligger på.

Av de butiker jag sett som lagt ner så har det oftast handlat om butiker som drivits av äldre personer som inte anpassat sig till dagens affärsmodeller. Eller butiker som slagits ut av en kedja, Har en vän som var marknadschef på en av de stora kedjorna och det ingick i deras etableringsstrategi när de etablerade sig att sälja så billigt att den lokala handlaren på andra sidan gatan gick i KK sen höjde de till det normala priset inom kedjan.

Angående demo produkter som oftast tas upp som en stor kostnad som utnyttjas av de otrogna näthandlarna. Det är inte ofta man kommer in i en butik som har mer än 15-20 st kompakter, 2-3 DSLR i lägsta prisklass. Ett par av de allra billigaste objektiven. Det är ingen jätte summa som sitter fast i demoprodukter, normalt så får du köpa ett ex till reducerat inköpspris för att ha som demo, när produkten ska utgå så säljs den som demoex, oftast till en mindre vinst och i värsta fall till samma pris som den köptes för. Så den enda förlust man gör är att man binder en mindre summa pengar, vilket du gör till olika grad i 99% av alla företag. När jag köpte mitt 70-200 2.8 IS så fixade den lokala handlaren ett bra pris genom att han köpte den som demoprodukt från canon, han tjänade bra med pengar och jag tjänade en slant på det. :)
 

Marcus Hellberg

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Internetbutiker...

Chet skrev:
Mmmmmm....

Och alla butikskedjor som låter skövla alla skogar, för att pumpa ut reklamblad. Och samtidigt rubba ekosystemet så hela kontinenter torkar ut och svält, död och sjukdommar breder ut sig. Allt för att vi ska få våra dyra prylar..... moraliskt eller ej?
Fast det var väl inte det frågeställaren utryckte? Då vår vi skapa en tråd om reklamblad och dess inverkan...

Som parantes så är det väl ett gränsfall om stormarknaderna ska få räknas som butik, i denna diskussion. Om vi vill ha kvar handlarna med ett bra sortiment, fin service och en bra kunskapsnivå så är det i så fall de mer specialliserade handlarna som syftas, från min sida. De pumpar oftast inte ut reklamblad, likt stormarkanaderna.

Det verkar tyvärr inte som speciellt många känner ett behov att stödja sin lokala handlare genom att pröjsa några slantar extra. Trist, tycker jag. Utvecklingen kan då gå så att webhandeln tar över helt och så småningom blir de då tvugna att öppna riktiga butiker för att kunderna efterfrågar detta. Då får de höja sina priser igen och vi är tillbaka på ruta ett, fast eventuellt med lägre kunskapsnivå. Helt hypotetiskt dock...
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Mycket att läsa, och jag orkade nog inte igenom allt.

Men jag vill bara säga att jag tror att man skjuter sig själv i foten om man inte köper på lokala butiken istället för att pris jaga som en dåre.
Både för det att jag tror att det är stressande att vara prisjägare och för att fotobutikerna försvinner (för faktiska butiker kan aldrig konkurrera med webaffärer).
Att butiken försvinner kan man kanske skita i, det stora problemet är att kunnighet, kompetens och service försvinner och håller man på med foto så kommer man att behöva sånt (och svära sig gul och blå när den inte finns). Med det kommer urval att försvinna, alla bra grejer (läs dyra) och smala ”för väldigt intresserade” grejer kommer att sluta finnas tillgängligt, för butiker kommer bara att ha grejer som omsätts i pengar snabbt.
Finns det några butiker som överlever så blir det i kedjor typ OnOff, Siba osv, där det står folk som vill sälja och inte kan ett dugg om den dom säljer.

Men man måste få välja själv, det går inte att säga "du kommer att ångra dig en gång", köper man bara en kamera och ett objektiv, och tänker stanna på den nivån så bryr man sig nog inte.

