Annons

Köpa kompakt digitalt vad köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carola7903

Aktiv medlem
Nån som har några tips om vad man ska löpa för bra digital kompaktkamera. Har alltid kört canons produkter men man kanske skulle pröva ett annat märke?

Nån som har några rekommendationer?

/C.

Carola7903 skrev:
Nån som har några tips om vad man ska löpa för bra digital kompaktkamera. Har alltid kört canons produkter men man kanske skulle pröva ett annat märke?

Nån som har några rekommendationer?

/C.

Vad tänker du fota och vad har du för krav? Ska du bara ha en "sikta och tryck" kamera eller en mer systemakmeralikanade med alla manuella inställningar? Jag har själv en Olympus Sp-320 som komplentent till min system. Mycket bra kamera. Har i stort sett allt som systemen har. Den ända nackdelen är att den käkar myyycket batteri. Annars en mycketprisvärd kamera. Finns Sp-350 också, snäppet vassare med blixsko.

Sen finns ju också Canons Powershot serie. S3 och A710 ser rätt bra ut tycker jag. Båda med IS. Har dock aldrig testat de kamerorna.

kamera som har den större 1/1.8" bildsensorn

Jag skulle rekommendera att satsa på någon kamera som har den större 1/1.8" bildsensorn, t.ex. Canon SD900, A630/A640, Olympus SP-320/SP-350, eller varför inte en Panasonic DMC-LX2, om man ska välja något annat än från de tre stora: Sony, Canon och Olympus. De tre sistnämnda modellerna klarar dessutom RAW-format. Canon G7 och Olympus SP-350 kan dessutom ta extern blixt, vilket är en annan fördel. Fuji har en ännu lite större sensor, så F30 är därför en intressant model också.

CR-V3 löser förmodligen dina batteriproblem

Albwah skrev:
Den ända nackdelen är att den käkar myyycket batteri.
Kolla in Olympus LB-01E Lithium batteri typ CR-V3 för 118 SEK på Cyberphoto.
Alternativt Sanyo CR-V3 Fotolithium på Kjell & Company för 139 SEK.
Kjell&Co säljer även laddningsbara CR-V3 Li-Ion på 1100mAh eller på 1350mAh för 149 SEK, men då tillkommer även laddare för dessa.

Laddningsbara 1.2V i storleken AA räcker inte till m.a.p. polspänningen då de bara når upp till 2.4V, medan kameran alltså behöver 3V. CR-V3 löser förmodligen dina batteriproblem med SP-320.

Re: CR-V3 löser förmodligen dina batteriproblem

Sundvisson skrev:
Kolla in Olympus LB-01E Lithium batteri typ CR-V3 för 118 SEK på Cyberphoto.
Alternativt Sanyo CR-V3 Fotolithium på Kjell & Company för 139 SEK.
Kjell&Co säljer även laddningsbara CR-V3 Li-Ion på 1100mAh eller på 1350mAh för 149 SEK, men då tillkommer även laddare för dessa.

Laddningsbara 1.2V i storleken AA räcker inte till m.a.p. polspänningen då de bara når upp till 2.4V, medan kameran alltså behöver 3V. CR-V3 löser förmodligen dina batteriproblem med SP-320.

Det här med laddningsbara CR-V3. På Pentax hemsida varnar de för laddningsbara RCR-V3 för att de har för hög spänning och därmed kan bränna kameran. Men Vansons laddningsbara CR-V3 som säljs på Kjell & Company ska ju motsvara engångs CR-V3. Så jag har funderat på att köpa två laddset med batteri till min K100 men är inte riktigt såker på om det är en chansing, vill ju inte bränna kamera.

Någon som har provat dessa?

Laddningsbara RCR-V3 av typ Li-Ion klarar inte att leverera tillräckligt med ström

Albwah skrev:
På Pentax hemsida varnar de för laddningsbara RCR-V3...
Enligt KjellFakta har Lithium-Ion en cellspänning på 3.6V, men jag har även sett uppgifter på polspänning på upp till 3.7V för varianter av RCR-3V. Med två sådana i serie, skulle man då erhålla 7.4V i stället för 6.0V, dvs 23% överspänning. Ska man dessutom kunna köra på 4x1.2V som hos NiMH-ackumulatorer, så få du bara 4.8V polspänning, dvs 25% underspänning. Det ser a priori ut att vara rimligt att kunna använda båda dessa batterityper.

Men om Pentax.se går ut med en rekommendation om att inte använda RCR-3V, så bör de ha riktigt goda grunder för detta. Jag skulle tro att de laddningsbara Li-Ion inte kan leverera den ström, (dvs. tvärt emot ditt påstående om att bränna kameran,) som blixt och SR kräver i din stora Pentax K100D kamera, så jag skulle därför instämma i att avråda från att använda dessa där.

Laddbara RCR-3V av typ Li-Ion funkar inte heller i blixtar, som drar för hög ström vid uppladdning. FotoLithium CR-3V av engångstyp fungerar dock utmärkt. AA-celler på 1.2V av typen NiMH som har låg inre resistans är nog mest praktiskt i blixten.

Däremot i lilla Olympus SP-310, SP-320, SP-350, vilka dock bara tar ett enda CR-3V batteri, men visar symptom på energi-anorexi med 1.2V NiMH ackar, där gör CR-3V och förmodligen även de laddbara RCR-3V verkligen susen.

P.S: Ställ även gärna frågan till Fotosidans expertsvar samt direkt till Pentax.

Senast ändrad:
Fuji F10/F11/F30

Har en Fujifil f10 som jag tycker är helt suverän i svagt ljus och bra annars också. Jag kör till 98% på programmet "Natural light" som automatiskt höjer ISO så mycket som behövs. 1600, då behövs ibland lite brustvätt i efterhand men inte alltid. (Jag använder nästan aldrig blixt det blir bättre stämning utan.)

F 11 och F 30 lär vara ännu bättre och ha lite mer manuella möjligheter.

Batteriet är väldigt kapacitetsstarkt och om man har ett 1GB minneskort så är det bara att plåta på utan att tänka på vare sig batteri eller minne.

Hej,

Jag har en Fuji F30 som jag är glad och nöjd med. Den ger bra kvalitet, är snabb som attan och med imponerande lång batteritid (viktigare än man tror, i alla fall om man som jag har lite svårt att komma ihåg att ladda alla sina grunkor jämt!).

Men jag har F30:n bara som fick-komplement till min systemkamera. Den har inte så väldigt mycket inställningsmöjligheter, även om man kan köra med halvautomatik (bländar- eller slutartids-förval). Så om jag skulle ha en kompakt som enda kamera skulle jag kolla på Canons A-serie som nämndes här ovan. A630 är nog vad jag skulle välja. Jag har använt en föregångare, A95, och den är verkligen en jättebra. Bra kvalitet, enkel att använda, många inställningar att leka med om man vill. Plus den vridbara skärmen som är riktigt schysst att ha när man vill fota i annorlunda vinklar. Och A630 verkar vara som A95, fast bättre.

/Pia

ANNONS
Götaplatsens Foto