Annons

Jag vill ha korniga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

mekelund

Aktiv medlem
Hur går jag tillväga för att få riktigt korniga bilder utan att tonomfånget blir alldeles för snävt, alltså utan att underexponera?
Jag kör nästan uteslutande med TriX och d-76 och kör gärna den kombinationen i fortsättningen också.
/Magnus

Pressa filmen är mitt tips. Mina bilder på Moneybrother är tagna med Tri-x pressad 2 steg.
T-max 3200 är i annat fall en film som är grymt kornig.
MVH
Olav

Givetvis beror kornigheten också på förstoringsgraden. Det går inte att få korniga kopior på....låt oss säga 13 x 18 kopior från småbild med normalsoppad tri-x och d-76 då hela negativet är med.
Så skall det bli rejält kornigt gör som föregående talare säger (pressa filmen), sätt på vidvinkelobjektiv, gå litet längre ifrån och delförstora sedan.
Ska det vara riktigt kornigt så pressa tri-x tre steg i pappersframkallare med en temp på 30 grader, delförstora på hårt papper. Gråskalan blir inte perfekt men bättre än man kan tro.
Kornighet garanteras!
Us

Mitt recept (utan att ha testat själv) Fuji Neopan 1600, Agfa Rodinal, kraftig agitering och ett starkt stoppbad.
Jag kör visserligen med Xtol framkallare och med bara vatten som stopp, och det blir finkornigt, men jag har soppat både TriX och Delta i Rodinal. Det är en snygg framkallare.

Många bra tips! Pressa, framkalla i rodinal, framkalla med pappersframkallare(varför 30 grader förresten?), delförstora och kraftig agitering.
Jag hade helst sett att det hade gått utan att pressa, mest för att lågdagrarna försvinner, men jag skall helt klart testa ett par av tipsen.
/Magnus

Skall du pressa film så blir resultatet i regel bäst om du höjer temperaturen i stället för att öka tiden. Ökad tid ger en ökad slöjningsrisk.
Vanligen blir det ju dock en kombination ökad temp+längre tid. Vid 30 grader har du en ökad aggregation av silverkornen . Höjer du temperaturen ytterligare finns en ökad risk för att gelatinlagret börjar uppföra sig konstigt. Du kommer nära smältgränsen och emulsionen blir mycket skör. Jag har framkallat film - svartvit film alltså - (dia är annorlunda) med vätskor på 38 grader men då är emulsionen som "snuva på 5:te dagen", sköljningen blir komplicerad med lång tid i gradvis sänkta temperaturer så att emulsionen skall bli så pass stabil att det går att hänga upp filmen utan att emulsionen rinner av........
Us

mekelund skrev:
Många bra tips! Pressa, framkalla i rodinal, framkalla med pappersframkallare(varför 30 grader förresten?), delförstora och kraftig agitering.
Jag hade helst sett att det hade gått utan att pressa, mest för att lågdagrarna försvinner, men jag skall helt klart testa ett par av tipsen.
/Magnus

Testa först att exponera normalt och framkalla i Rodinal, utan några överdrivna tilltag. Då får du grövre korn utan att förlora i lågdagrarna. Överdriver du är risken att du får alltför "grafiska" korn och knappt någon gråskala alls.

J. Patric skrev:
Testa först att exponera normalt och framkalla i Rodinal, utan några överdrivna tilltag. Då får du grövre korn utan att förlora i lågdagrarna. Överdriver du är risken att du får alltför "grafiska" korn och knappt någon gråskala alls.

Rodinalen behöver inte leda till särskilt GROVA korn. Däremot blir kornen väldigt skarpa. Men som skrivet. Akta dig för kraftig agitering med Rodinal om du inte är ute efter en specifik effekt.

Jag använder idag i prinmcip uteslutande Rodinal för min sv/v framkallning för småbild och mellanformat. Bladfilm badar i RS och/eller D76.

Min erfarenhet av TriX och D76 är att det inte spelar någon roll hur mycket man pressar den. Kornigheten blir ungefär densamma, dvs enormt stora korn. Jag har pressat TriX till 6400 utan att kornen blivit synbart större.

Mitt enda tips är att du ska agitera så hårt du bara kan. Det har jag märkt ger mycket grovkorniga negativ, men också större kontraster, vilket är ett dilemma om man inte vill ha kontraster.

Danlo skrev:
Min erfarenhet av TriX och D76 är att det inte spelar någon roll hur mycket man pressar den. Kornigheten blir ungefär densamma, dvs enormt stora korn. Jag har pressat TriX till 6400 utan att kornen blivit synbart större.

Mitt enda tips är att du ska agitera så hårt du bara kan. Det har jag märkt ger mycket grovkorniga negativ, men också större kontraster, vilket är ett dilemma om man inte vill ha kontraster.
Det låter märkligt. Mina erfarenheter är helt andra.
Denna bilden http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=65957 (som jag hänvisat till i ett annat forum om korn häromdagen) är pressad i D-76.
Och att den är mycket kornig är ju helt klart. Så dj....gt ser ju inte Tri-x och D-76 normalt ut....;-)).
Av de bilder jag har upplagda just nu finns ingen 135-bild med Tri-x och D-76 men däremot en hel del mellanformatsbilder t.ex.......tja....den här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=124127 som är soppad normalt i D-76.....men det är ju liksom en annan sak.
Us

Jag körde Tri x som 400 och framkallade den i Rodinal med normal agitering och ca 30 sek längre tid och jag tyckte kornen blev grova nog, för grova för dom motiv jag hade men det är en annan femma.

Kornig färgfilm?

Hej,
Skulle vilja experimentera lite med min mellanformat och skulle gärna vilja få fram en kornig bild med dov färgskala. Vilken film ska jag välja i så fall? Eller är det nåt som jag måste fixa i efterhand i PS...

//Stefan

Hej, vill man bevara tonskalan är ju ett alternativ att göra en sandwichbild, d.v.s.använd två negativ ett med "bilden" och ett med grovt korn "utan bild" på det viset kan man också välja kornstorlek genom att framställa ett par olika alternativ med olika grovt korn, det finns även färdiga att köpa, har för mig att Paterson tillverkar sådana.
Bengt

bengtjakobsson skrev:
Hej, vill man bevara tonskalan är ju ett alternativ att göra en sandwichbild, d.v.s.använd två negativ ett med "bilden" och ett med grovt korn "utan bild" på det viset kan man också välja kornstorlek genom att framställa ett par olika alternativ med olika grovt korn, det finns även färdiga att köpa, har för mig att Paterson tillverkar sådana.
Bengt
Glömde skriva att på det sättet kan man få normal teckning över hela ton skalan utan igengrodda lågdagrar.
Bengt igen

ANNONS
Götaplatsens Foto