Annons

IS-objektiv och äldre EOS-hus

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Krook

Avslutat medlemskap
I Canons egen överblick över EF-objektiven (i 2005 års katalog över Consumer Imaging Produkter) upptäckte jag en fotnot som sade att IS för de flesta objektiv i kombination med extender (70-200/2.8 IS USM verkar vara enda undantaget) inte fungerar med ett antal äldre EOS-hus, exempelvis EOS 1, 650, 620, 630/600, 750 och 850.

1. Fungerar IS för andra objektiv med dessa äldre hus om man INTE använder extender?
2. Varför fungerar IS inte med extender i dessa fall? (Jag trodde IS sköttes helt av objektivet.)
3. Varför utgör 70-200/2.8 IS USM ett undantag? Har det med brännvidden att göra (alla andra IS-objektiv som är kompatibla med extender är längre)?

Canon 100-400 4.5-5.6 IS fungerar med jättegamla Canon EOS 600, iallfall. Någon extender har jag inte. Brukar det inte vara så att endast manuell fokus fungerar med vissa extenders, har jag hört.

Precis - AF fungerar inte pga ljusförlusten. Men IS hade jag aldrig hört tidigare. Är det någon som vet? På vilket sätt är gyrot beroende av huset? Och hur påverkas det av extender?

Om jag kommer ihåg rätt så fungerar IS-objektiven med alla EOS-kameror (kanske inte just den manuella), ev med någon mindre begränsning. Provar just nu med en EOS 5000 och det går bra!

Jag är fortfarande nyfiken på kombinationen IS-objektiv, extender och äldre EOS-hus. Är det någon som har erfarenheter/kunskaper att dela med sig av? Det skulle jag verkligen uppskatta!

Härligt Jeppe! För att citera Hasse & Tage: jag väntar med spänning på nästa sändning!

Tack vare Jim och Peter har jag ju fått svar på första frågan: IS fungerar även på andra IS-objektiv än 70-200/2.8 IS USM med äldre EOS-hus om man INTE använder extender.

Det som fortfarande retar min nyfikenhet är alltså:

- På vilket sätt är IS beroende av huset? Hur påverkas detta av extender?
- Varför är 70-200/2.8 IS USM ett undantag, dvs varför fungerar detta MED extender och äldre hus?

Om jag kommer ihåg rätt så påverkas IS-funktionen inte alls av en telekonverter, men det var ett tag sedan jag kollade upp detta.

ANNONS
Götaplatsens Foto