Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Köp av Canon D30 eller D60

Produkter
(logga in för att koppla)

asmodeus

Aktiv medlem
Håller på och jobbar ihop lite pengar nu, ska väl snart ha runt 15-20.000 i alla fall. Tänkte investera detta i en Canon D30 (eller D60) kamera. Begagnad givetvis.

Hittar jag en D60 kamera som jag har råd med så får det bli D60. Annars får jag nöja mig med D30. Min fråga är nu, säg att jag hittar en kamera och åker och tittar på den. Är det något speciellt jag bör titta efter eller testa för att se om den eventuellt är lite trasig eller deffekt?

Hej

Du kan prova att:
Ta en bild med objektivskyddet på för att se om du har prickar som är på hela tiden.

Du kan prova att ta mot en ljus yta för att se om det är mycket damm på C-mosen

Det finns tecken, om man följer newsgrupper i USA, att slutaren kan ge sig nån stans efter 35 000 exponeringar, men den går att byta, men vad det kostar har jag ingen aning om.

De första som kom ut måste sändas in pga nått fel i poweroffautomatiken.

Annars är det ett mycket bra kameraval enligt mig.

Att du skulle få tag i en D60 är nog inte så troligt, fick nytt besked idag att man inte ens kan ge besked, beställde min i mars, så det blir att ha kvar D30:n.

Roine

Angående poweroffautomatiken, gäller det D60 eller?

Hur många Mpixel ligger D30 respektive D60 på?

Är det någon större skillnad mellan de förutom att D60 har fler Mpixels?

roinek skrev:

Hej

Du kan prova att:
Ta en bild med objektivskyddet på för att se om du har prickar som är på hela tiden.

Du kan prova att ta mot en ljus yta för att se om det är mycket damm på C-mosen

Kan man se det där på LCD´n? Måste man inte ta in bilden i datorn och se den i full skala för att upptäcka sånt?

Det måste man nog göra Hans, men alltså. Köper man en kamera för runt 15.000 begagnad så ska detta inte vara något problem att fixa. Det är mycket pengar och man vill ju självklart se efter att man får riktiga grejor. :)

Hej Hans

Man måste ta över bilden i datorn, samt köra ett program som analyserar om man är intresserad av att räkna prickarna som är döda, men man bör nöja sig med att sert man det inte i datorn direkt, så är det inga problem, det finns alltid döda prickar. Med död kan den antingen alltid vara "på" eller "av"

Roine

Jag har också planer på att eventuellt skaffa en D30:a. Då jag jobbar som säljare på Kodak Image Center så har jag ofta kontakt med Canon IT Service som repar Canons alla kameror. Deras tekniker sa att på vissa presskörda D30:eek:r är slutaren utnött.. det visar sig oftast genom att blixtsynken inte fungerar. Kontakterna på slutaren lägger visst av, Men att byta slutare var inte så blodigt. 2000:- i runda slängar för slutare och arbete. så sett till kamerans pris så är de inte så saftigt.. bara att pruta om man är osäker. Gällande damm på CMOS-cellen så är det bara att blåsa av med tryckluft precis som då man rengör spegeln på vanliga systemkameror.. man fäller bara upp spegeln å blåser rent, damm skulle visst inte vara några större problem.

//David

asmodeus skrev:
Hur många Mpixel ligger D30 respektive D60 på?

Är det någon större skillnad mellan de förutom att D60 har fler Mpixels?

D30 har 3 megapixel och D60 det dubbla. Sen är det endast marginella skillnader. AF-punkten lyser rött på D60:ans sökarskiva, den lyser inte alls på D30.

Sen lär D60 ha bättre färgåtergivning.

Jag kommer nog hålla mig till min D30 i väntan på en ytterligare revision. D60 tillför inte så mycket nytt.

D60 är snabbare i avtryck samt har även belyst display.( Upplysta AF-punkter).
Många förbättringar inuti har skett.
Från 3mp till 6mp är det STOR skillnad och det kräver en optik med bra upplösning för att få ut maximalt av kameran.

/ Patrik

3 Mpixel var inte mycket! :( Känns nästan som om man blir lurad av att köpa den då. Tycker fasen man minst borde få 6 Mpixel för 15.000 (begagnat) och runt 30-35.000 nytt!

Hej igen Kim

Lura dig inte på pixlar enbart.

