Annons

Jpeg eller Raw när de gäller vitbalans?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatica

Aktiv medlem
jag har på fler ställen läst att man inte kan ändra vitbalansen om man fotat i jpeg. de kan ju inte stämma, jag har lightroom och där kan man enkelt ändra temperaturen i både jpeg och raw bilder utan någon märkvärdig skillnad. har jag missuppfattat de påståendet?

Visst går det att ändra, men det blir inte riktigt samma slutresultat. Om du ändrar på en JPG så blir det en kvalitetsförlust.

Prova att fota i Raw så ser du att verktyget förändras lite. Du får fler val i drop-down menyn och skalan förändras.

Alltså, att ändra vitbalans i Lightroom på en JPG är fullt möjligt.

Ännu bättre resultat och konroll får du dock om du fotat i raw.

För mig är detta ett av huvudskälen till att fota i raw. Jag tycker att "auto" läget ofta ger ganska dåligt resultat, speciellt i lite knivigare situationer. Att få vitbalansen rätt redan vid fototillfället kan ibland vara lite omständligt och tidsödande. Så mycket lugnare att fixa med det i efterhand hemma på datorn.

Om du redan använder LR så gå över till raw, det är inte så mycket mer jobb när man väl kommit in i det.

mvh
Anders

Tidigare fanns inte samma smidiga möjlighet som i Ligthroom, Camera Raw och Aperture, att enkelt fixa vitbalansen. I Photoshop finns konstigt nog inte samma slags funktion. Visst kan man göra det PS också men inte på samma smidiga och bra sätt som i ovanstående program.
Sedan är det ju fortfarande så att en RAW-bild tål kraftigare behandling än en Jpeg eller annat format.

I Photoshop Camera Raw kan man numera ta upp en Jpeg-bild och använda de funktioner som finns där.

AFJ skrev:

Om du redan använder LR så gå över till raw, det är inte så mycket mer jobb när man väl kommit in i det.

mvh
Anders

första anledningen att jag inte gått över till raw ennu är för att jag inte haft en smidig konverterare. men köpte lightroom idag, så tänkte kanske börja fota i raw. men hur konverterar man raw filerna till jpeg i LR. så jag kan ha färdig behandlade (photoshoppade) bilder på en mapp utaför LR?

Markera dina bilder och högerklicka (eller välj Fiule-menyn) och välj Export. Då öppnas en dialog där du gör dina inställningar som styr exporten. Så länge nästa bild/bilder skall till samma mapp med samma inställningar väljer du helt enkelt "Export with previous".

ANNONS
Götaplatsens Foto