Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa 1Ds mk iii

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Jag är inne på att köpa mig en 1Ds mk iii. Ser att det ligger några stycken på blocket som känns okej i skick och pris.
Det jag är nyfiken på är varför intresset verkar vara så svalt. Kamerorna har legat ute sen april.
Beror detta på att kameran i sig är ett dåligt köp år 2021.

Tyckte mig inte kunna hitta någon liknande tråd gällande detta, ledsen om jag lyfter något som varit diskuterat tidigare.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Kameran är gammal, när något väl går sönder erbjuder Canon inte någon som helst service. Därtill så finns det betydligt nyare kameror som är bättre på precis allt till rimliga kostnader.
 

PeterWem

Aktiv medlem
1Ds III erbjuder kryptering, under förutsättning att du hittar en krypteringsskiva.

Det är väl enda fördelen i dag.
 

SSD

Aktiv medlem
Är ingen Canonkille utan en Nikonkille men är helt övertygad om att en 1D X Mark III är en fantastisk DSLR på samma sätt som en Nikon D6. Problemet är väl att DSLR anses som "död" teknik bland amatörer och semiproffs. Det gör att de flesta sucktar efter spegellösa varianter och där har väl både Canon och Nikon nya flaggskepp på gång. Så de helproffesionella som fortfarande tycker att DSLR är ett utmärkt arbetsredskap hänger inte på Blocket, de köper nytt just för att det är ett arbetsredskap i deras affärsverksamhet. De semiproffesionella och amatörerna väntar på spegellöst för vi har lärt oss på Youtube att DSLR inte längre fungerar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Är ingen Canonkille utan en Nikonkille men är helt övertygad om att en 1D X Mark III är en fantastisk DSLR på samma sätt som en Nikon D6. Problemet är väl att DSLR anses som "död" teknik bland amatörer och semiproffs. Det gör att de flesta sucktar efter spegellösa varianter och där har väl både Canon och Nikon nya flaggskepp på gång. Så de helproffesionella som fortfarande tycker att DSLR är ett utmärkt arbetsredskap hänger inte på Blocket, de köper nytt just för att det är ett arbetsredskap i deras affärsverksamhet. De semiproffesionella och amatörerna väntar på spegellöst för vi har lärt oss på Youtube att DSLR inte längre fungerar.
Det gällde dock inte 1D X MkIII, utan den mycket äldre 1Ds MkIII. Problemet för sådana äldre kameror är att nyare kameror 5D-serien och liknande hos Nikon ofta är nog så goda eller bättre alternativ. Är man ute efter de stora husens robusthet är den en sak, men priset måste ju vara rätt. Och blir saker inte sålda under lång tid betyder det ofta att priset är fel, om det inte är så att prylarna har några andra brister.
 
  • Gilla
Reaktioner: SSD

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Jag förstår!
Vad skulle ni rekommendera att köpa istället? Är inte låst till något särskilt system.
Hur mycket Canon-objektiv har du?
Skulle satsa på spegellöst. Canon erbjuder adaptrar som gör att du kan använda objektiv med EF-fattning.
Det finns tredjepartslösningar för att använda EF objektiv också på Sony.
Vad som blir bäst för just dig beror ju på en massa olika saker.
Men mitt ”tips” är solklart att gå mot spegellöst i någon form.
Utvecklingen på den sidan går rasande fort, och kameror med spegel är definitivt på väg bort.
 

SSD

Aktiv medlem
Det gällde dock inte 1D X MkIII, utan den mycket äldre 1Ds MkIII. Problemet för sådana äldre kameror är att nyare kameror 5D-serien och liknande hos Nikon ofta är nog så goda eller bättre alternativ. Är man ute efter de stora husens robusthet är den en sak, men priset måste ju vara rätt. Och blir saker inte sålda under lång tid betyder det ofta att priset är fel, om det inte är så att prylarna har några andra brister.
Som sagt, ingen Canonkille….av uppenbara skäl…. :ROFLMAO:
 

apersson850

Aktiv medlem
Canons 1Ds Mark III var en fantastisk kamera när den kom. Men det var 14 år sedan. Idag fixar vilken amatörinriktad kamera som helst den upplösning och det antal bilder per sekund som var imponerande då. Dessutom har en ny sådan amatörkamera en mycket bättre display.
 
ANNONS