D30:s 3Mpixel hålelr för betyligt större bilder än många andra kameror med 3mpixels.

Jag har låtit Apport göra ca 100 st 30 x 45cm förstoringar av diverse bilder och de är helt perfekta.

D30 har större yta på som C-mos än många andra CCD varianter. Mycket hänger också på objektivval, programvaran i kameran eller för efterbearbetning etc.

Timelagen, dvs tiden från tryck till bilden är tagen är klart acceptabel på D30, lär vara ltie snabbare på D60:n. Men 6Mpixel kostar en förmögenhet i lagringsmedia.

Var på Kreta i 14 dagar, fyllde 3st 1GB IBM diskar, blev ca 750 bilder. Med en D60 hade jag inte fått med hälften. Har dock en MindStor 20GB som backup, men ändå.

Så den läxan har nu gjort att jag avbeställt D60:n, beställt 2st 1GB diskar till, skall till Thailand över jul och fota, då lär det gå åt lagringsmedia!

Roine

Medhåll!

Jag tänker inte heller byta ut min D30 mot en D60. D30s 3 miljoner pixlar räcker långt, och som Roine säger, så tar D60s filer drygt dubbelt så stor plats. Det är skillnad på pixlar och pixlar också - DSLRer har mycket större och bättre CCDer än vanliga kompaktkameror.

Och jag tycker inte bilderna från D60n är sådär mycket bättre att jag känner mig nödgad att uppgradera genast. Nej, då väntar jag hellre några generationer till. (Det vore dock trevligt med lite bättre AF)

Håller med Roine..

Har precis köpt en D30 och är helt förbluffad.

Gjorde ett litet test med fem bilder på samma motiv i de olika kvalitets inställningarna som finns på kameran, drog ner till ett Fuji Frontierlabb och skrev ut dom i 21x30 (A4).

Skulle utan att skämmas lätt kunna hänga upp den "sämsta" alltså den som var sparad i "Small normal" formatet.

De andra blev så klart lite bättre men alla var OK.

M.a.o köp ett nytt objektiv (eller nått annat) istället för att lägga ut pengarna på en D60.

Roine: Jag passar på att slänga in en liten fråga till dig, funkar IBM drivarna bra eller är dom så ömtåliga som en del vill hävda ?

Okay, ni har lugnat ner mig en aning nu. Ni är ju rätt erfarna med så jag litar på er. Tack för det! :)

Angående överföringen mellan kamera och dator. Om jag inte minns fel så hade D30'n en USB kontakt. Behöver man speciell programvara för att föra över alla bilder eller monterar sig kameran automatiskt som en flyttbar disk i Windows?

Eller om någon kör Linux och fått det att fungera där i?

Stämmer du får (förhoppningsvis) med en CD-skiva när du köper din D30 (begagnad).

På den finns lite olika program, ett som du måste ha för att ladda ner och konvertera dina RAW-bilder, eftersom RAW-formatet inte verkar vara nån riktig standard så kan inte andra program tolka dom bilderna. Konverteras exempelvis till TIFF eller så.

De andra programmen är mer kuriosa typ panoramastichning och liknande, förresten så är det nog ett till viktigt program som man behöver.
Det kan man använda till att ställa in vissa inställningar på kameran som inte går att göra direkt.

Jag ska ta och installera det igen och kolla lite nogrannare. (Ominstallerade datorn igår)

Jag har arbetat med D30 sedan ett ett och halvt år sedan och med D60 sedan några månader tillbaka. D60.an är överlägsen vad gäller upplösning och färgåtergivning i jämförelse med D30, men jag vill inte säga att D30 är dålig, det är en alldeles förträfflig kamera. Så hittar du en D30 i bra skick till ett bra pris så köp den.

Apropå det om auto-poweroff, kolla kamerans programvara. Är det 1.0.1 så är kameran fixad.
Detta fel gäller inte D60, däremot så har den kamerans första version ibland kört samma bildnummer på bilder i olika bildmappar. Ny "firmware" finns på Canons hemsida som fixar detta.

Nån nämnde IBM-drive, jag tycker dom funkar bättre än "vanliga" minneskort, betydligt driftsäkrare. har inte haft en enda minneskortkrasch på dessa, vilket jag tyvärr fått några gånger på Compact Flash-korten. Har kollegor som delar den uppfattningen.

