Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Köpa blixt till d80!
- Trådstartare MangeK
- Start datum
Possinho
Aktiv medlem
Jag köpte en begagnad SB-600 till min D80 för några veckor sedan och tycker det funkar bra. Använder den inte så mycket men den finns där om jag skulle behöva. Jag förstår inte riktigt varför alla rekommenderar en SB-800 till alla som undrar över vilken blixt de ska köpa, jag misstänker att en 600:a räcker långt som första blixt.
Zotamedu
Aktiv medlem
Det är väl för att den kan användas som master blixt men det har man ju inte så mycket nytta av om man inte har andra blixtar. Folk brukar rekomendera att köpa en 800 först och sen köpa till ett par 600 men jag tänkte göra tvärt om. Börja med en 600 och sen om jag känner att jag faktiskt behöver fler blixtar samtidigt köpa en 800.Possinho skrev:
Jag köpte en begagnad SB-600 till min D80 för några veckor sedan och tycker det funkar bra. Använder den inte så mycket men den finns där om jag skulle behöva. Jag förstår inte riktigt varför alla rekommenderar en SB-800 till alla som undrar över vilken blixt de ska köpa, jag misstänker att en 600:a räcker långt som första blixt.
mannbro
Aktiv medlem
MangeK skrev:
ok nu är det till o beställa, vilken ska jag köpa, sb600 eller 800 , finns det nån annan bra 'modell' ? hjälp meg!
Jag satt i samma sits som du för ett par månader sedan. Valet föll på SB600.
Så här resonerade jag: största nyttan med SB800 är att man kan använda den som master för att fjärrstyra andra blixtar. Eftersom D80:n redan har den funktionaliteten inbyggd i den interna blixten så är ju det en meningslös funktion (om man inte vill styra blixtar i mer än två trådlösa grupper, vilket ju ändå kräver att jag har minst 3 blixtar + mastern, så ur den synvinkeln är ju först meningsfullt med en 800:a som 4:e blixt).
800 har något högre ledtal, men marginellt, lite lull-lull som man nog väldigt sällan använder (så som strobe), men inte så mycket mer. Dessutom har 800:an mer svårläst skärm.
Min bedömning var att jag inte skulle få så mycket användbart för det högre priset annat än en omnibounce som man kan köpa löst för 250kr till 600:an...
divander
Aktiv medlem
Det finns en del skillnader mellan SB600 och SB800. För en del är skillnaderna försumbara medan de för andra kan vara helt avgörande. Det beror helt på fotografens behov.
Några fördelar med SB800
- Högre ledtal
(bra när man behöver det)
- Slavtändare
(Man slipper köpa en lös som sätt under foten)
- Ett femte batteri
(förkortar laddtiden mellan blixtarna med 20-30% )
- Klarar att styra andra blixtar
(ej nödvändigt om du har en D80 eller D200)
- Bouncer ingår
(bra om du fotografer inomhus med vitt tak)
- Ett par färgfilter ingår
(mycket användbart inomhus om du vill blanda blixt och glödlampsljus )
- Inbyggd reflektor
(som ett visitkort ovanför blixten, lättar upp skuggor när du studsar blixten i tak eller vägg)
- Inställningsljus
(kan ibland vara bra, men drar en hel del batteri)
- Kontakt för synkkabel
(Man slipper sätta en lös adapter under blixten)
Större och enligt en del bättre display
Några fördelar med SB600
- Billigare
(800-1 000kr beroende på var man köper den. En del av skillnaden försvinner om man köper till bouncer och färgfilter)
- Displayen är enligt en del bättre
(men enligt andra sämre)
Har även, den i tråden tidigare omnämnda blixten, Nissin Di622 liggande bredvid mig. Den saknar det mesta som Nikonblixtarna har. Huvudet går däremot att vinkla uppåt och åt sidorna, den går att köra med manuellt inställd styrka, går att köras trådlöst, motorzoom m.m. Har dock ännu inga kommentarer om hur den fungerar i praktiken då ja ännu inte testat den.
Håller på med ett test av ett helt gäng av blixtar. Testet kommer ni inom en snar framtid kunna ta del av i tidnignen Kamera&Bild.