Den bransch jag är i, musikbranschen, så har instrumenthandeln redan blivit så, det finns inget utbud (förutom billiga grejer) och det finns verkligen ingen kompetens alls.
Fast där var det inte tvunget bara Internet som gjorde det, utan mest det att alla butiker köptes upp av stora kedjor som pressade priser (och slog ut dom andra), likriktade sortimentet och koncentrerade sig på billiga grejer för dom som bara köper saker en gång.

/Magnus
 

Bokeh

Aktiv medlem
Vi är bara i början av näthandeln, näthandeln är framtiden, allt man vill veta och lite till finns att tillgå på nätet, det finns ingen handlare på stan som kan ge dig lika bra information som internet.

Det är bara en tidsfråga innan alla specialbutiker försvinner för gott, sen får man väl tycka vad man vill om det, självklart vill alla göra så bra affärer som möjligt, och internet har öppnat upp möjligheter att handla över hela världen på en svinblink med ett kreditkort, så hur i hela friden skall en liten butik på stan kunna konkurera mot det, den kan kanske hänga med ett par år till, sen när alla fått upp ögonen vilka fantastiska möjligheter internethandeln erbjuder så får han packa ihop, och han blir nog inte ensam heller, Siba och Elgiganten får nog se om sitt hus i framtiden också.

Jag välkomnar Internethandeln, det är bekvämt och jag kan ta reda på all fakta om produkten själv, sen gör jag en bra affär ekonomiskt eftersom jag med ett par knapptryck kan hitta lägsta priset och den service jag önskar, vill jag klämma och känna först så gör jag det på vänners prylar eller på mässor.

Jag var faktiskt in på en Expertbutik med min Mor och köpte ett minne, kompetensen killen bakom disken hade var lika med noll, jag roade mig med att ställa lite "svåra" frågor om en D200 till honom, och han blev totalt nollställd på varje fråga jag ställde, att sådana butiker får slå igen är väl inte så konstigt.

/kent
 
Senast ändrad:

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Bokeh skrev:
Vi är bara i början av näthandeln, näthandeln är framtiden, allt man vill veta och lite till finns att tillgå på nätet, det finns ingen handlare på stan som kan ge dig lika bra information som internet.

Det är bara en tidsfråga innan alla specialbutiker försvinner för gott, sen får man väl tycka vad man vill om det, självklart vill alla göra så bra affärer som möjligt, och internet har öppnat upp möjligheter att handla över hela världen på en svinblink med ett kreditkort, så hur i hela friden skall en liten butik på stan kunna konkurera mot det, den kan kanske hänga med ett par år till, sen när alla fått upp ögonen vilka fantastiska möjligheter internethandeln erbjuder så får han packa ihop, och han blir nog inte ensam heller, Siba och Elgiganten får nog se om sitt hus i framtiden också.

Jag välkomnar Internethandeln, det är bekvämt och jag kan ta reda på all fakta om produkten själv, sen gör jag en bra affär ekonomiskt, vill jag klämma och känna först så gör jag det på vänners prylar eller på mässor.

/kent
Du har helt säkert rätt att det är framtiden med Internet handel.

Fast det är väldigt negativt när man vill prova/känna innan man köper.
Speciellt med saker där inte alla exemplar är lika, tillexempel gitarrer, faktiskt nästan alla instrument. Det hjälper inte att klämma på en gitarr på en mässa, för nästa ex av exakt samma kan vara helt kass (trä är levande grejer).

Och det där med att info finns på Internet är ju sant, fast det är svårt att hitta rätt och se förbi all skit som finns där ute. Vem som helst kan posta upp vad som helst helt utan teckning för det dom säger.

/Magnus
 

Bokeh

Aktiv medlem
Ibanez Magnus skrev:
Du har helt säkert rätt att det är framtiden med Internet handel.

Fast det är väldigt negativt när man vill prova/känna innan man köper.
Speciellt med saker där inte alla exemplar är lika, tillexempel gitarrer, faktiskt nästan alla instrument. Det hjälper inte att klämma på en gitarr på en mässa, för nästa ex av exakt samma kan vara helt kass (trä är levande grejer).

