Annons

Köpa begagnad äldre digital systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

MagArne

Medlem
Funderar på att köpa en begagnad äldre digital systemkamera att leka lite med men behöver ha lite tips och synpunkter på vad man ska välja samt vad som är prisvärt. Tycker priserna på blocket m.f är rena fantasipriserna så man undrar ju om det ens går att köpa begagnat?

Vad ska jag bjuda på t.ex. ett Nikon D70 hus? Vad finns det mer för roliga kameror i de lägre prisklasserna? Vad skiljer dem åt och vad ska man leta efter för att få mest för pengarna?

Vad ska man ge för ett passande objektiv?

Tanken är att hitta ett hus och objektiv för absolut max 3000kr.
 
Hus åldras mer än objektiv, vilket är värt att tänka på. En D70 börjar bli ålderstigen. Mer än någon tusenlapp bör du inte betala för en sådan. Till det kan du köpa en modern paketglugg, t.ex. 18-105 för ytterligare kanske 1500:-. Nikons övriga sortiment som bör kunna fås billigt är D50, D40(x) och D60.

Detsamma gäller de andras sortiment (Canon, Pentax, Sony, Olympus).

Titta på tradera på avslutade auktioner för ett hum om beg-priser.

Per.
 
För 3000kr bör du kunna få en D80, åtminstone kanske rent av tillsammans med ett objektiv. Du har även Canon 30D och 40D (och 400D/450D och kanske 500D) som bör kunna kvala in.
Vad gäller Nikons kameror så kan det vara klokt att avstå från D40(x) och D60 om tanken är att hålla en låg budget, för fynden man kan göra begagnat är lite mer begränsade med dessa då de inte har någon fokusmotor utan måste lita till att objektivet har en sådan. Just vad gäller normalzoomar finns det ju dock en del del billiga som har egen motor åxå.

Till Nikon så tycker jag man ska välja ett Nikon 18-70. De går för 1000-1500kr och är ett mycket bra objektiv. Till Canon är det lite svårare, tycker jag, men det bästa billiga objektivet bör vara EF-S 18-55 IS. Du kan nog hitta Tamron 17-50/2.8 och Sigma 18-50/2.8 för runt 2000kr begagnat åxå. Dessa finns till båda märkena.

D70:n är fortfarande en kompetent kamera, även om den börjar bli lite gammal. Jag har min som "slitosläng"-kamera och hade den med på ett RC-flygmeeting nu i helgen:
http://www.flickr.com/photos/motljus/sets/72157627487875028/

Inte några mästerverk kanske, men jag brukar inte fota sånt normalt sett och jag lade väl inte ner hela min själ heller.
 
Apropå D80 så sålde jag just en sådan med 18-70, 2+4 GB SD-kort och IR-fjärren för 3500:- tidigt i våras. Då var den i det närmaste i nyskick inkl gula lappar, kartonger, bruksar osv.
 
Hus, barn och bil kostar flis så blir inga pengar över till dyra leksaker.
Tänkte om man kanske skulle börja med en billig D70 och byta till en D80 om något år och sen till en D90. Ja, ni fattar vinken. Kameror som folk knappt vi ha längre och kanske går att hitta riktigt billigt.
 
Hus, barn och bil kostar flis så blir inga pengar över till dyra leksaker.
Tänkte om man kanske skulle börja med en billig D70 och byta till en D80 om något år och sen till en D90. Ja, ni fattar vinken. Kameror som folk knappt vi ha längre och kanske går att hitta riktigt billigt.

Hoppa över D70; D80 är nästan lika billig och ger mer.

Per.
 
Apropå D80 så sålde jag just en sådan med 18-70, 2+4 GB SD-kort och IR-fjärren för 3500:- tidigt i våras. Då var den i det närmaste i nyskick inkl gula lappar, kartonger, bruksar osv.

Det där har jag funderat på, vem använder kartiongerna?
Oftast står det i annonser "inkl orgialkartong" , men vad skall man ha sådant till? Tar ju bara plats, varför betalar folk för det??
 
Det där har jag funderat på, vem använder kartiongerna?
Oftast står det i annonser "inkl orgialkartong" , men vad skall man ha sådant till? Tar ju bara plats, varför betalar folk för det??

Om inte annat tyder det på att kameran inte är stulen ute på stan, fast helt säkert är det förstås inte. Ska man skicka är det förstås inte så dumt att kunna lägga det i orginalförpackningsmaterial och sedan lägga det i något annat (så att det inte annonserar mer än nödvändigt vad det är).

Sedan är det väl känslan också. Det känns fräschare att få en produkt i fint skick i orginalkartong än en proffsanvänd sådan som ser ut som skrot, även om den fungerar bra. Sådant återspeglas förstås i priset.

Är det gamla prylar så är förstås kartonger intressant för den som samlar på sakerna, men det gäller ju knappast en D80.
 
Det blev ett D70-hus i bra skick som jag fick ge 1000kr för.
Nu lånar jag brorsans Nikkor AF-S DX VR 55-200 f/4-5.6G från hans D3100 tills jag köpt egna objektiv.

Än så länge är jag nöjd med kameran. Duger åt mig att börja med.
 
ANNONS