Annons

JO kritiserar nytt polisingripande

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
"Buset" - för mig är det polisens slang för att beteckna kriminella.

Busungar är barn som kastar snöboll, springer ifrån morsan, drar katten i svansen.

Eller?
I mitt fall avser jag unga vuxna som provocerar poliser i onödan med avsikten att misskreditera. Busa, göra onödiga saker för att ställa till det för andra. Bus är subjektiv eller substantivformen. Tycker ordvalet passar rätt bra.
 

iSolen.se

Guest
Ola, läser du trådarna? Det var Peter som startade tråden, som först laddade ner videon, som talade om för oss andra hur man skulle få tag i den. Klart som f-n att han sett den.
Läser du? Du har helt missat min inställning till JO trots att jag varit tydlig med detta. Du har också missat att jag anser att det är en ful metod att filma och provocera poliser i syfte övertramp är fult men du kanske tycker det är helt ok att busa poliser för detta enda syfte?

Mitt inlägg var svar på självklarheter.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ola, läser du trådarna? Det var Peter som startade tråden, som först laddade ner videon, som talade om för oss andra hur man skulle få tag i den. Klart som f-n att han sett den.
Sättet att föra diskussion säger mer om Ola än om mig. För mig rinner sådant här av som vatten på en gås och den ende som mögas ned är Ola. Jag håller mig saklig och jag hoppas det genomsyrar denna och alla andra forumtrådar jag skrivit i de senaste åren, även om det i vissa trådar tenderat till att gå off topic.
 

AFJ

Aktiv medlem
Sättet att föra diskussion säger mer om Ola än om mig. För mig rinner sådant här av som vatten på en gås och den ende som mögas ned är Ola. Jag håller mig saklig och jag hoppas det genomsyrar denna och alla andra forumtrådar jag skrivit i de senaste åren, även om det i vissa trådar tenderat till att gå off topic.
Ja, du lyckas alltid hålla dig kall och till saken.

Tyvärr kan jag själv inte riktigt låta bli att bli uppretad när någon är så extremt ologisk. Efter alla dessa är på fotosidans borde jag ha lärt mig att jag aldrig skall diskutera med Ola, speciellt inte när det gäller Lightroom eller juridik! :)

Nu loggar jag ut ett tag! :)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ja, du lyckas alltid hålla dig kall och till saken.

Tyvärr kan jag själv inte riktigt låta bli att bli uppretad när någon är så extremt ologisk. Efter alla dessa är på fotosidans borde jag ha lärt mig att jag aldrig skall diskutera med Ola, speciellt inte när det gäller Lightroom eller juridik! :)

Nu loggar jag ut ett tag! :)
Jag har själv min beskärda del inom blåljus och myndighetsutövning och där behöver man hålla huvudet kallt. Kommentar nr 4 om att hata blåljuspersonal blev förstås märklig då.
 

iSolen.se

Guest
Ja, du lyckas alltid hålla dig kall och till saken.

Tyvärr kan jag själv inte riktigt låta bli att bli uppretad när någon är så extremt ologisk. Efter alla dessa är på fotosidans borde jag ha lärt mig att jag aldrig skall diskutera med Ola, speciellt inte när det gäller Lightroom eller juridik! :)

Nu loggar jag ut ett tag! :)
Logga gärna ut, den här diskussionen börjar bli tröttsam.

Att det ska vara ologiskt resonemang att påstå att både polisen och buset gör fel...är det brist på fantasi för att förstå det eller kunna föreställa sig det...eller? Det är sällan ens fel när två träter.

Få verkar tycka personerna i bilen, ovan kallat "buset", gör något fel och jag får väl ändra mig pga övermakten. Det är tydligen numera rätt att bete sig så, det kanske t o m ska uppmuntras så fler poliser som gör fel kan "avslöjas"?

Tack för diskussionen.
 

iSolen.se

Guest
Utöver att det saknar stöd i lagen och inskränker vanliga, laglydiga medborgares frihet.
Det inskränker också ovanliga, lagolydigas frihet.

Stöd i lagen finns för kontroll av körkort för framförande av bil. Bilen ifråga har körts dit, ska köras därifrån och sannolikt parkeras på privat mark. Så en polis som är streetsmart förutser busungarnas vägran, väntar, eller ber dem flytta på sig.

