Annons

Köpa NAS

Produkter
(logga in för att koppla)

richardk

Aktiv medlem
Då min hårddisk på datorn börjar bli full går jag i tankar att köpa en NAS att lägga över allt innehåll på istället. Tanken att kunna komma åt filer oberoende av var man befinner sig är lockande men ställer också till det lite med kraven på NAS:en. Skulle gärna ha en NAS som funkar att jobba mot med både mac (prio1), PC samt androidbaserad surfplatta och telefon.

Nån som har nåt bra tips på vad som finns att välja på med dessa önskemål och nåt speciellt man bör tänka på?

Tackar för länktips!

Jag använder Aperture för bildhantering och inser efter att ha kikat på länken att det inte är självklart att Aperture kommer funka med biblioteket liggande på NAS:en. Nån som har koll vad som gäller här?

All fotoredigering kommer jag göra på mac endast. Offcefiler och annat vill jag kunna hantera både från mac och PC. Vill också gärna kunna öppna upp bilder både via mac och PC och gärna via mobil också men ingen katastrof om jag endast kan komma åt dessa via mac:en där Aperture är installerad.

Apple utvecklar väl inte Aperture längre? Huruvida ersättaren kommer att vara användbar i nätverk kanske google kan svara på.

Har inte koll på om Apple utvecklar Aperture längre men det är det program jag använder idag och därför undrar om det fungerar att använda tillsammans med NAS.

Googlat har jag gjort men inte hittat de svar jag söker, därför jag ställer frågan här.

Enligt MacWorld avvecklar Apple Aperture när nya operativet Yosemite släpps...

"Efter lanseringen av OS X Yosemite i höst kommer Apple att sluta utveckla både iPhoto och proffsprogrammet Aperture. Båda ska istället ersättas av det inbyggda Photos."

Då min hårddisk på datorn börjar bli full går jag i tankar att köpa en NAS att lägga över allt innehåll på istället. Tanken att kunna komma åt filer oberoende av var man befinner sig är lockande men ställer också till det lite med kraven på NAS:en. Skulle gärna ha en NAS som funkar att jobba mot med både mac (prio1), PC samt androidbaserad surfplatta och telefon.

Nån som har nåt bra tips på vad som finns att välja på med dessa önskemål och nåt speciellt man bör tänka på?

Valfri Synology :)

Tackar för länktips!

Jag använder Aperture för bildhantering och inser efter att ha kikat på länken att det inte är självklart att Aperture kommer funka med biblioteket liggande på NAS:en. Nån som har koll vad som gäller här?

All fotoredigering kommer jag göra på mac endast. Offcefiler och annat vill jag kunna hantera både från mac och PC. Vill också gärna kunna öppna upp bilder både via mac och PC och gärna via mobil också men ingen katastrof om jag endast kan komma åt dessa via mac:en där Aperture är installerad.

Aperture kommer som sagt att skrotas av Apple, likaså iPhoto. Dessa ersätts av en applikation vid namn Images/Bilder. Du kommer givetvis kunna fortsätta använda Aperture men det kommer inte komma några uppdateringar.

Du kan egentligen använda vilken NAS som helst för att åstadkomma det du önskar. Dock ställer det lite krav på ditt lokala nät i din bostad då iPhoto-biblioteket oftast är väldigt stort och därmed ofta tungjobbat över en nätverksförbindelse till skillnad från att köra det lokalt.

Skulle jag rekommendera någon NAS så blir som föregående talare sa - en valfri Synology. De fungerar kanon.

Jag tackar för tips och info! Lutar åt att det blir en Synology DS214+. Dustin har ett bra paketpris på denna nu med 2x2 Tb diskar i. Paketpriset lägre än för en DS214+ utan diskar, så tänkte att jag kan ju starta med ett sånt paket även om det ger mindre minne än jag räknar med att jag kommer behöva på lite sikt. Några problem att migrera till större disk den dag detta blir aktuellt? Är det bara att byta en disk i taget och kopiera över? (Har sett någonstans att man bör köra med lika diskar i båda slotten men måste väl fungera att köra olika stora diskar den dag man vill uppgradera till större??)

Jag tackar för tips och info! Lutar åt att det blir en Synology DS214+. Dustin har ett bra paketpris på denna nu med 2x2 Tb diskar i. Paketpriset lägre än för en DS214+ utan diskar, så tänkte att jag kan ju starta med ett sånt paket även om det ger mindre minne än jag räknar med att jag kommer behöva på lite sikt. Några problem att migrera till större disk den dag detta blir aktuellt? Är det bara att byta en disk i taget och kopiera över? (Har sett någonstans att man bör köra med lika diskar i båda slotten men måste väl fungera att köra olika stora diskar den dag man vill uppgradera till större??)

Jag kan också rekommendera Synology. Min NAS är uppsatt så att diskarna speglas. När jag bytte till större diskar bytte jag en åt gången och lät NAS:en uppdatera dem. Finns instruktioner på nätet. Efter uppgraderingen hade jag två 2TB diskar över och började fundera på vad jag kunde göra med dem. Det visade sig att jag till min DS212+ kunde ansluta en expansionsenhet, DX 213 med två diskplatser via eSATA. Funkar alldeles utmärkt. Hade jag vetat med mig från början att jag skulle ha fyra diskar borde jag förstås köpt mig en större NAS. Man kan se det som en möjlighet att utöka NAS:en vid senare tillfälle om behov skulle uppstå. Gäller bara att kolla att NAS:en stöder det.

Jag ser två aspekter på din fråga.
1. Jag tror inte på att arbeta direkt mot en NAS, du kommer aldrig upp i samma prestanda som mot lokal disk och jag tror du kommer att bli frustrerad - det blev jag när jag försökte ha Lightroom-katalogerna på min NAS ... :)
Jag inser dock att min kunskap om hur Aperture lagrar sina filer är bristfällig, om det är liknande som iPhoto så lär det bli problem oavsett.

2. Valfri Synology eller Drobo 5N skulle jag säga och minst plats för 4 diskar (alla platser behöver inte fyllas från start), jag skulle dessutom rekommendera att titta på vilka add-ons/plugins produkten har stöd för. En feature jag saknar på min ReadyNAS är en supportad klient för molnbaserad backup (typ Crashplan, Backblaze) och skulle jag köpa nytt idag är det något som är på min måste-ha lista. :)

Jag ser två aspekter på din fråga.
1. Jag tror inte på att arbeta direkt mot en NAS, du kommer aldrig upp i samma prestanda som mot lokal disk och jag tror du kommer att bli frustrerad - det blev jag när jag försökte ha Lightroom-katalogerna på min NAS ... :)

Jag har Lightrooms katalog på min dators SSD men själva bildfilerna på NAS:en anslutet via trådat Gbps-nätverk. Tillräcklig prestanda för mina behov. Jag har inte provat att ha katalogfilen på NAS:en men misstänker som föregående "talare" att det skulle bli alltför långsamt.

Tänk bara på att ett NAS är en lagringsplats och ingen säkerhetskopia. Man bör ha en helt fristående kopia utifall att man drabbas av blixt / brand / stöld etc. Om du vid tillfälle skall uppgradera diskarna så är det väldigt viktigt att du går på NAS-tillverkarens rekommendationer, alla diskar är nämligen inte lämpliga för att köras i ett NAS. En annan sak att tänka på är att köpa diskarna från två olika handlare och då förhoppningsvis få diskar från olika "batcher". Jag har varit med om att två diskar rasat väldigt tätt inpå varandra. Diskarna låg efter varandra i tillverkningsföljd.

Du kan egentligen använda vilken NAS som helst för att åstadkomma det du önskar. Dock ställer det lite krav på ditt lokala nät i din bostad då iPhoto-biblioteket oftast är väldigt stort och därmed ofta tungjobbat över en nätverksförbindelse till skillnad från att köra det lokalt.
Ska man jobba mycket mot en server så ska man nog ha ett sladdnät av gigabitklass.

Vad gäller serverhårdvara så finns det rätt mycket att välja på numera. Själv köpte jag en Apple TimeCapsule i våras, men jag har inte provat hur bra den fungerar mot en Windows-dator.

Ska man jobba mycket mot en server så ska man nog ha ett sladdnät av gigabitklass.

Vad gäller serverhårdvara så finns det rätt mycket att välja på numera. Själv köpte jag en Apple TimeCapsule i våras, men jag har inte provat hur bra den fungerar mot en Windows-dator.

Det går att få att fungera, men kräver att man installerar rätt mycket program på Windowsdatorn. Bonjour behövs bland annat för att få det att fungera överhuvudtaget. Sedan kan man inte utnyttja alla funktioner i vilket fall. Så en TimeCapsule är fruktansvärt dyr och saknar fördelar om man använder en Windows-dator.

Håller annars med att skall man ha ett NAS för backup är det gigabit-nät som gäller. USB3 är snäppet snabbare, men då får man oftast ha backup-enheten lite närmare datorn än vad som är att rekommendera för en backup.

Tror dock att det är rätt svårt att hitta ett NAS utan gigabit-nätverk och USB3 idag. Så det som man behöver tänka mest på är att datorn och resten av nätverket som kanske har ett par år på nacken också är Gigabit. Skillnaden mellan trådlöst AC 866Mbit får jag när jag sitter ganska nära routern och trådat gigabit är ganska stort, trådlösa nätverk tappar ganska mycket på kryptering, extra information för att säkerställa att rätt information överfördes etc.

/Karl

Tänk bara på att ett NAS är en lagringsplats och ingen säkerhetskopia. Man bör ha en helt fristående kopia utifall att man drabbas av blixt / brand / stöld etc. Om du vid tillfälle skall uppgradera diskarna så är det väldigt viktigt att du går på NAS-tillverkarens rekommendationer, alla diskar är nämligen inte lämpliga för att köras i ett NAS. En annan sak att tänka på är att köpa diskarna från två olika handlare och då förhoppningsvis få diskar från olika "batcher". Jag har varit med om att två diskar rasat väldigt tätt inpå varandra. Diskarna låg efter varandra i tillverkningsföljd.

Ett NAS kan med fördel användas att lagra backup:en på. Kör du din File History till NAS:et blir det en utomförträfflig backup.

/Karl

ANNONS
Götaplatsens Foto