Annons

JO kritiserar nytt polisingripande

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Som jag skrev tidigare så är det ett ämne för en annan tråd. Starta gärna en så kan vi diskuterad det ämnet i den tråden.
Du brukar skriva så när du inte gillar dit tråden leder.

Du kan börja,med att ta avstånd från metoden att provocera polis (poliktiker eller annan), filma, hoppas på övertramp, och sen publicera. Här eller, om det passar dig bättre, i ny tråd.
 

knobloch

Aktiv medlem
Du brukar skriva så när du inte gillar dit tråden leder.

Du kan börja,med att ta avstånd från metoden att provocera polis (poliktiker eller annan), filma, hoppas på övertramp, och sen publicera. Här eller, om det passar dig bättre, i ny tråd.
Den här tråden handlar om en JO-anmälan avseende ett övertramp av polisen. Killen som filmade har inte publicerat filmen såvitt vi vet mer än att endast bifoga den som en bilaga till anmälan. Av filmen framgår tydligt att han inte provocerar för att ”sätta dit” polisen.

Så, ja, det är väl ett dumt beteende att försöka provocera polisen men jag förstår inte heller varför du fortsätter skriva om det i den här tråden. (. Jag stör mig på folk som står still på fel sida av rulltrappan, är det ok om vi startar en diskussion om det här också? .)
 

iSolen.se

Guest
Den här tråden handlar om en JO-anmälan avseende ett övertramp av polisen. Killen som filmade har inte publicerat filmen såvitt vi vet mer än att endast bifoga den som en bilaga till anmälan. Av filmen framgår tydligt att han inte provocerar för att ”sätta dit” polisen.

Så, ja, det är väl ett dumt beteende att försöka provocera polisen men jag förstår inte heller varför du fortsätter skriva om det i den här tråden. (. Jag stör mig på folk som står still på fel sida av rulltrappan, är det ok om vi startar en diskussion om det här också? .)
Självfallet för att jag starkt ogillar metoden att filma för att sätta dit polisen. I detta fall kunde de inte publicera för polisen, som jag uppfattade det, konfiskerade telefonen.

Filma och sätta dit metoden funkar utmärkt, men föder polishat. Få i tråden tycker tydligen att det är en ful metod och lika få ser den som problematisk.
 

PMD

Aktiv medlem
Du brukar skriva så när du inte gillar dit tråden leder.
Om du inte startar en ny tråd så gör jag det snart.

Du kan börja,med att ta avstånd från metoden att provocera polis (poliktiker eller annan), filma, hoppas på övertramp, och sen publicera. Här eller, om det passar dig bättre, i ny tråd.
Det är populärt att kräva av någon annan att "ta avstånd" från någonting som det inte finns någon evidens för att denne överhuvudtaget har yttrat en åsikt om. Varför det är så är ett mysterium.

Jag tänker inte "ta avstånd" från något som jag inte har någonting alls med att göra.

Däremot vill jag ge mitt stöd till de som videofilmar sina mellanhavanden med poliser och andra myndighetspersoner med makt. Ett sådant förfarande gör det bra mycket lättare att korrigera ett eventuellt felaktigt handlande. Om det inte förekommer något felaktigt handlande så är ingen skada skedd.
 

PMD

Aktiv medlem
Självfallet för att jag starkt ogillar metoden att filma för att sätta dit polisen. I detta fall kunde de inte publicera för polisen, som jag uppfattade det, konfiskerade telefonen.
Telefonen återlämnades uppenbarligen eftersom studenten som ägde den bifogade videofilmen med sin JO-anmälan. Han hade den goda smaken att inte publicera filmen på Internet utan gjorde istället en JO-anmälan.

Någon provokation förekom inte.
 

iSolen.se

Guest
Om du inte startar en ny tråd så gör jag det snart.


Det är populärt att kräva av någon annan att "ta avstånd" från någonting som det inte finns någon evidens för att denne överhuvudtaget har yttrat en åsikt om. Varför det är så är ett mysterium.

Jag tänker inte "ta avstånd" från något som jag inte har någonting alls med att göra.

Däremot vill jag ge mitt stöd till de som videofilmar sina mellanhavanden med poliser och andra myndighetspersoner med makt. Ett sådant förfarande gör det bra mycket lättare att korrigera ett eventuellt felaktigt handlande. Om det inte förekommer något felaktigt handlande så är ingen skada skedd.
Det är väldigt lätt att ta avstånd från en hel rad ogärningar. Du kan rabbla upp rader här som jag kan ta avstånd från.

