Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Köpa begagnad blixt
- Trådstartare palwin
- Start datum
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Vad man ska tänka på när man ska köpa en begagnad blixt och hur kan man testa att den är okej? Jag funderar på en Canon Speedlite 430EX eller Canon Speedlite 430EX II men är det någon större skillnad mellan dessa?
det du ska tänka på är att du inte köper något som heter EZ, för de funkar bara på de gamla analoga Canonkamerorna om du vill ha automatik ttl-mätning. Nya versionen av 430EX har fot i metall, är nog främsta skillnaden, kanske batteriluckan skiljer också lite. Tror den är helt tyst och laddar snabbare också. Båda funkar, runt 1500 kr skulle jag tippa begagnad. Annars är det väl bara att testa att det blir bra bilder med en kamera, så köp inget utan att prova att a några bilder.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Tänk på att 430EXII bara kostar 2000:- ny. Betala inte för mycket för en beg. Jag tycker den nya foten är guld värd om den skall av/på en del - mycket smidigare än den gamla skruven.
Ett alt är 580EX version ett för ca 2300:- beg. Mer kraft och fungerar som master. Även 550EX är värd att tänka på och fås för under 1500:-. Funkar som master men hjälper inte kameran med justering av vitbalans.
Färgtemperaturen kan ha ändrats något hos en gammal blixt om den använts mycket.
Generellt för att testa gammal blixt är det bara att sätta på blixten och plåta och se att exp blir rätt samt se att huvudet zoomar som det skall då objektivet sitter på och zoomas.
Ett alt är 580EX version ett för ca 2300:- beg. Mer kraft och fungerar som master. Även 550EX är värd att tänka på och fås för under 1500:-. Funkar som master men hjälper inte kameran med justering av vitbalans.
Färgtemperaturen kan ha ändrats något hos en gammal blixt om den använts mycket.
Generellt för att testa gammal blixt är det bara att sätta på blixten och plåta och se att exp blir rätt samt se att huvudet zoomar som det skall då objektivet sitter på och zoomas.