Annons

köpa d300s beggad eller en ny d7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
vet att de finns lite trådar liknande denna men fick inte tillräckligt med hjälp där så jag startar denna ist.
jag kan få köpa en D300s begagnad eller så kan jag köpa en D7000 ny, men dock öppnad i kartong å de. vilket blir de bästa valet att göra?
känner att jag vill ha bättre byggkvalite en min D90 så magnesium vore trevligt. har aldrig kännt på en D300s men tror den skulle sitta fint i mina händer. men är D7000 i samma storlek som D90? vad skulle ni ha gjort?
är en d300s en kamera man klarar sej på i några år frammot om man köper den i dagsläget? eller är de d7000 som är de bästa valet idag?

tacksam för all hjälp jag kan få och helst lite snabbt för erbjudandet finns inte så länge till.

Jag tror jag skulle rekommendera D7000 idag. Jag har själv en D300s och det är ju inga fel på den alls, men den är trots allt till största delen från 2007. Den har dock en och annan fördel som inte direkt är utvecklingsberoende, som greppet och knapparna på huset, hela konstruktionen skulle man kunna säga. Den är ju dessutom snabbare på vissa sätt och lär vara lite mer välbyggd totalt sett.

Hur som helst, skulle jag köpa en D300s begagnad idag skulle den få vara riktigt billig.

Vilken du än väljer får du iallafall en bra kamera, det kan du vara säker på :)

Jag tror jag skulle rekommendera D7000 idag. Jag har själv en D300s och det är ju inga fel på den alls, men den är trots allt till största delen från 2007. Den har dock en och annan fördel som inte direkt är utvecklingsberoende, som greppet och knapparna på huset, hela konstruktionen skulle man kunna säga. Den är ju dessutom snabbare på vissa sätt och lär vara lite mer välbyggd totalt sett.

Hur som helst, skulle jag köpa en D300s begagnad idag skulle den få vara riktigt billig.

Vilken du än väljer får du iallafall en bra kamera, det kan du vara säker på :)

okej.
är de någon som har kännt på en d7000?
är det exakt som en d90?
förutom att den är halvt magnesium?

okej.
är de någon som har kännt på en d7000?
är det exakt som en d90?
förutom att den är halvt magnesium?

Efter att ha känt och knappat på samtliga Nikonkameror på Mediamarkt i Borås är min personliga åsikt att D7000 och D300s är väldigt lika i storlek och känsla. D90 är ett snäpp mindre, inte mycket men vid en direkt jämförelse märks det.
Kvalitetskänslan på D7000 är hög och jag skulle direkt kunna tänka mig att köpa en.

Om bilderna du lagt upp på din sida är representativa för vad du tänker fota så skulle jag tro att D7000 är bästa valet. Tror att du har mer nytta av den högre upplösningen i studiofoto och att du har mindre nytta av proffsmässig vädertätning. Om studiofoto är din grej så lär du ju inte heller behöva snabbt ställa om kameran med de extra knappar som D300 har vilket torde vara viktigare för sportfotografer eller motsvarande.
/Roger

Om bilderna du lagt upp på din sida är representativa för vad du tänker fota så skulle jag tro att D7000 är bästa valet. Tror att du har mer nytta av den högre upplösningen i studiofoto och att du har mindre nytta av proffsmässig vädertätning. Om studiofoto är din grej så lär du ju inte heller behöva snabbt ställa om kameran med de extra knappar som D300 har vilket torde vara viktigare för sportfotografer eller motsvarande.
/Roger

jo jag fotar mest studio faktiskt.
de ända jag är missnöjd på min d90 är kvaliten och byggkänslan, annars är de en riktigt bra kamera.
vill ha ett "stadigare grepp" samt större hus, därför D300s var intressant. men som en ovan skrev, han som hade känt på alla kameror sa att D7000 var identisk med D300s, men de tror jag inte. tror den är mer som D90 faktiskt. i storlek tänker jag mest på nu.
men kan varken seja ett eller annat då jag inte känt på nån av dom. vill ha D90:s prestanda fast i ett större hus. men velar för D7000 då den är nyare och modernare teknik.
de är inte lätt de här därför jag söker råd av er.

Tyvärr för liten

Kände på D7000 igår. Tyvärr krampaktigt liten för mig. Kanske med ett batterigrepp (återstår att testa)...

Kan du hålla ut till i sommar, då lär ju efterföljaren till D300s komma!

Troligen lär det väl bli en D7000 sensor, eller bättre, i ett hus som liknar D300s.

Apro på det, verkar det inte som att Nikon lärde sig en läxa av att lansera D300-sensorn i D300 först och sedan släppa bättre versioner i D90 och D5000? Nu använder de nog istället D7000 som testbänk och så kommer den utvecklade sensorn i D400 istället :)

ANNONS
Götaplatsens Foto