Och det där med att info finns på Internet är ju sant, fast det är svårt att hitta rätt och se förbi all skit som finns där ute. Vem som helst kan posta upp vad som helst helt utan teckning för det dom säger.

/Magnus
Jo det finns ju nackdelar också, det krävs lite mer av oss som kunder, att vi kan söka oss rätt information, fotosidans forum är väl ett bra exempel på ett sådant ställe, mer lätttilgängliga sidor för varje specialinriktning behövs kanske då många inte vet vad tex Google är, den unga generationen och vi äldre med ett genuint teknikintresse kan ju det här med internet, men den stora massan vet väldigt lite fortfarande, så det tar väl kanske tio år innan det blommat ut till att vara det naturliga sättet att få information och handla varor på.

Sen kommer troligen vissa butiker klara sig kvar trots allt, och ett exempel på det är väl Musik handeln, om du skall köpa en gitarr så är det väl en speciell gitarr du vill ha, dvs en som du provspelat och kännt på innan, för dom är ju inte exakt lika fast det är samma modell, en sådan specialbutik kan ju aldrig internet konkurera med eftersom du troligen aldrig skulle köpa en gitarr utan att få provspela den först.

/kent
 

Bling

Aktiv medlem
Puh det var en lång tråd, - orkar inte läsa hela.

Har en släkning som jobbar i en mindre Expertbutik på liten ort. De har stora problem med just "klämma-kännare". Eftersom det är just liten ort, - så har de bra koll på vem som faktiskt kommer tillbaka och köper. Och de säljer nästan inga dyra prylar, - utan mest billigare kompaktkameror. Problemet är större med mobiler.

Till saken hör, att det inte är så lätt för butiksanställda att hjälpa som det var tidigare. Nya modeller kommer ständigt, - med massor funktioner. Vilka modeller har just den funktionen. Det är sånt som folk frågar. Min släkning berättar att folk kommer in och frågar väldigt specifika frågor, - tydandes på att de redan kollat på nätet och vill se hur det känns/fungerar IRL. Många ggr. måste personalen leta i manualer osv. Det tar MYCKET tid från dom.

Inte nog med det. Folk kommer in med sina på nätet köpta kameror och mobiler som de inte kan använda och ska ha hjälp. Förväntar sig det, - och såklart gratis. HUR tänker folk. Jag fattar precis ingenting, - och skulle själv bli vansinnig om jag jobbade i branschen.

Så hur ska de göra. Köpa hem ett ex. av massor dyra prylar som folk kan klämma på? Eller låta bli och slippa dom, - med risken att missa nån enstaka köpare? Inte så enkelt.
 

Marcus Hellberg

Aktiv medlem
Bokeh skrev:
Vi är bara i början av näthandeln, näthandeln är framtiden, allt man vill veta och lite till finns att tillgå på nätet, det finns ingen handlare på stan som kan ge dig lika bra information som internet.

Det är bara en tidsfråga innan alla specialbutiker försvinner för gott, sen får man väl tycka vad man vill om det, självklart vill alla göra så bra affärer som möjligt, och internet har öppnat upp möjligheter att handla över hela världen på en svinblink med ett kreditkort, så hur i hela friden skall en liten butik på stan kunna konkurera mot det, den kan kanske hänga med ett par år till, sen när alla fått upp ögonen vilka fantastiska möjligheter internethandeln erbjuder så får han packa ihop, och han blir nog inte ensam heller, Siba och Elgiganten får nog se om sitt hus i framtiden också.

Jag välkomnar Internethandeln, det är bekvämt och jag kan ta reda på all fakta om produkten själv, sen gör jag en bra affär ekonomiskt eftersom jag med ett par knapptryck kan hitta lägsta priset och den service jag önskar, vill jag klämma och känna först så gör jag det på vänners prylar eller på mässor.

Jag var faktiskt in på en Expertbutik med min Mor och köpte ett minne, kompetensen killen bakom disken hade var lika med noll, jag roade mig med att ställa lite "svåra" frågor om en D200 till honom, och han blev totalt nollställd på varje fråga jag ställde, att sådana butiker får slå igen är väl inte så konstigt.

/kent
Jag tror och hoppas du har fel. Vissa grejor kan du inte läsa på nätet. Du kan inte känna på en produkt om den ligger bra i handen, exempelvis. Du kan bara läsa att Nisse tycker att den ligger bra i hans hand.

Däremot tror jag du slår huvudet på spiken i ditt exempel med Expertbutiken. Det har kommit en del förslag på hur de vanliga butikerna ska överleva mot konkurrensen från nätet, en del bra en del mindre lätta att genomföra i praktiken. Vapnet som butiker måste använda är kunskap och kompetens. Att vara intresserad, påläst och ha praktisk erfarenhet av produkterna som man säljer kommer att vara den avgörande faktorn. En säljare ska ju inte sälja, de ska guida kunden till rätt vara genom att ställa de rätta frågorna och diskutera fram behoven. Det går bara om man kan sitt ämne. DÅ tror jag att många kunder kommer att välja att göra sina inköp i sin butik istället för på webben. Att kunderna kräver mer idag och är mer pålästa är det inget tvivel om, men även handlarna har ju tillgång till nätet...får man hoppas.

Så min uppmaning till alla handlare där ute är att se till att ni har mer kompetens än era kunder, både praktiskt och teoretiskt. Det är bara intresse och tid som gäller. Men vem har sagt att det ska vara lätt att vara handlare? Man kan ju inte som Arkitekt säga: Oj, det har kommit så många olika sätt att bygga på sistone, jag hänger inte med. Jag fortsätter att bygga som på 70-talet. Det var bättre förr.

För vem vill handla av någon som står som ett ?-tecken när man vill bolla sina funderingar?

Men, det var egentligen inte detta som tråden handlade om. Frågan var om det är OK att gå till sin lokala butik och få hjälp och utnyttja servicen för att sen gå hem och beställa varan billigare på nätet?

Tror Berit har en bra poäng i slutet av sitt inlägg. Att kunder kommer med produkter som de köpt på nätet, för att få hjälp med dem i butiken säger en hel del om hur fräcka en del människor är...
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Angående exemplet med Expert butiken.

Det att killen/tjejen som står där inte kan något är ju också ett utslag av ständigt pris pressande, och att dom flesta svenskar köper billiga dussin grejer i stället för bra grejer.
Vilken väldigt kamera kunnig snubbe/tjej vill stå i en butik som till 99 % säljer billiga skräp grejer och som inte har någonting av lite finare grejer inne?
Är man intresserad av kameror hade man ju blivit galen då.
Och det att priserna är så pressade gör att det är lågavlönade jobb, vilket också rimmar rätt illa med kompetens. Det blir unga människor som står där, som har det som ett jobb, inte för att dom är intresserade av det dom gör.

Killen/tjejen som står där skall sälja datorer, kameror, TV, mp.3 spelare, video kameror osv, osv. Om dom bara sov 3 timmar per dygn skulle dom inte kunna hålla sig uppdaterade med alla ändå.

Butiker skulle kunna använda kunskap och kompetens för att locka kunder, men för att det skall funka måste butiken vara en specialbutik, tillexempel bara foto.
För att kunna leva på att bara sälja foto så måste man ha höga marginaler, plus att folk som är väldigt duktiga (och har lust att hålla sig uppdaterad om allt) vill ha bra lön, då behövs ännu högre marginaler.
Fast ingen, det är ju bara att läsa denna tråd, verkar vilja betala för det, alla vill bara spara några hundra (plus att ganska många skulle gå in och använda kompetensen men handla på nätet).

