Laddningsbara RCR-V3 av typ Li-Ion klarar inte att leverera tillräckligt med ström
Albwah skrev:
På Pentax hemsida varnar de för laddningsbara RCR-V3...
Enligt KjellFakta har Lithium-Ion en cellspänning på 3.6V, men jag har även sett uppgifter på polspänning på upp till 3.7V för varianter av RCR-3V. Med två sådana i serie, skulle man då erhålla 7.4V i stället för 6.0V, dvs 23% överspänning. Ska man dessutom kunna köra på 4x1.2V som hos NiMH-ackumulatorer, så få du bara 4.8V polspänning, dvs 25% underspänning. Det ser a priori ut att vara rimligt att kunna använda båda dessa batterityper.
Men om Pentax.se går ut med en rekommendation om att inte använda RCR-3V, så bör de ha riktigt goda grunder för detta. Jag skulle tro att de laddningsbara Li-Ion inte kan leverera den ström, (dvs. tvärt emot ditt påstående om att bränna kameran,) som blixt och SR kräver i din stora Pentax K100D kamera, så jag skulle därför instämma i att avråda från att använda dessa där.
Laddbara RCR-3V av typ Li-Ion funkar inte heller i blixtar, som drar för hög ström vid uppladdning. FotoLithium CR-3V av engångstyp fungerar dock utmärkt. AA-celler på 1.2V av typen NiMH som har låg inre resistans är nog mest praktiskt i blixten.
Däremot i lilla Olympus SP-310, SP-320, SP-350, vilka dock bara tar ett enda CR-3V batteri, men visar symptom på energi-anorexi med 1.2V NiMH ackar, där gör CR-3V och förmodligen även de laddbara RCR-3V verkligen susen.
P.S: Ställ även gärna frågan till Fotosidans expertsvar samt direkt till Pentax.