Annons

Könsorgansbilder ok på Fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu kanske du är ironisk, men varför måste vi vara konsekventa?

Det som talar emot det är att en fullständigt påklädd kropp kan förmedla helt olika saker. Jag gissar att man lätt kan vara porrig i en skoteroverall, men helt oporrig naken. En fot kan ge helt olika signaler. Allt beror på samspelet mellan modell och fotograf. Därför tycker jag inte alls att vi kan vara konsekventa. Det vore för enkelt.
 
Det här är en sån där fråga som, i sin enkelhet, är omöjlig att debattera eftersom själva frågeställningen i sig utesluter möjligheten att begripa svaret. Det är en subjektiv skillnad mellan en kuk och en kuk på samma sätt som en naken kvinna kan vara konst eller bara tacky mansmagazin-sleeze. Allt är avhänget på avsikten, och i slutändan så kokar allt ner till den gamla uttjatade frågan "vad är konst?".

Svaret på frågan är givetvis 42 boozo!
 
Jag vill förresten tillägga att bilden till sin natur borde vara helt okej för FS. Den är inte sexuellt stötande. Bara fånig eftersom det är uppmärksamhetsfiske (med gott resultat visserligen).
 
Mattsen skrev:
Jag kan mt väl tänka mig ett barn som ser bilden ställer frågan till mamma/pappa; "Varför håller flickan om gubbens snopp?[/B]

clindh skrev:
Jag kunde förstå dina argument om det inte var så att du själv tar bilder som kan diskuteras på liknande samma sätt, tex att de ger unga ett felaktigt kroppsideal etc. Så det vore intressant att höra hur du rättfärdigar dina egna "Slitziga" bilder, med samma argumentation om att barn kan se dem etc? Typ "Varför har flicka ingen tröja?"

Du får ursäkta Christer men att jämföra en bild på en tjej utan tröja med en bild på en kvinnohand som omsluter en penis är för mig en totalt orimlig jämförelse. Jag har inte startat den här tråden för att snacka om "kroppsideal" utan närbilder på könsorgans vara eller icke vara på FS. Att då överhuvudtaget dra in mina bilder i sammanhanget är inget annat än att försöka ställa om siktet mot mig och undvika frågan.

LÅGT!

Men jag har som sagt fått sammstämmiga svar från er att ni inte delar min uppfattning. För mig är "sexiga" bilder på tjejer milsvid ifrån dålig och medvetet provcerande bilder på könsorgan som dessutom ska upphöjas till "fotokonst". Många av de sk konstfotona jag har sett här på FS är inte i närheten av begreppet konst. Och vad beträffar könsorgansbilder som upphöjs till konst kan jag oxå fixa till konst på fem minuter genom att plåta skiten i en toalett och göra bilden svartvit. Vola, ett konstfoto.
 
Mattsen skrev:
Så kan inte jag se det. Detta ÄR porr för mig och har inte på FS att göra (trodde jag i varje fall...).

Vänligen förklara och motivera varför detta är tillämpligt på fotosidan. Jag förväntar mig en relevant förklaring från FS ledning.
Och gärna ett snack kring detta av medlemmarna.
Eftersom det är du som ifrågasätter bilden så är det nog din sak att förklara varför det är porr. Och gärna varför porr är fel, och varför det i så fall inte passar på fotosidan.
(Din egen åsikt om saken, alltså. Att de som driver fotosidan inte tillåter porr vet vi redan, även om deras definition av nödvändighet är ganska luddig).
 
Jag tycker Slitz-bilder är porr. Den nakna människokroppen är inte porr i mina ögon.

Bilderna har olika syften. Det är syftet som gör bilden till porr.
 
Jag sällar mig till den eventuella skara som tycker det luktar dubbelmoral lång väg. På en porrighetsskala så skulle jag att dina bilder, Mats, är betydligt mer porriga än den länkade bilden.

Du om någon borde dessutom vid det här laget hunnit uppfatta att vi har olika gränser som individer. Det du nu gör är att säga att du vet var dessa gränser ska vara för alla människor. Nämligen att dina bilder är okej men inte den länkade. Precis som du inte tycker dina bilder är porr så gissar jag att de flesta, jag inkluderad, inte anser att den länkade bilden är porr.

Effektsökeri, möjligen men bra utfört. Har han kommit på idén själv så är det bara att gratulera. Tycker den skildrar sex på lekfullt sätt så som det borde vara. Därav är kopieringen lite svårtolkad men det är ju hans stil.

För mig blir det svårt att acceptera nakenbilder liknande dina Mats samtidigt som förkastar den länkade bilden. Det har inget med organ eller inte att göra. Dock tror jag inte att alla kan avbilda ett könsorgan utan att det blir plumpt och fel. Men jag ser det inte som en omöjlighet att avbilda ett kvinnligt könsorgan med fingrar utan att det för den skull blir porrigt. Men återigen, det är nog inte något som vem som helst ska tro att vederbörande grejar.

Mvh
Maverick
 
Re: Re: Könsorgansbilder ok på Fotosidan?

PMD skrev:
Eftersom det är du som ifrågasätter bilden så är det nog din sak att förklara varför det är porr.


Man kan ju alltid göra ett försök....
Men antagligen är det på förhand dömt att misslyckas eftersom vi tydligen har väldigt skilda uppfattningar om saken.
Sen har vi erotik? Var går gränsen? Detta har diskuterats innan utan att vi egentligen har kunnat utarbeta någon referensramar för vad som är det ena. eller det andra.

Jag tolkar den länkade bilden som en form av porr (mjukporr?) eftersom den (minst sagt) anknyter till en sexuell akt. Jag skriver "form av porr" eftersom man skulle kunna gradera porrigheten utefter bildens ingredienser och komposition.
Ordet porr förknippar nog många med något fult. Så kan det vara men inte nödvändigtvis. Det finns nog finporr och fulporr.... Så att jag kallar bilden för porr är alltså inte detsamma att jag anser den vara ful, bara att jag inte tycker bilder som dessa passar på FS. Men har förstått nu att min uppfattning inte delas av de som driver sidan varför jag bara har att acceptera detta som sagt. Eller lämna FS förståss.

Sen kan jag som sagt inte uppfatta bilder på kvinnor/tjejer som utstrålar "sex appeal" vilket säkert finns hos ett par av mina bilder som porr - omöjligt. Porr är alltså för mig en åskådliggjord sexuell handling, inte bara "en blick".

Har nu läst igenom vad jag har skrivt och inser hur nära nog omöjligt det är att få ihop en vettig beskrivning av vad detta begrepp innebär för mig. Men nu har jag i varje fall gjort ett försök som du bad om...

Men återigen, tråden handlar inte om vad som är porr utan om dessa bilder anses vara berättigade på FS eller ej.
 
Re: Re: Re: Könsorgansbilder ok på Fotosidan?

Mattsen skrev:
Men återigen, tråden handlar inte om vad som är porr utan om dessa bilder anses vara berättigade på FS eller ej.
Men hur menar du nu? Du uttrycker att du tolkar en bild som porr, men det har inte med saken att göra?

Som jag uppfattat frågeställningarna här finns ju en mycket relevant koppling mellan porren och berättigandet.

/nyfiken
 
Förresten har jag några åsikter också. Vet att du Mats nog redan läst dem i bloggen, men för att det inte ska se ut som jag bara är frågvis här så klipper jag in texten här med nu..

En penis i fokus, kan det vara konst?

Frågan om gränsen mellan porr och konst har nog ställts mer än en gång och senast i går stöp jag över frågan och över faktumet hur stort synen på det kan skilja sig åt.

Ett objektivt svar om den gränsen är nog inte lätt för någon att spotta ur sig. Vi är olika individer och vi har olika syn på både konst, nakenhet och sexualitet liksom annat i livet och vi blir stötta för olika saker, vilket säkert är som det ska. Men borde det inte vara så att vi blir lika mycket eller lika lite stötta oavsett könet vi står inför både i samhället och i konsten? Hur stor roll ska det få spela om det är ett manligt eller kvinnligt sånt som du eller jag målar, fotograferar eller skapar med på andra sätt?

Rent subjektivt så tycker jag inte att ett kön avgör. Jag tycker att motivet kan vara detsamma både i konst och i porr. Skillnaden för mig är att i en bild som jag betraktar som konst upplever jag motivet underordnat annat i bilden, och då spelar det ingen roll om det är en blåsippa, ett par bröst, en penis eller ett par mitt i ett samlag som agerar motiv. I porr däremot så upplever jag motivet som helt överordnat annat i bilden, och en upplevelse av motiv i sig kan jag inte se som konst. Det behöver det mer till för!

Min åsikt är i alla fall att alla motiv är nog så bra och att vilket motiv som helst kan användas i konsten.. Att det viktigaste inte är vad vi använder i vårt skapande utan hur vi använder det och varför.

Jag har valt att arbeta med den manliga kroppen ibland för att jag sett det som en utmaning. Jag tycker nämligen att det är vansinnigt mycket svårare att försöka finna estetiken och känslan med något så tabubelagt som en penis i fokus än med en blåsippa i detsamma, och det svåra lockar mest.

Reaktionerna på det jag har visat med den manliga kroppen har minst sagt varit blandade. Porr, konst eller ingenting? Åsikterna går brett isär och det är ju ok, men oavsett det är målningar eller fotografier jag har visat så har alltid bilder där en man är naken ifrågasatts mer än bilder där en tjej är naken inom samma genre. Varför tror ni det är så?

©Lotta Elofsson


Alexander Bergström här på fotosidan har uppenbart också råkat ut för detta fenomen där det manliga ifrågasätts. Han är en bland flera som jag tycker lyckas använda kroppen för att framställa riktigt bra konst. Både den manliga och den kvinnliga.

Hans bilder där mannens organ är i fokus upplever jag som mer eller mindre genialiska. Jag kan ju inte veta hur Alexander tänkt när han gjort dem, men det faktum att formen, ljuset och tonerna är så välarbetade och passande till var bild, det upplever jag som att det inte är motivet han avbildar utan att det är bilden som är grejen och att motivet bara är en ingrediens i den. Bilden i fokus på ett sätt som föder konsten alltså, och det är en stor skillnad mot porr det.

Kolla vad han kan!

Exempel 1
Exempel 2


Motivet gör inte konsten, för den behövs det mer än så..
 
Re: Re: Re: Re: Könsorgansbilder ok på Fotosidan?

lottawe skrev:
Men hur menar du nu? Du uttrycker att du tolkar en bild som porr, men det har inte med saken att göra?

Som jag uppfattat frågeställningarna här finns ju en mycket relevant koppling mellan porren och berättigandet.

/nyfiken

Huu, som vanligt så blir det ofta förvecklingar, missförstånd, feltolkningar, missar när vi kommunicerar skriftligt istället för muntligt.

Vad jag menade var att min tråd handlar om rubriken i första hand. Oavsett om "organet" är involverad i en sexuell handling eller ej. Kanske förstår du bättre nu...
 
lottawe skrev:
.
.
.
Hans bilder där mannens organ är i fokus upplever jag som mer eller mindre genialiska.
.
.


Saxar bara en liten bit av ditt inlägg. Den biten där vi är som två sydpoler på en magnet som ska försöka sammanstråla...


Jag respekterar att du uppfattar bilder som sådana som genialiska. Varför skulle jag inte göra det?
Och om du är vidsynt (och det ror jag nog) så borde du oxå respektera att jag känner mest äckel och vulgaritet i bilderna ifråga.

Så vad det hela handlar om är kanske att det som av "någon" upphöjs till konst ska få grönt ljus oavsett hur stötande andra människor (jag kanske även en klar majoritet) uppfattar det?

Här på FS, i offentliga utställnigar, i media osv.

Eller är det rimligt att vi försöker dra en gräns för vad som är tillbörligt att visas upp i offentliga sammanhag?
 
Mattsen skrev:
Eller är det rimligt att vi försöker dra en gräns för vad som är tillbörligt att visas upp i offentliga sammanhag?
JO.. många bilder behöver ju ofta ett sammanhang för att funka liksom och en hel del bör nog inte visas var som helst eller alls, men just bilder på nakna män och det nakna manliga borde väl va så helrätt det bara kan bli i jämställdhetssträvandets land?;) Det vore ju rätt trist om det bara var kvinnor förunnat att agera och publiceras nakna på bilder väl? Och såna publiceringar finns ju ingen måtta på..

Fast jag anar att vi står lika långt från varandra i den frågan förstås..
 