Det är nog bara att inse att vi aktivt väljer bort att kunna handla av kunnigt folk i butiker som har lite olika grejer inne. Som Helsingborgare så finns det inte, vad jag vet, en enda butik med Canon grejer kvar i stan.

/Magnus
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Marcus Hellberg skrev:

Däremot tror jag du slår huvudet på spiken i ditt exempel med Expertbutiken. Det har kommit en del förslag på hur de vanliga butikerna ska överleva mot konkurrensen från nätet, en del bra en del mindre lätta att genomföra i praktiken. Vapnet som butiker måste använda är kunskap och kompetens. Att vara intresserad, påläst och ha praktisk erfarenhet av produkterna som man säljer kommer att vara den avgörande faktorn. En säljare ska ju inte sälja, de ska guida kunden till rätt vara genom att ställa de rätta frågorna och diskutera fram behoven. Det går bara om man kan sitt ämne. DÅ tror jag att många kunder kommer att välja att göra sina inköp i sin butik istället för på webben. Att kunderna kräver mer idag och är mer pålästa är det inget tvivel om, men även handlarna har ju tillgång till nätet...får man hoppas.

Så min uppmaning till alla handlare där ute är att se till att ni har mer kompetens än era kunder, både praktiskt och teoretiskt. Det är bara intresse och tid som gäller. Men vem har sagt att det ska vara lätt att vara handlare? Man kan ju inte som Arkitekt säga: Oj, det har kommit så många olika sätt att bygga på sistone, jag hänger inte med. Jag fortsätter att bygga som på 70-talet. Det var bättre förr.

För vem vill handla av någon som står som ett ?-tecken när man vill bolla sina funderingar?

Det finns ofta ingen som är beredd att betala för kunskapen tyvärr om priset för den är inbakad i varans pris. Det lärde man sig redan för 15-20 år sen i PC-branchen. När Microsoft lanserade Windows för Workgroups (enklare nätverksoperativsystem) med nätkort, kabelskruv ocu skruvmejsel i lådan så tog det inte länge innan även mer avancerade system som Novell Netware började säljas billigt utan service inbakad i priset via massdistributionskanalerna. Service blev nåt man fick betala separat för. Marginalerna på själva försäljningen droppade från 30-40% ner mot 10 på nolltid i början på 90-talet och många fick raskt ställa om sina affärsmodeller.

Globalt sett så är allt teoretiskt en enda marknad idag men så är det inte riktigt ännu i praktiken. Fortfarande finns de handlare som opererar lokalt kvar men de är obevekligen på väg ut i många branscher. Var finns mjölkaffären, järnaffären, fiskaffären ... som vi kände dem före 60-talet innan "snabbköp" och "stormarknader" kom på bred front. Nu hänger även färgaffärerna och fotoaffärerna "på repen".

Fotohandlarna kanske skulle klarat sig lite bättre om det inte vore så att även kedjorna tvingas sälja till globala priser d.v.s ner mot kostpris. Läste idag i DN att SIBA och On Off inte längre tjänar de mesta av sina pengar genom att sälja varorna i sig utan genom de krediter de ger sina kunder som trots sitt namn inte alls är "räntefria". De samäger t.o.m detta kreditbolag! Kanske borde de fristående affärerna försöka dela på kostnader för webbar och andra system och tjäna pengar på samma sätt som de stora kedjorna genom kommission, kringtjänster och finansiering. Vad finns egentligen för alternativ?

Att kunderna av moraliska skäl skulle avstå från att klämma och känna på produkterna hos sin lokal handlare vore den verkliga dödsstöten för dessa. Om bara kunderna kommer in i butikerna deras, så är det upp till butikerna att få dem att göra sina inköp där. Misslyckas de med detta så kommer inga "snälla" kunder i världen att kunna rädda dem med sitt rena medlidande. Det finns tyvärr inte mycket av medlidande i den ekonomiska världen. Om skomakaren är dålig på att göra skor kommer hans barn att svälta tills han hittar nåt han är bättre på att göra. Ungefär så uttryckte sig ju liberalerna redan på 1800-talet och de menade att det hoppfulla ju är att det ledar till en utveckling som ger ett bättre liv åt de som orkar förändra sig. Ett bättre liv åt fler. Problemet var då som nu de som inte okar förändra sig - vad vill vi ska ske med dom?
 