Men du har svarat redan. Då vet vi. Du tar inte avstånd från, eller vill inte ta avstånd från den typen av beteende.

Tack för ikväll.
 

iSolen.se

Guest
Natti, natti Ola!

Edit: Sorry, kunde inte låta bli, men diskussionen börjar kännas lite barnslig nu. Och OT. Go natt!
Det håller jag med om.

När du citerar, se till att aldrig ändra texten du citerar. Det finns regler och lagar om sånt.

Däremot är fortfarande okynnesfilmning inte OT bara för att Per säger det, och det är väldigt intressant att han m fl, inte vill ta avstånd från den typen att metod att hänga ut folk på.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är helt solklart att polisen gjort fel. Varför pågår den här diskussionen i all evighet i ett fotoforum?
Den här delen av forumet handlar om lag, moral och etik - ämnen som gärna leder till långa diskussioner. Visst är tråden lite spretig och kanske är några inlägg lite OT men inte värre än vanligt på fotosidan.

Det är väl bara att sluta följa tråden om du anser ämnet uttömt. Det kommer jag själv (försöka) göra! :)
 

knobloch

Aktiv medlem
När du citerar, se till att aldrig ändra texten du citerar. Det finns regler och lagar om sånt.
Nej, jag vet. Ska inte göra om det, men kändes relativt harmlöst när mitt inlägg låg precis under ditt. Hoppas du inte tog illa upp, det var ju bara menat som ett skämt vilket jag får intrycket av att du förstår. :) Moderator får gärna ta bort det om det strider mot reglerna, verkar vara för sent för mig att editera bort det nu.
 

Malmöpågen

Aktiv medlem
Du kan börja,med att ta avstånd från metoden att provocera polis [...]
Vem har provocerat polisen i detta fallet? Ingen, vad jag kan läsa mig till.

Om du menar att personen som vägrar identifiera sig, och pga av det enligt dig "provocerar", så är du ute och cyklar. Som sagt tidigare, man har inte skyldigheten att som medborgare visa identifikation. Man har rättigheten att neka en sådan förfrågan från polis och att nyttja den rättigheten är inte ekvivalent med att provocera polisen.

Det polisen i ett sådant läge ska avgöra är om han har lagligt stöd att gå vidare genom §14 och §19 i Polislagen. JO har ju tydligt bevisat att polisen inte hade sådant stöd.

Vad är oklart?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
... Få i tråden tycker tydligen att det är en ful metod och lika få ser den som problematisk.
Jo det är ett stort problem och jag håller med dig.
Filmerna visar normalt bara EN ståndpunkt. Och hade inte filmen visat EN ståndpunkt så hade den troligtvis inte heller dykt upp på nätet(eller ngn annanstans).
 

PMD

Aktiv medlem
Det håller jag med om.

När du citerar, se till att aldrig ändra texten du citerar. Det finns regler och lagar om sånt.

Däremot är fortfarande okynnesfilmning inte OT bara för att Per säger det, och det är väldigt intressant att han m fl, inte vill ta avstånd från den typen att metod att hänga ut folk på.
OK, jag nappar väl igen. Vad betyder "ta avstånd"? Hur långt avstånd tycker du att jag ska ta?

Varför ska jag ta avstånd från just ett visst dåligt beteende och inte alla dåliga beteenden i världen?

Jag brukar inte använda politiska flosker, så jag låter bli den här gången också.
 

iSolen.se

Guest
OK, jag nappar väl igen. Vad betyder "ta avstånd"? Hur långt avstånd tycker du att jag ska ta?

Varför ska jag ta avstånd från just ett visst dåligt beteende och inte alla dåliga beteenden i världen?

Jag brukar inte använda politiska flosker, så jag låter bli den här gången också.
Trevligt att du nappar, jag har uppfattat dig som en person som bryr sig. Du kan väl ta avstånd, antingen genom min problembeskrivning ovan, eller genom omformulering. Ditt val. Eller inte alls. Det är också ett svar.

Lölja dig inte med att ta avstånd från andra saker som vi inte pratat om, det är onödig forumtaktik.
 
ANNONS