Annons

Jätte dum fråga behöver hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

HusKul

Aktiv medlem
har STOORA problem
jag är en pryl galen person som vill köpa nästan allt jag ser
byter mobil 2-3 gånger om året
byter kamera min. 1gång om året

nu är jag helt inne på att köpa en Canon 350D
jag är kär i den kameran men är rädd att den kommer bara ligga o damma som mina andra kameror
har en Olympus C-50, C-765 och en Ixus 40 som inte används så ofta
är inge foto människa men när jag fotar vill jag ha fina o skarpa bilder

jag tänker så här
om jag säljer min C-765 o köper en 350D av en polare som kan dra av momsen
då skulle den kosta mig runt 3000:-

tycker ni att det är dumt att köpa en 350D om den ska ligga i låden säkert 80-90%

finns det hjälp för prylb*gar??

ps. byter mobil nästa vecka igen
det blir en SE K750 ;)

Gör som jag och leta efter en något äldre modell. Bara för att det ska bli bra behöver det väl inte vara nyutkommet?

Bara en liten fråga ställd inom parentes... Hur får du ner priset till 3000, bara genom att dra av momsen?

japp
när jag säljer min C-765

har svårt att köpa äldre o beg. prylar
man vill ju alltid ha dom senaste

själv klart gäller det inte dyrare grejer typ bilar

Även om man är en prylgalen person, så är det inte jättedumt att fråga om råd.

Självklart ska du köpa kameran, om du är verkligt sugen på den och har råd.

Jag samlar själv på klassiska kameror, och att ha det nyaste har aldrig tilltalat mig. Så olika vi kan vara. :)

Ska grunkan bara ligga i en låda har det väl egentligen ingen betydelse vad du köper? Köp något litet och lika dyrt så får du plats med ännu mera i lådan ....
Us

För mig verkar det onödigt med en 350D, när det går att ta bilder som duger lika bra med något annat. Men har man å andra sidan spetsat in sig på en sak, så är det ju kört, jag är likadan själv. Och ens intresse måste ju få kosta, så är det ju bara.
Kommer man inte att ångra utgiften är det ju bara dumt att springa och ångra att man inte gjorde den.

Harry_ skrev:
har STOORA problem
tycker ni att det är dumt att köpa en 350D om den sk a ligga i låden säkert 80-90%

Oj, 80-90% i lådan... Det betyder att du fotar
minst 2h/dag. Det tycker jag inte jag är lite... :)

Skämt åsido, med en DSLR så öppnar sig helt nya möjligheter.

/ Håkan

Prylbög och sugen på hårdvara, då är det bara att slå till! Det hade varit värre att ge råd om du tvekade mellan flera alternativ.

Jag kände själv att jag var "hemma" när jag köpte min kamera, tvekade aldrig om vilken det skulle bli. Nu kanske inte mina grejor dammar igen lika lätt som för dig, men om inte plånkan har andra prioriteringar så tycker jag du ska ge efter för frestelsen.

en dum fråga till

går det att jämföra 350D med kitobjektiv och en Olympus C-765
om man kör Auto-läge

C-765 som jag har tar mkt fin fina o skarpa bilder
tar 350D med kitobjektiv så mkt bättre bilder?

C-765 har 10x zoom
vad ska man ha för objektiv om den ska motsvara 10x zoom

28-300??

jag är nog dum som jämför 350D med C-765

jag lär mig varje dag

Harry_ skrev:

C-765 har 10x zoom

28-300??

28-300 motsvarar drygt 10 gångers zoom (exakt 300/28 =10.7 gångers zoom). 28-300 ger brännvidder motsvarande 49-480 mm på canon 350d (p.g.a "brännviddsförlägningen") vilket skall jämföras med 38-380 mm som C-765 ger. Du förlorar alltså lite vidvinkel men får längre tele med 28-300 objektivet jämfört med objektivet på C-765

Harry_ skrev:
en dum fråga till

går det att jämföra 350D med kitobjektiv och en Olympus C-765
om man kör Auto-läge

350D ger med rätt användare bättre resultat än C-765. På största bländaröppning så kan nog C-765 ge bättre skärpa (optiskt sett) men detta är inte så intressant då 350D i det stora hela ger så mycket bättre resultat. OBS att jag skriver med rätt användare!

