Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

JPEG Fine eller normal

Produkter
(logga in för att koppla)

UMC

Aktiv medlem
Införskaffat mig en D80 nu men är lite fundersam över vilken inställning man ska köra med när det gäller bildkvaliten. JPEG hög eller JPEG normal.
Har ett 2gb kort i och på JPEG hög rymmer det 264 bilder. Jag har en Sony A100 också och med Fine inställning på den rymms 475 bilder. Nu är det inte skillnaderna på dessa kameror jag undrar över utan vilken inställning på D80 är att rekommendera?. Jag gör inga extrema förstoringar, och det är ju ingen större kostnadsfråga heller med tanke på minnespriserna. Men tjänar man man så mycket med att använda JPEG hög i förhållande til normal ?.

Jag kör med JPG hög och 264 bilder är en hel del för mig som är amatör. Jag kör även i RAW men säg 90% JPG och skulle man behöva åka ivåg och riskera att köra upp kortet så är ju 2 gb till ganska billigt.

En klart intressantare fråga är ju varför du har en Sony A100 och nu en D80? Höll inte sonyn måttet eller varför en D80 nu?

Bästa sättet att ta reda på om det duger för dina behov är att testa själv. Jag brukade fota på jpeg high förut, men så testade jag en dag att ta några bilder på olika saker, med två kort på varje objekt, ett i jpeg high och ett med medium-inställningen. Jag studerade sedan dessa i datorn och kunde inte se några uppenbara skillnader. Jag kom fram till att jpeg-medium duger fint för mig.

Svar till Jonas. Helt nöjd med Sonyn men som gammal analog"amatör"fotograf där jag använde Nikon, så var jag sugen på Nikon igen.

Idag när man kan köpa minneskort så pass billigt (1 Gb för 180:-, 2 Gb för 300:- och 4 Gb för 600:) så anser jag att minnesutrymme inte är något argument för att välja en lägre kvalité. Det kan naturligtvis finnas andra argument.. ;-)

Jag har bara sett upp till 2gb minneskort av kvalitetsmärke ( Sandisk Extreme 3 )

UMC skrev:
Jag har bara sett upp till 2gb minneskort av kvalitetsmärke ( Sandisk Extreme 3 )

I förra veckan köpte jag ett Extreme IV på 8 GB. Dyrt, jo, men det är smood att kunna mosa in 880 exponeringar RAW+ JPG Basic utan att behöva byta kort.. Dessutom (och det var anledningen till att jag ö.h.t. köpte nytt minne) så käkar den 40 MB/s i inladdning, något som definitivt påverkar serieshooting positivt.

Jag handlade av en känd postorderfirma med bas strax NV om Jönköping. :)

Äpple och päron kanske?

Pelle kör D200 som tar Compact Flash och Ulfs påstående gällde nog Secure Digital.

UMC skrev:

Från tillbehörsfliken till D80 hos en känd nätsäljare i Umeå:
Källkod:
Lexar SecureDigital 1GB 			144 SEK	180 SEK 	    	
Lexar SecureDigital 2GB				236 SEK	295 SEK
SanDisk SecureDigital 1GB Extreme III		202 SEK	252 SEK
SanDisk SecureDigital 1GB Ultra II		155 SEK	194 SEK
SanDisk SecureDigital 2GB Extreme III		319 SEK	399 SEK
SanDisk SecureDigital 2GB Ultra II		270 SEK	338 SEK
SanDisk SecureDigital 4GB Extreme III ink kortl	636 SEK	795 SEK
SanDisk SecureDigital 4GB inkl kortl		476 SEK	595 SEK
SanDisk SecureDigital 4GB Ultra II inkl kortl	556 SEK	695 SEK
SanDisk SecureDigital 4GB Ultra II inkl kortl	556 SEK	695 SEK