Men som sagt, det viktiga numera är att sätta dit poliserna. Tex så att de inte stör de nattliga icketankarna framöver med onödiga kontroller.
 

afe

Aktiv medlem
"Buset" är vad poliser kallar kriminella (oftast då s.k. yrkeskriminella). Såvitt jag har sett framkomma i tråden finns inget som tyder på att personerna i bilen hör till den gruppen, så det är rätt fånigt att använda det begreppet om dem. Men, som AFJ redan konstaterat, är det knappast någon idé att ens försöka ta den diskussionen med Ola ...
 

iSolen.se

Guest
"Buset" är vad poliser kallar kriminella (oftast då s.k. yrkeskriminella). Såvitt jag har sett framkomma i tråden finns inget som tyder på att personerna i bilen hör till den gruppen, så det är rätt fånigt att använda det begreppet om dem. Men, som AFJ redan konstaterat, är det knappast någon idé att ens försöka ta den diskussionen med Ola ...
Jag har klart och tydligt förklarat vad jag avser med bus. Men ingen läser trådar längre, inte ens admin.

Vad poliser internt kallar folk har jag ingen aning om men jag sympatiserar med dem och som 6 gånger påpekats, jag säger inte emot JO, eftersom det verkar vara svårt att hålla isär.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Varför har du klippt citatet? Jag skrev ju i meningen efter att man inte behöver visa legitimation.
För att jag (och JO), till skillnad från dig, "ser ett problem" med att poliser gör den här typen av åtgärder utan laglig grund. Det du skrev i övrigt tror jag att vi är eniga om.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det inskränker också ovanliga, lagolydigas frihet.
Nej, att poliser utan stöd i lagen kräver att vanliga, laglydiga medborgare ska visa legitimation inskränker inte "ovanliga, lagolydigas frihet".

Men som sagt, det viktiga numera är att sätta dit poliserna.
Det viktiga är (inte bara numera) att statens våldsmonopol inte används på något sätt som inte föreskrivs i lag. Det är därför vi t ex har JO.

När polisen tror att den kan bete sig hur som helst och inte behöver följa lagen hamnar vi i en ytterst obehaglig situation. Fråga någon som levde i Östtyskland på 1990-talet, i Chile på1970-talet eller i Sydafrika på 1980-talet!
 

PMD

Aktiv medlem
Du har ju inte tjafsat i något av exemplen som inte alls liknar fallet ovan. Det stod ovan att det förekommit droghandel och hade skett ett mord på+ platsen. Dessutom är det mitt i natten och du hänger där utan att tanka. Om du dessutom ser ung ut och sitter bakom ratten på en bil tycker jag det är rimligt att få frågan om och visa körkort. Nån gång ska du hem så det är bara tidsfråga till du ändå måste visa legg.
Du kanske bör ta upp det här med din(a) riksdagsrepresentant(er) och försöka få till en lagändring så att polisen alltid kan tvinga folk att identifiera sig? Om de inte visar fram en ID-handling och polisen inte hittar någon sådan vid en kroppsvisitering så får väl polisen helt enkelt omhänderta denne och göra en identifiering på annat sätt.

Ett praktiskt vore att alla som föds i Sverige (och som invandrar hit) tvingas lämna ett DNA-prov. Då blir det ganska lätt för polisen att identifiera de motvallskärringar som inte vill visa leg.
 

PMD

Aktiv medlem
Som jag redan påpekat, polisen kan ju bara genom att vänta eller ha sett bilen röra sig på håll ha full laglighet att få se körkort
Det var väl i så fall en bra korkad polis som inte utnyttjade sina lagliga möjligheter för att få se studentens körkort? Då hade han sluppit bli prickad av JO och klandrad av polisledningen.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, det gjorde det. Polisen provocerade, genom sitt lagstridiga handlande, civilpersonen att dels videofilma förloppet, dels lämna in anmälan till JO.

;-)
:)

Men jag undrar om det inte förekommer att poliser provocerar folk de inte gillar så att polisen får anledning att göra ett gripande och göra en anmälan om ohörsamhet, våldsamt motstånd eller liknande.

Lite åt det håller var det i det här fallet, tycker jag. Polisen nöjde sig inte med att studenten nekade att visa sitt körkort utan fortsatte att provocera genom att hitta på anledningar till varför han (studenten) måste visa sin ID-handling.
 
ANNONS