Om du är prylbög så är dock kitobjektivet inget du kommer att tända på...

Harry_ skrev:
en dum fråga till

C-765 har 10x zoom

28-300??

Typ ja....

Om man är intresserad av att utnyttja 350D till fullo så delar man dock upp brännvidden på flera objektiv.

Harry_ skrev:

jag är nog dum som jämför 350D med C-765

Att jämföra är väl inte dumt & jag brukar säga att det inte finns några dumma frågor men här har vi nog ett gränsfall (hela tråden alltså). Svarar dock ändå för att du är ärlig & jag vet att många idag har denna prylfixering.

Är själv MYCKET prylintresserad men använder alltid mina prylar till fullo. Om man inte gör det utan bara köper dem för prylens skull så tycker åtminstone jag att det gått för långt.

Tycker för övrigt att att Ulf Sjögrens förslag var utmärkt!

Mvh/Larsa

Jag är också en prylgalning, men jag brukar begränsa mig till prylar jag använder och framför att till sådana som jag vet hur man använder.

Om du nu vet att du inte kommer att använda prylarna, så ska du ju inte köpa dem. Om du tror att du kommer att använda dem och behöver dyr optik för att utnyttjag dem - köp.'

Om det bara är så att du vill ha en bra digitalkamera, men inte kan fotografera - köp det du har råd med men strunta i tillbehör.

Sök proffesionell hjälp. Det är visserligen dyrare på kort sikt, men på lång sikt sparar du nog in kostnaden ;-)

En DSLR är ett eldorado för oss som gillar prylar. Det börjar med kameran men sedan börjar man fundera på vad man skulle kunna göra med andra objektiv, blixt osv.
Jag började med en 300D med kitglugg men sitter nu med utrustningför det flerdubbla mot vad den kostade, vågar inte räkna ut vad jag spenderat på fotogrejer, men kul är det. Däremot kommer du kunna spara in på mobilkontot för man utvecklar allergi mot kameramobiler och andra manicker som ger usla bilder.

Förstår att mitt råd kanske är lite utanför "prylgalendjungeln", men om du vill ha riktigt bra bilder, föreslår jag en analog kamera, med ett grymt bra objektiv, eftersom du som sagt sällan tar bilder, får du helt klart mer för pengarna än så länge i varje fall.....

Snart kommer troligen analoga hus gå upp i pris pga för liten omsättning(jämför skivspelare), och digitala givetvis fortsätta att sjunka i pris/pixel.....

För min del får du annars gärna köpa en 10D/20D, och ringa mig om ett år när du vill sälja den begagnat :)

// Anders

Det enda tips jag har, før jag e sjælv lite prylbøg, e att dra ut och fota istællet før att sitta och surfa prylar framfør datorn. Det ær givetvis skillnad om man faktist letar efter något sepciellt.

Att gøra detta tar faktist væck mkt fokus på just prylarna, tycker jag iaf.

aceeo skrev:
Förstår att mitt råd kanske är lite utanför "prylgalendjungeln", men om du vill ha riktigt bra bilder, föreslår jag en analog kamera, med ett grymt bra objektiv, eftersom du som sagt sällan tar bilder, får du helt klart mer för pengarna än så länge i varje fall.....

Snart kommer troligen analoga hus gå upp i pris pga för liten omsättning(jämför skivspelare), och digitala givetvis fortsätta att sjunka i pris/pixel.....

För min del får du annars gärna köpa en 10D/20D, och ringa mig om ett år när du vill sälja den begagnat :)

// Anders

hehe
polarna står i kö för att köpa min gamla prylar
nästa vecka får jag min SonyEricsson K750
dom längtar mer än va jag gör faktist :)

Vill du bli min kompis? Du verkar ju vara en guldgruva att köpa prylar billigt från när du tröttnat på att ha dom liggande i byrålådan. ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto