Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa film från USA

Produkter
(logga in för att koppla)

humbug

Aktiv medlem
Efter att ha sökt i forumet har jag inte hittat svar på hur det fungerar att köpa film från USA.

Jag har själv sökt runt lite och på BH hittade jag fujifilm för halva priset mot i sverige (tror det var 120-film superia 100). I det priset har jag räknat in 6,7% tull och momsen naturligtvis.

Någon som har testat och kan dela med sig av erfarenheter.

Om man köper andra grejer samtidigt så minskar ju frakten för filmen men hur är det med röntgen osv? Klarar filmen ett hopp över atlanten med allt vad det innebär av bagageröntgen etc?

Jag tänkte passa på att köpa på mig lite, främst diafilm (Provia 100F) när jag ändå köper annat. 20 rullar för $70-80 är bra mycket billigare än det svenska priset...

Det ska nog klara sig, det är väl främst snabb film (tmax3200 o dyl) som kan ta skada av bagageröntgen.

/Henri

OBS Att den röntgen som tex resväskor går genom är mycket kraftigare än den som används för handbagaget!

Inget ljuskänsligt material (inte ens förstoringspapper) går oslöjat genom denna kraftigare variant.

Röntgas även alla postpaket?
Beställde film från USA ett tag sedan men jag har inte använd filmen ännu.

/Katriina

Jag har inte hört att det skulle vara nåt problem med att få film på post från amerika.
Röntgen eller ej.

/Henri

ANNONS
Götaplatsens Foto