Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

jpg eller RAW / metadata?

Produkter
(logga in för att koppla)

pion

Medlem
Hejsan!

Jag undrar om någon här vet hur jag i Bridge kan se om min fil ( psd-dokument) var jpg eller RAW från början???
Vart kan jag se vilket ursprung filen har??? Eller kan jag märka det på några "siffror"? Alltså, då menar jag om jag kan märka det på tex. filstorleken, som nog står med i metadata.
Snälla hjälp ;-)

Jag kan inte Bridge och vet inte hur bra det är på att hantera XMP-metadata.
Kanske kan du lägga in det i något av XMP-metadatafälten.
Bäst är väl vid importtillfället om det går.

Photoshop har ju stöd för en stor mängd "XMP-fält" och det har exv. Lightroom också.
Du får väl göra jobbet där det går smidigast.
.

Senast ändrad:
Om du har vanliga standardvyn "Essentials" i Bridge så ser du på filnamnen som står under bilderna om det är jpg eller tex CR2.

Om du har vanliga standardvyn "Essentials" i Bridge så ser du på filnamnen som står under bilderna om det är jpg eller tex CR2.

Menar du att det visar vilket format bilden har eller vilket format bilden ursprungligen hade. Man kan ju ha behandlat en ursprungs JPEG eller en RAW. Hur ser man att en JPEG skapats från en RAW är väl frågan.

Jag undrar över hur jag kan se att min psd-fil härstammar från en fil tagen som jeg eller som RAW från början. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto