Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
ISO-tal
- Trådstartare ISOflip
- Start datum
.Z.
Aktiv medlem
Utan att använda Nikon så kan jag säga att det inte innebär några problem alls, min kamera går att köra på ISO 100 men presterar bäst vid 200 så jag kör alltid det.ISOflip skrev:
Jag undrar hur ni som använder Nikkon d70s upplever att fota en mycket solig dag med iso200?
När jag fotar med min "analog" kamera så brukar jag använda iso100 vid såna tillfällen.
Jag är mycket tacksam för era synpunkter på saken.
//Larsa
Tomasz
Aktiv medlem
En solig dag upplever jag som väldigt behaglig, och beroende på var jag är så kan det vara behagligt att fota också.
Kameran kan gå ner till 1/8000 sekund, så det blir sällan problem med för mycket ljus. Men skarp sol kan ju bjuda på andra utmaningar. Tekniken i kameran är dock inget att oroa sig för. De vanliga problemen med stora kontraster får du oavsett vilken kamera du har.
Kameran kan gå ner till 1/8000 sekund, så det blir sällan problem med för mycket ljus. Men skarp sol kan ju bjuda på andra utmaningar. Tekniken i kameran är dock inget att oroa sig för. De vanliga problemen med stora kontraster får du oavsett vilken kamera du har.
ThomK
Avslutat medlemskap
Varför inte göra på samma sätt som med en analog
kamera vad det gäller ISO-tal.
Du får bilden direkt och kan se om det blir bra eller inte, mera kompliserat är inte inte.
Man behöver inte vara mycket till fotograf för att ta bra bilder med en digitalkamera.
Det handlar i hunudsak om att exponera, titta och ev: justera exponeringen och exponera igen
för säkerhetsskull.
Lättare kan det inte bli.
/Thomas..
kamera vad det gäller ISO-tal.
Du får bilden direkt och kan se om det blir bra eller inte, mera kompliserat är inte inte.
Man behöver inte vara mycket till fotograf för att ta bra bilder med en digitalkamera.
Det handlar i hunudsak om att exponera, titta och ev: justera exponeringen och exponera igen
för säkerhetsskull.
Lättare kan det inte bli.
/Thomas..
mannbro
Aktiv medlem
Har en D50 (samma sensor, så resultatet borde vara likvärdigt).
Eftersom brusnivån vid ISO 200 i de allra flesta fall är försummbart har det inte så stor betydelse ur den synpunkten att det inte finns lägre inställning för ISO-nivå.
Däremot saknar jag ibland lägre ISO-nivå för att kunna få lite längre slutartid dagtid, men det beror väl mest på att jag inte fått tummen ur och köpt något ND-filter (gråfilter) än, vilket ju hade löst det problemet.
Eftersom brusnivån vid ISO 200 i de allra flesta fall är försummbart har det inte så stor betydelse ur den synpunkten att det inte finns lägre inställning för ISO-nivå.
Däremot saknar jag ibland lägre ISO-nivå för att kunna få lite längre slutartid dagtid, men det beror väl mest på att jag inte fått tummen ur och köpt något ND-filter (gråfilter) än, vilket ju hade löst det problemet.