Några fördelar med SB800
- Högre ledtal
(bra när man behöver det)
- Slavtändare
(Man slipper köpa en lös som sätt under foten)
- Ett femte batteri
(förkortar laddtiden mellan blixtarna med 20-30% )
- Klarar att styra andra blixtar
(ej nödvändigt om du har en D80 eller D200)
- Bouncer ingår
(bra om du fotografer inomhus med vitt tak)
- Ett par färgfilter ingår
(mycket användbart inomhus om du vill blanda blixt och glödlampsljus )
- Inbyggd reflektor
(som ett visitkort ovanför blixten, lättar upp skuggor när du studsar blixten i tak eller vägg)
- Inställningsljus
(kan ibland vara bra, men drar en hel del batteri)
- Kontakt för synkkabel
(Man slipper sätta en lös adapter under blixten)
Större och enligt en del bättre display
Några fördelar med SB600
- Billigare
(800-1 000kr beroende på var man köper den. En del av skillnaden försvinner om man köper till bouncer och färgfilter)
- Displayen är enligt en del bättre
(men enligt andra sämre)
Har även, den i tråden tidigare omnämnda blixten, Nissin Di622 liggande bredvid mig. Den saknar det mesta som Nikonblixtarna har. Huvudet går däremot att vinkla uppåt och åt sidorna, den går att köra med manuellt inställd styrka, går att köras trådlöst, motorzoom m.m. Har dock ännu inga kommentarer om hur den fungerar i praktiken då ja ännu inte testat den.
Håller på med ett test av ett helt gäng av blixtar. Testet kommer ni inom en snar framtid kunna ta del av i tidnignen Kamera&Bild.
Peter-L
Aktiv medlem
SB800
Jag har en D800 och köpte för ett tag sedan en separat blixt. Valde mellan 600 och 800, och det ångrar jag inte. Kanon!! Och som någon skrivit här, du får ett högre ledtal som kan va bra att ha. Du får en bouncer och några filter. Prisskillnaden är inte så stor och vill du, senare, köpa till och styra fler blixtar så kan du det. Kör du på 600 så är det den du har.
Jag valde 800:an och är väldigt nöjd.
Mvh, Peter-L
Jag har en D800 och köpte för ett tag sedan en separat blixt. Valde mellan 600 och 800, och det ångrar jag inte. Kanon!! Och som någon skrivit här, du får ett högre ledtal som kan va bra att ha. Du får en bouncer och några filter. Prisskillnaden är inte så stor och vill du, senare, köpa till och styra fler blixtar så kan du det. Kör du på 600 så är det den du har.
Jag valde 800:an och är väldigt nöjd.
Mvh, Peter-L
ESS
Aktiv medlem
Jag skulle faktiskt vilja slå ett slag för sb-400. Den är så galet smidig så den sitter alltid på kameran, superenkel att skjöta och går att vinkla uppåt så man kan slå den i taket med jättebra resultat..
Visst är säkert sb-600 bättre men det är lätt att den inte sitter på kameran...
mannbro
Aktiv medlem
ESS skrev:
...men den behöver, å andra sidan - till skillnad från SB-400 - inte sitta på kameran för att kunna användas. Att få bort blixten från kameran kan göra mycket för att få intressantare ljus.
När jag är ute och fotar brukar jag ha 600:an i fickan, redo att plockas upp och hållas / ställas upp för att köras trådlöst från den inbyggda blixten. Mycket smidigt med CLS.
mannbro
Aktiv medlem
janne_145 skrev:
SB-400 behöver inte heller sitta på kameran, finns ju sladdar![]()
Men hallåååååå sladd, det känns ju sååååå 1900-tal
ESS
Aktiv medlem
janne_145 skrev:
SB-400 behöver inte heller sitta på kameran, finns ju sladdar![]()
hur, var, när?
piklas87
Medlem
Trådløs.
funderar också på att køpa en blixt, har inte bestæmt mig før 600 eller 800an.
men något som jag tycker ær viktigt ær den trådløsa funktionen. ær nybørjare inom extærna bilxar och funderar på om man behøver køpa till något før att kunna ha den trådløs?? vad finns det før olika alternativ?
funderar också på att køpa en blixt, har inte bestæmt mig før 600 eller 800an.
men något som jag tycker ær viktigt ær den trådløsa funktionen. ær nybørjare inom extærna bilxar och funderar på om man behøver køpa till något før att kunna ha den trådløs?? vad finns det før olika alternativ?
divander
Aktiv medlem
Om du vill köra med Nikons automatik Creative Lightning System (CLS) så fungerar både SB600 och SB800 trådlöst till D80 och D200. Har för mig att det även fungerar med D70, men då lite mer begränsat. Med nikons övriga kameror behöver man en pryl i blixtskon som heter SU400 och kostar någon tusing till.
Senast ändrad:
Erik Schalin
Aktiv medlem
Om du inte tänker betala svensk moms så hade jag i ditt ställe inte tvekat på 800 istället för 600.
Eftersom att prisskillnaden utomlands är mindre än i Sverige eftersom att momsen är högre. Och den är mer eftertraktad begagnad.
Eftersom att prisskillnaden utomlands är mindre än i Sverige eftersom att momsen är högre. Och den är mer eftertraktad begagnad.
divander
Aktiv medlem
Sök på forumet "moms tillbaka", "taxfree", m.m. Det finns massor av trådar som tar upp det. Då kanske vi kan hålla den här tråden kring blixtar för D80. Erfarenheten säger att moms, skatt, garantier, import, m.m. gör att trådarna lätt spårar ur. Dessutom finns det ju redan en handfull trådar som tar upp ämnet.