Senast ändrad:

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Marcus Hellberg skrev:
Jo, jag!! :)



Om man inte orkar/vill hänga med så ska man nog inte driva butik. Då får man starta webbutik istället...:)
Dom som äger/driver butiken vill nog hänga med och uppdatera sig, problemet är nog mer folk som jobbar där, det är nog inte helt lätt att motivera dom.
Det är ju alla företags största problem, att hitta bra folk som vill, kan eller vill lära sig.

/magnus
 

Chet

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Re: Internetbutiker...

Marcus Hellberg skrev:
Fast det var väl inte det frågeställaren utryckte? Då vår vi skapa en tråd om reklamblad och dess inverkan...

Som parantes så är det väl ett gränsfall om stormarknaderna ska få räknas som butik, i denna diskussion. Om vi vill ha kvar handlarna med ett bra sortiment, fin service och en bra kunskapsnivå så är det i så fall de mer specialliserade handlarna som syftas, från min sida. De pumpar oftast inte ut reklamblad, likt stormarkanaderna.

Det verkar tyvärr inte som speciellt många känner ett behov att stödja sin lokala handlare genom att pröjsa några slantar extra. Trist, tycker jag. Utvecklingen kan då gå så att webhandeln tar över helt och så småningom blir de då tvugna att öppna riktiga butiker för att kunderna efterfrågar detta. Då får de höja sina priser igen och vi är tillbaka på ruta ett, fast eventuellt med lägre kunskapsnivå. Helt hypotetiskt dock...
Ville bara visa att beroende på vems intresse, går det att svartmåla alla företeelser.
Men visst är det synd att de "kunniga" HANDLARNA FÖRSVINNER.

Men problemet är inte bara skapat av internet.
Då jag tycker att handeln inte stimulerar kunnig personal, i form av en lön de kan trivas och leva med. Utan de kunniga flickorna och pojkarna, söker sig vidare till arbetsgivare som betalar ut en lön, där de får råd att köpa kameran de drömt om under sin tid påkamera-affären.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Marcus Hellberg skrev:
Jo, jag!! :)



Om man inte orkar/vill hänga med så ska man nog inte driva butik. Då får man starta webbutik istället...:)
Jag handlar själv gärna lokalt om jag misstänker att jag kan behöva service i nån form eller de har produkten jag efterfrågar direkt tillgänglig. Jag värderar ofta detta högre än om jag tjänar några hundralappar. Strul är dyrt både mentalt och ekonomiskt. Därmed inte sagt att det inte finns en gräns för när det lokala påslaget blir väl högt.

Jag har handlat en del från B&H i NY och det har jag gjort enbart för att ingen i Sverige haft det jag velat ha på hyllan. Det har funkat för det mesta utom en gång och då fick jag ett helvete med mitt bakfokuserande objektiv som ingen ville ta i trots gällande världsgaranti. Det fick jag ordning på först efter att det lysande LP Foto i Stockholm och deras kompetenta reparatörer fixat problemet (för drygt 1000 lappen). Så mycket för den världsgarantin.

Personligen tror jag att de vanliga fotoaffärerna kommer helt försvinna. De har helt enkelt inte råd att vara tillräckligt välsorterade. Kvar blir de som kan erbjuda något som Internetshopparna inte kan - i LP Fotos fall är det också en djupare kompetens och service än den Expert och El Giganten kan ge. Men i detta fall handlar det om service man är beredd betala för och inte en som är inbakad i varans pris. Det senare tror jag inte har så mycket framtid tyvärr.
 
ANNONS