Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa "billiga" objektiv till mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

watski

Aktiv medlem
Hej,

Är det någon som vet var man kan få tag på ett någolunda billigt objektiv för en mellanformatare? Jag skall bygga ett enkelt tilt-shift-objektiv och är därmed på jakt efter något billigare än välvårdade bladargluggar.

Mvh
Johan

Det beror helt på om du behöver inbyggd slutare eller inte, och vad du behöver för brännvidd. Vad skall du ha det till för kamera?

Behöver du inte slutare så skulle jag ta en titt på ukrainska objektiv för Kiev eller Pentacon Six.

Behöver du slutare men kan nöja dig med brännvidder kring 80 mm kan du köpa en begagnad tvåögd spegelreflex och ta objektivet från. De har hög kvalitet och traditionell uppbyggnad med centralslutare inbyggd i objektivet.

Behöver du både slutare och kort brännvidd blir det dyrt, då är du hänvisad till riktiga grejer.

Brännvidden skall vara mellan 50 och 80mm och jag behöver inte inbygd slutare eftersom den skall sitta på en d*g*t*l c*n*n (vill inte svära i detta forum :) Jag skall googla på Kiev och Pentacon Six. Tack för tipset!

Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto