** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag hittar inget fäste som passar till min D60

Produkter
(logga in för att koppla)

fototrum

Aktiv medlem
Jag köpte idag ett Digipod-stativ och det är ju standardgängor och allt.
Problemet är att under min D60 är det bara ett hål för gängorna och inget hål för "stabiliseringspinnen" som sitter på stativet.
Det blir då så att kameran sitter bara fast i gängorna.
Stativet går att tilta så jag kan ta foton på höjden.
När jag tiltar så snurrar kameran framåt eftersom den hänger i gängorna...

Kollade lite snabbt i manualen för D90 och det verkar bara var ett hål där med....

Hur gör ni andra?

Tacksam för svar innan jag åker och lämnar tillbaks :)
 
Den extra pinnen är bara till för videokameror vad jag vet. Den brukar gå att ta bort. Om kameran snurrar när du tiltar den så måste du dra åt den mycket mer.
 
Ja, f u video och vissa mellanformatare. Om du dragit åt max får du köpa ett nytt snabbfästesplatta med en snabbplatta med rejält med gummi som motverkar glid. Det finns snabbplattor med klack för kameror.
 
Hål i botten is king! Jag har inte haft ngt problem med stativ till min D90. Jag har tom lånat ett stativ av en kompis som har Canon. Hålet är standardiserat.
 
ANNONS