Micke

"Nån" tackar för beskedet. :)

Jag har själv fått Compactflashkorts krasch tre gånger under första veckan så man blir lite fundersam.

Har D60 haft D30

Först av allt tycker jag du skall ställa dig dessa frågor -
* kommer jag köpa en printer som klara av att printa ut A3 - om du gör det köp D60 om inte gå för en D30. Det är väldigt svårt att beskära D30 bilder och sedan kunna printa de i A3 format. Med D60 inga problem! -skulle tro att man kan beskära dem 20-30% och fortfarande få ut fotokvalite på bilderna.

* Kommer du behöva en buffert som klara mer en 3 bilder - köp en D60 - tiden känns oänligt lång när man väntar på att bilderna skall laddas ned men en D30 - du kan inte ta några bilder med D30 förrän bufferten är tom Vet att det finns ett speciellt set att komma runt det men tyckte personligen att det var otympligt. D60 har en buffert på 8bilder och så kan du ta en bild så fort som finns plats i bufferten vilket normalt innebär 1s vänte tid de första 20-30 bilderna sedan längre.

* Kommer mer parten av bilderna inte printas utan hamna på webben köp en D30.

Nu vet jag inte hur vilken typ av fotografering du vill hålla på med men jag skulle nog föreslå att man köper en D60. Har man som du ca 15000 kash kan du ta resten på ränte fritt lån genom handelsbanken finans.

Jag räknar med att byta upp mig igen om ca 18 månader när Canons nästa digitala proffs kamera kommer (det är vad jag tror) så det är den livs längden jag räknar på.

Hoppas att denna input gav dig något.

*Bara så att du vet det krävs en hyfsad dator för att kunna hantera bilder hyfsat snabbt i photoshop (en av alla måste produkter) Mycket RAM är det viktiga minimum 384 men hälst närmare 1G jag har 512 och skall skaffa mer när malen lämnat plånboken.

----Andra måste produkter enligt mig.----
*Breeze Browser ett program som man använder istället för Canons slöa och användar ovänliga ned laddnings progam.

*Fred Mirandas photoshop actions.

*En kort läsare - man kopplar inte en 15000-30000 kamera till en PC men sladd som hänger och dinglar.

*Minnes kort
Till D30 två stycken 256M kort.
Till D60 två stycken 512M kort.
Använder 1G IBM micro drive nu och funkar ok.
Skulle köpa CF kort i samma storlek om jag hade råd

mvh
O.Olsson

Det är dubbelt så många "celler" på bildcensorn för D60 mot D30. Det innebär att cellerna är 30% mindre på D60. Skillnaden är inte så väldigt stor tycker jag. Du kan se själv här:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneosd60/page18.asp

D30 har ett ISO1600 läge, som är riktigt användbart, mot "bara" ISO1000 för D60.
Personligen behåller jag min D30 eftersom jag inte tycker skillnaden är tillräckligt stor och väntar på nästa generation när den nu kommer..;)

Det stämmer men det viktiga är utskriften. Och en A3 bild är nästan omöjlig att skriva ut från en D30 utan att den börjar falla sönder i punkterna.
Då pratar jag om att bilden är A3 inte papperet.

Man får mycket bättre detalj återgivning (dvs skärpan på små detaljer i bilderna) med en D60.

Till en viss storlek så håller de digitala bilderna ihop sedan faller liksom punkterna i sär,
Jag tycker att vid en viss punkt så försämras digitala bilderna mycket värre en vad de gör med vanlig film och framkallning.

Personligen skulle jag säga att en D30 är jämnbördig en film SLR upp till A4 format (storlek på bild).

Michael Reichman påstår även att D60 ligger väldigt nära en mellan formats kamera ända upp i A3 storlek - det har jag ingen aning om - har tyvärr aldrig ägt någon.

Så jag håller fast vid att man skal slå till på en D60 med ränte fri avbetalning istället.

Jag personligen hoppas att nästa Camera från Canon blir en ny 1D med multiplicerings effekt x1.6 samt ca sensor på ca 6Mp-8Mp och att resten av 1D's proffs kvaliteer behålls - bara lite bättre bild kvalite på alla ISO nivåer särskilt de höga (3200-6400). Den skall även kunna ha två minnes kort samtidigt samt D30/60's batteri livs längd (detta gör att den antagligen måste ha en CMOS sensor istället för CCD).

//O.Olsson

ANNONS
Götaplatsens Foto