Annons

Köpa begagnat objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

gingpa

Aktiv medlem
Gomorron
Vad ska man tänka på och vad är viktigast att kontrollera vid köp av begagnat objektiv.
Jag har inte köpt i andra hand förr så jag tar gärna emot råd.
 

Third eye

Aktiv medlem
Att zoom och fokusringarna löper fritt, att alla switchar funkar. Provta bilder och skärkåda resultatet inzoomat på skärmen/ockularet...typ som att köpa begagnad bil nästan :)
Att smuts och damm inte är lika illa i de främre linserna som i de bakre, provfota bländarregistret mot ljus och neutral bakgrund så bör du hitta något av det smuts som kan påverka bilden.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Viktigt att ta provbilder på något distinkt mycket långt bort för att kontrollera att det går att fokusera på oändlighet. Speciellt på äldre objektiv som kan ha varit med om en del, till exempel amatörmässiga reparationer.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är olika problem som kan uppstå på olika objektiv. Vissa ska klonka och skramla, ha slappa fokusringar osv. Andra inte. Zoom och fokuseringen får inte gå för trögt, skrapa eller gå ojämnt. Att titta efter tecken på yttre våld, slitage, skruvar som ser ut att ha skruvats med kan vara allmänna råd.
Sitter filter på, vilket är positivt då det är större chans att frontlinsen är i bra skick, ska filtret gå att skruva av lätt (för att kolla frontlinsen). Annars är det risk att filtergängan är skadad, vilket i sin tur kan ha orsakats av ovarsam hantering. Alla "fel" behöver inte påverka bildresultatet men bör påverka priset till köparens fördel.
 

Mats G

Aktiv medlem
Ta några testbilder på en tegelvägg med största bländaren. Kameran i rät vinkel mot väggen. Detta för att se om skärpeplanet sitter där det ska, inga linser på sniskan.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Lys med en ficklampa genom linsen. Ett och annat damkorn får betraktas som normalt.
Slöjor, haze, trådar, eller regelbundna prickmönster eller för den delen en väldig massa damm är anledning att avstå.

En mindre skada på frontlinsen har i regel liten betydelse, däremot ska baklinsen vara fin.

Jag köpte tidigare en beg optik, "någora repor på frontlinsen",
i verkligheten fanns det kanske någon kvadratmm utan repor.
Den är oandvändbar. De finns gränser.

Lite läsa:



//MW
 

Arell

Aktiv medlem
Köp inte på distans. Jag har köpt alla mina fem linser, samt min Nikon D750, begagnade men bara inom bilavstånd så att jag inte bara kan kolla objektivet utan också få ett intryck av säljaren. En gång har jag blivit lite smålurad när jag köpte en vidvinkelzoom - och det var av en sedan länge etablerad fotobutik; jag fick skicka den på Nikon-service för att få skärpan att stämma. Annars har jag bara goda erfarenheter.
 

Tomas1960

Aktiv medlem
Jag köper gärna beg. linser. Endast en gång har det blivit fel, skickade efter ett genomgånget beg 70-200 från firma. Felet var att bländaren var låst på 2,8 vad än jag ställde in den på men som tur var bara skicka tillbaka och alla pengar tillbaka.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag köper gärna beg. linser. Endast en gång har det blivit fel, skickade efter ett genomgånget beg 70-200 från firma. Felet var att bländaren var låst på 2,8 vad än jag ställde in den på men som tur var bara skicka tillbaka och alla pengar tillbaka.
Så blir det väl på Nikon om man försöker med ett objektiv med elektriskt styrd bländare på ett kamerahus som inte har stöd för det, men det kanske var något annat fel. Lite osäker på vad kamerahuset säger i det förstnämnda läget dock.

Men jag har också haft ett objektiv från butik som det har varit fel på, men eftersom jag också missade det först givet att det är ett makro och det främst märktes på längre fokusavstånd och stor bländare, så får man nog skriva upp det på "skit händer"-kontot. Efter lite strul på grund av kommunikationsmissar så blev objektivet åtgärdat på butikens bekostnad. I grunden knappast värre än att jag fått nya objektiv som inte heller har varit kuranta...
 

gingpa

Aktiv medlem
Köp inte på distans. Jag har köpt alla mina fem linser, samt min Nikon D750, begagnade men bara inom bilavstånd så att jag inte bara kan kolla objektivet utan också få ett intryck av säljaren.
Det är bilavstånd och objektivet kom på marknaden 2017. Säljaren är säkert ok men har lite svårt att svara på de frågor jag ställer. Det ska vara i nyskick och jag hoppas på det bästa trots att jag har beslutsångest om jag ska köpa ett superzoom eller inte.
Det lutar åt att jag gör en ny tråd om superzooms fördelar, nackdelar och andra alternativ ;-)
 
ANNONS