Mattsen skrev:
Och om du är vidsynt (och det ror jag nog) så borde du oxå respektera att jag känner mest äckel och vulgaritet i bilderna ifråga.
Hur många gånger har inte samma diskussion förts angående bilder av den typ du tar? Dina är visserligen rätt "snälla", men du brukar försvara sk. slitz-bilder när det diskuteras. I mina ögon är sådana betydligt värre än en anonym penis. Det är lite förvånande att just du upprörs över något sådant måste jag säga. Om DU är lite vidsynt så förstår du nog att många ogillar objektifiering av kvinnan lika mycket som du ogillar penisar på bild, men av olika skäl.
 
lottawe skrev:
.
.
.
Det vore ju rätt trist om det bara var kvinnor förunnat att agera och publiceras nakna på bilder väl? Och såna publiceringar finns ju ingen måtta på..

Jag tror inte alls att det bara är "kvinnor förunnat". En del av sanningen (rätt stor tror jag) är väl att det är mer intressant för kvinnor att agera framför en kamera (nakna, påklädda, sensuella, erotiska osv) än det är för oss män.

Och om "i jämlikhetens tecken" fotografer vill exploatera mannens kropp så har jag inga synpunkter alls på det. Men jag tror att mycket av det som görs just i "jämlikhetens" tecken kan bli rätt krystat och onaturligt just pga att det görs av denna anledning och inga andra.

Finns det efterfrågan och behov av något så tror jag att det växer fram naturligt så småningom utan hjälp av "kvoteringar", tvång, lagar etc.
 
För oss i befolkningen då som inte tänder på "heterostereotyp bild av underlägsen villig kvinna"??

Jag tycker ofta kvinnor är oerhört vackra, oavsett om de har kläder på eller inte..

Men män är vackrare ;)
 
Mattsen skrev:
Finns det efterfrågan och behov av något så tror jag att det växer fram naturligt så småningom utan hjälp av "kvoteringar", tvång, lagar etc.
Kors i taket! En fråga vi nästan är eniga i:) Jag tror inte heller på tvångskvoteringar eller tvång i övrigt, men däremot lagar fyller ju en funktion. Därför bara nästan eniga..

Men Du vill förbjuda bilder innehållande könsorgan på fotosidan? Hmm, går detta verkligen ihop med åsikten vi just nu var nästan eniga i?
 
Mattsen skrev:
Eller är det rimligt att vi försöker dra en gräns för vad som är tillbörligt att visas upp i offentliga sammanhag?
Nej, egentligen inte. Så länge det är frivilligt att deltaga i dessa offentliga sammanhang finns det ingen anledning att dra några gränser.

Påtvingat tittande är dock en annan sak. Där kan det finnas anledning att dra gränser.
 
Tillbörlighetsdebatten bör omgående förpassas till sitt rätta ställe - komposten.

Blotta det faktum att 75% av alla politiker i tillfrågade kulturnämnder vill kunna stoppa "anstötlig" konst är argument nog. Hur är det med mannaminnet? Jag vill minnas att i ett av europas kulturbärande samhällen, brändes misshaglig litteratur på bål för mindre än hundra år sedan - inte för att den var kvalitativt misshaglig, utan för att författaren hade fel namn.

Farenheit 451 må vara en gammal film, men dess budskap gäller alltjämt.
 
tannler skrev:
Tillbörlighetsdebatten bör omgående förpassas till sitt rätta ställe - komposten.

Blotta det faktum att 75% av alla politiker i tillfrågade kulturnämnder vill kunna stoppa "anstötlig" konst är argument nog. Hur är det med mannaminnet? Jag vill minnas att i ett av europas kulturbärande samhällen, brändes misshaglig litteratur på bål för mindre än hundra år sedan - inte för att den var kvalitativt misshaglig, utan för att författaren hade fel namn.

Farenheit 451 må vara en gammal film, men dess budskap gäller alltjämt.

Det är möjligt att jag har fel men jag tror du rycker "75% av alla politiker..." ur sitt sammanhang. Jag minns inte exakt vad för konst det rörde sig om annat än att det gällde något som många tolkade som sjukt och rubbat och som ställdes ut med hjälp av skattepengar.
I det sammanhanget är det en alldeles utmärkt idé att göra det möjligt att stoppa sådant. Varför påtvinga folk att finansiera saker de i sin vildaste fantasi inte skulle spendera en 50-öring på?
Det handlar ju inte om något förbud. Vill man dreja krukor av avföring, utföra konstnärliga samlag offentligt eller vad helst avvikande det kan handla om så skall man nog finansiera det själv tycker jag.

/Johan
 
ANNONS