Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av manuell kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Hellman

Aktiv medlem
Hej, har tänk att köpa en manuell kamera som ska tåla mycket stryk. Typ Nikon F3, F2 eller liknande. Det bör va en nikon då jag har några objektiv liggande.

Vad ska man försöka få tag på? Finns ju så många olika modeller men jag vet inte vilka som är bra respektive dåliga.

På objektiven jag har står det series E. Vad betyder det? Passar det bara på vissa modeller?

Hej Carl!

En F3:a är ganska så beroende av batterier, F2:an något stor och klumpig.
Titta hellre på begagnade FM2:eek:r eller FM3:eek:r.
Dessa fungerar i alla väder, E-optiken passar alla kameror i Nikon systemet.
De var en enklare uppbygd serie (plast) i stället för mässing, optiskt är de lika bra.
Mvh
Kenth

Jag har en Nikon FM som köptes i Japan 1980...
Då snackar vi stridsvagn...
Den har varit med en hel del...legat på sjöbotten en kort stund...sandstorm i Mas Palomas..Tappad utför en trappa...lite service och rengöring..och den bara funkar!

Helt manuell..endast ljusmätare...Lite hedenhös tycker jag...men en mycket bra kamera. Var förövrigt pressfotografernas favorit när den var ny...

Den finns att köpa billigt på bla Blocket...var där senast idag..och såg ett par ex billigt!

OK, då vet jag lite mer iallfall men jag skulle behöva veta lite mer

Vad är skillnaden mellan FM, FM2 och FM3?
Hur snabba exponeringstider finns det på dessa kameror?
Har alla möjlighet till multiexponering?
Har alla möjlighet att ha motor?
Nån som har koll på vad som är vettigt att betala för sådana?
Kan man sätta på AFobjektiv på sånna kameror eller måste man leta gamla?

Carl Hellman skrev:
OK, då vet jag lite mer iallfall men jag skulle behöva veta lite mer

Vad är skillnaden mellan FM, FM2 och FM3?
Hur snabba exponeringstider finns det på dessa kameror?
Har alla möjlighet till multiexponering?
Har alla möjlighet att ha motor?
Nån som har koll på vad som är vettigt att betala för sådana?
Kan man sätta på AFobjektiv på sånna kameror eller måste man leta gamla?
Jag äger en FM2N. Den har de mesta när det gäller användbara finesser.

Blixtsynk/snabbaste slutartid: 250/4000
Dubbelexponering, motor med frammatningshastigheten 3,5 [bilder/s], nedbländningsknapp. AF-objektiv fungerar utmärkt så länge det inte är G- och DX-objektiv.

Senast ändrad:
Du kan ju också kolla in FE eller FE2 åtminståne så har fe2 TTL-blixt, max 1/4000s minimum e 8s 250/blixtsynk nedbländningsknapp...En riktigt tervlig kamera!

Är det nån som lite kortfattat kan förklara skillnaden mellan FM, FM2, FE och FE2

Länkarana var bra men det stog så fruktansvärt mycket information där så det lär ta en stund att begripa vad skillnaderna igentligen är

Carl Hellman skrev:
Är det nån som lite kortfattat kan förklara skillnaden mellan FM, FM2, FE och FE2

Länkarana var bra men det stog så fruktansvärt mycket information där så det lär ta en stund att begripa vad skillnaderna igentligen är
FM har en mekanisk styrning av slutaren och FE har en elektronisk dito. FM2 är nyare än FM och har en bättre slutare. Samma sak för FE/FE2.

kortfattat:
FM: exoneringstider 1-1/1000 sekund
blixtsynk 1/60

FM2: tider 1-1/4000 sekund, blixtsynk 1/125

FM2n: tider 1-1/4000 sek. blixtsynk 1/250

slutare på FM är med stållameller, på FM2 med titan. jag tycker inte att den nya är bättre, bara snabbare.

Samma skillnader gäller i princip för FE / FE2

Viktigt: FM /FE kan användas med pre AI objektiv, dom andra inte.

Allt som heter FM är oberoende av batteri förutom ljusmätning, allt FE behöver batteri för slutaren.

FM3A är en korsning mellan FM2 och FE2, batterioberoende mekanisk slutare med tidsautomatik om man har batteri i kameran.

FA är en "modernare" kamera som baserar på FE2.

Matrix-mätsystem, automatisk exponering inte bara som tidsautomatik som FE2 utan också bländareautomatik och programmautomatik med AiS objektiv. Samma slutare som FE2, men kåpa är i plast. Hela huset är långt ifrån lika robust som FM2/FE2

Jag rekommendera inte den. köp istället en FE2 som tål betydlig mer stryk än en FA.

FE kan exponera utan batteri på 1/90 sek och B.

Fördelen med FE/FE2 är att den har visarnål vilket gör exponeringsbedömningen snabbare.
Att den har automatik är knappast någon nackdel.
Tycker jag.

Nackdelen med FE/FE2 är att den har visarnål. De smarta lysdioderna i FM/FM2 gör exponeringsbedömningen snabbare.
Att den är mekanisk känns tryggt när man är ute i fuktiga naturen vilket knappast är någon nackdel.
Tycker jag.
:)

Fördelen med FE/FE2 är att den har visarnål vilket gör exponeringsbedömningen snabbare. Man vet direkt hur många bländarsteg man ligger ute i manuell läge. Det vet du inte med FM/FM2.
Dessutom är sökarinformationen med lysdioderna, bländarinspeglingen och den inställda tiden fördelat på tre sidorna. lysdioder till höger, tiden vänster och bländaren uppe. Detta är minst sagt lite störande.
Varken FE/FE2 eller FM/FM2 har krånglat hos mig när det var blöt eller svinkalt ute.

2:1 för FE :)

Jag är absolut med på att rekommendera FM(2) och FE(2), men ramlar du över en fin F3 till bra pris så rekommenderar jag också den. Den är väldigt basic med dagens mått, men för mig personligen känns den oerhört logisk att använda. Den har dessutom vissa finesser som FM- och FE-modellerna saknar, som spegeluppfällning och utbytbara sökare. Taskig synktid och underlig blixtsko är det enda jag tycker illa om på den kameran.
Men de har ofta gått hårt som yrkeskameror, så det gäller att se upp lite.

FE/FM har spegeluppfällning via självutlösare.

Jag använder fortfarande min FE (24 år gammal) för nattfotograferingar med exponeringar på 15 minuter och längre.

F3:an är en fin kamera som Matthias skriver. Den går att köpa kring 2000:- i dag. Men ser upp med exponeringsmätningen. Det är nästan en spotmätning och man måste verkligen vänja sig vid den.
Dessutom är det många som krånglar på ett mer eller mindre besvärligt sätt. Jag har 5 stycken, och då är det bara en som fungerar 100%.
Den ena är felkalibrerat i exponeringsmätningen, två stycken har fel i displayen, en ställer inte om exponeringstiden som den ska göra fr. 1/80 till det som behövs när man byter film, dvs att man tappar några rutor i början av varje filmrulle.
Den som hade en trasig exponeringslåsning har jag såld.
Konstigt nog har jag aldrig haft en F3 som det inte gick att ta bilder med.

ANNONS
Götaplatsens Foto