Annons

iPad 8 vs Canon eos50d

Produkter
(logga in för att koppla)

Bearman

Medlem
jag har tidigare inte haft bekymmer med att föra över bilder från min 50D till den gamla iPad 4th ( första versionen med lightning)

men idag skulle för första ggr föra över till min nya 8th generationen. Men tji fick jag.
fler som har samma fel eller ngn lösning ?
 

martley

Aktiv medlem
Apple-prylar fungerar bäst ihop med andra apple-prylar, det är min erfarenhet, jag har både en Apple-telefon och en Android-dito. Försök t.ex. inte att casta från en iPhone till en Chromecast eller från en Android-telefon till en Apple-TV.
Nu tillverkar inte Apple några systemkameror, men om de skulle göra det i framtiden så kommer det att bli den bästa systemkamera som någonsin funnits, åtminstone enligt dem som köpt den, även om den blir dyrare än alla andra systemkameror, batteriet går inte att byta ut och man måste bestämma när man köper kameran hur stort minne den ska ha. Bilderna hade iofs säkert hamnat på iCloud en tiondels sekund efter att man tagit dem så det finns då inget behov av att flytta dem till telefonen med en primitiv USB-kabel.

Skämt åsido så tycker jag att det borde fungera ifall du använder Canon Camera Connect, som även finns i App Store, för det är väl så som du försöker föra över bilder? I äldre IOS-system så kom man inte åt nånting i mobiltelefonens filsystem via USB-kabeln utan att synka in det via iTunes, men katalogerna för bilder och musik har jag för mig att de öppnat upp på senare tid så att man kommer åt dem.
 

Bearman

Medlem
som jag skrev så har det på ipad 4th fungerat.
Bara pluggat in kameran via USB rakt in i paddan så har den läst över bilderna.

men nu på 8an så händer Ingenting.
men ska testa Canon Connect
 

martley

Aktiv medlem
Det kan förstås vara så enkelt att det är nån inställning som behöver ändras antingen i iPaden eller i kameran, mest troligt i iPaden då eftersom det har fungerat med den andra.
 

pt96hni

Aktiv medlem
Testade lite snabbt med en iPad Pro 12.9 (3-gen) och en R6 och det fungerar fint men man får inget meddelade när man kopplar in kameran utan man får öppna Bilder för att se se den.

Sedan så stödjer inte iPad:en canon R6 Raw formatet men det är en annan historia...
 

martley

Aktiv medlem
Jag kan inte så mycket om Apples plattor. Jag har haft ett par Samsung-plattor genom året, som kör med Android, och där har det inte varit något problem att ansluta en kamera med USB-kabel, även en äldre (400d) som jag hade tidigare. Det som dock krävdes var att man måste använda en speciell OTG-adapter med USB hane som passar i telefonen i ena änden och USB-hona i andra, som man sedan i sin tur ansluter kamerans ordinarie USB-kabel till. Surfplattan måste förstås också ha stöd för OTG. Möjligen slipper man den adaptern ifall man har USB-C i någon eller båda ändarna. Min nyaste kamera har både NFC, Bluetooth och WiFi, så kabelanslutningen är inte lika angelägen längre, men den ger troligtvis en stabilare, säkrare och snabbare överföring. Tanken med OTG-protikollet är att man ska kunna ansluta USB-enheter som externa hårddiskar, tangentbord och möss den vägen, men även Canon-kameror går bra, jag har hittills testat med tre olika modeller, de hanteras som en extern disk, och dyker bara upp i filsystemet i telefonen, utan någon notifiering eller något liknande, och man hittar bilderna med godtycklig bildvisningsapp. Det verkar i och för sig lite märkligt men inte omöjligt att den tidigare iPad-modellen hade detta OTG-stöd men inte den nyare. Jag tror fortfarande att det kan finnas någon inställning djupt nere i inställningarna i plattan som behöver slås på, alternativt att det är någon annan app i plattan som lägger beslag på kommunikationen med kameran.
 

martley

Aktiv medlem
Uppdatering:
Om det är till någon tröst så får jag det inte att fungera med kabel mellan min EOS 200D och min Sony Xperia 1. I USB-inställningarna i telefonen går det inte att ställa om USB-funktionen från "Ingen dataöverföring" till "Filöveföring" som jag tror är vad som krävs. Möjligen kan det bero på att jag har fel OTG-adapter. Jag provade även at tansluta ett vanligt USB-minne, med samma resultat. Dock går det att styra telefonen med en mus genom att ansluta den via OTG-adaptern.
 

martley

Aktiv medlem
Jag fick det också att fungera till slut. Det verkar vara glapp i USBC-kontakten i OTG-adaptern. Med lite mer försiktighet och med en annan file manager-app så dök den upp i telefonen.
 
ANNONS