Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Nikon P80? Bra idé?

Produkter
(logga in för att koppla)

echX78

Medlem
Hej Fotosidan!

Jag har sedan ett par år tillbaka en Sony DCS-W5 som jag inte är helt nöjd med. Bilderna blir helt enkelt inte bra. Upplever många av dem som väldigt suddiga och oskarpa, har haft den inne på servicereparation för att kolla upp programeringen i kameran men det var en nitlott. Detta har lett till att jag nu ser mig om efter en ny kamera. Bilderna på min Sony vart till och med suddiga ibland även när man stälde ner kameran på ett plant underlag och använde timer för att inte råka rubba kameran...

De märken jag riktat in mig på är Canon eller Nikon, för de verkar vara de två märken som är störst på lite mer "avancerade" kameror och då finns det mycket erfarenhet hos andra att ta del av. Sony har bränt sina broar nu...

Mina behov är inte särskillt stora, det kommer mest bli att ta semester- och familjebilder i vardagsmiljöer. Inga konstigheter med andra ord som närbilder på fjärilar och örnar i flykt :)

Det jag önskar mig av kameran är:
* en vettig zoomfunktion
* bildstabilisator
* bra display
* snabb uppstart
* snabba bilder
* hyfsat bra antal megapixel
* inte alltför tung och klumpig att ta med sig för då är risken att den stannar på hotellrummet på semestern.

Först hade vi tänkt oss en kompaktkamera med liknande outfit, men jag har fått för mig att kompaktkameror inte kan tillgodogöra sig det höga megapixelantalet och saknar ofta bildstabilisator.
Har läst att det finns ultrakompakta kameror, kompakta, långzoomare och system.
Systemkameror känns liiite för avancerat för min del, och ultrakompakt är jag lite skeptisk mot. Kompaktarna föll ju lite på ovan nämnda premisser vilket lämnar kvar långzoomarna...

Alltså, Nikon P80, som är en modell jag har uppmärksammat. Olika recensionssidor har sagt saker som "P80 klarar motljus bättre än genomsnittet bland långzoomare", "en lovande hobbymodell" och "inbyggd bildstabilisering (VR) för klara och skarpa resultat" vilket i mina öron låter väldig fint iaf :)

Kameran har också enligt specifikationerna manuell exponeringsstyrning vilket kan vara kul att experimentera med. Sedan att den klarar av att folkusera på motiv så nära som 1cm är inte fel heller.

Dock en sak som förvirrar mig är att två olika recensionssidor säger att kameran har "en hög känslighet på upp till ISO 6400 i svagt ljus" samt "Max ISO 2000"...
Dessa två uppgifter är ju VÄLDIFT långt ifrån varandra och går ju inte alls ihop... Nån som kan förklara detta?

En annan tråkig sak är ju att man verkar inte kunna montera på en extra blixt om man skulle vilja ha en lite starkare sådan.

Min slutfråga är dock, skulle detta vara en bra kamera för mig med tanke på mina önskemål?

Jag har varit och känt på kamera i butik redan och tycker att den ligger bra i handen. Den känns heller inte för stor för att kunna ta med sig ut på utflykter och liknande.

Jättetacksam för svar och råd eftersom det är ju en del pengar som skall investeras och då vill man ju göra ett bra köp :)

/Mvh Johan

Då du skriver att du inte skall fotografera örnar och fjärilar är kanske en långzoom lite overkill? Du får ju en större kamera att bära med jämfört med tex en ultrakompakt eller kompaktkamera. Det är i stort sett samma teknik i ultrakompakt, kompakt och långzoomkameror vad gäller det bildtekniska. Ingen modell ger bättre eller sämre bilder av dessa. Alla tre har samma "snabbhet", samma displayer och bildstabilisator. Det som skiljer är att långzoomar och kompakter kan ha manuella inställningsmöjligheter, det har sällan ultrakompakter. Å andra sidan kanske man skall fråga sig hur ofta manuella inställningsmöjligheter kommer att användas på en kompakt? Exponeringskompensationen räcker långt vid knepiga ljussituationer, och det har alla tre kameratyperna. Eftersom skärpedjupet alltid är stort på en kamera av dessa typer, faller lite av vitsen med manuella inställningsmöjligheter bort.

Som jag ser det väljer du mellan enkel att ta med, mindre enkel att ta med och minst enkel att ta med mellan dessa kameratyper. Men behöver du en lång zoom så är det ju långzoomkameran du skall ha.

Din fråga om de olika angivelserna av högsta ISO kan jag inte svara på annat än att den egentligen är hypotetisk då kompaktkameror ger så mycket brus vid dessa ISO att bilderna i stort sett blir oanvändbara. Man skall helst inte fotografera med ISO över 200, eller möjligen 400.

Din slutfråga, behöver du en lång zoom är det förmodligen en utmärkt kamera för dig. Om kameran blir utmärkt eller inte är ju mycket upp till fotografen också. Det finns nog ingen kameratillverkare i dag som gör kameror det inte går att ta bra bilder med.

Kanske G9 eller P5100?

Om du nu inte ska foto örnar mm så skulle jag nog föreslå en Canon PowerShot G9 eller Nikon COOLPIX P5100.

Inga långzoomare men jag tror nog dom uppfyller dina övriga krav plus möjligheten till extern blixt.

Har tyvärr inte haft möjlighet att prova någon av dessa förutom i butik. Men det finns med all säkerhet en massa trådar med utlåtanden om dessa här på FS..

//peter

Re: Kanske G9 eller P5100?

serenity skrev:
Om du nu inte ska foto örnar mm så skulle jag nog föreslå en Canon PowerShot G9 eller Nikon COOLPIX P5100.

Inga långzoomare men jag tror nog dom uppfyller dina övriga krav plus möjligheten till extern blixt.

//peter

Har nu kollat upp lite info kring dessa två förslag coh Nikon P5100 fick inte sådär jättelysande recension tyckte jag. Har iofs inte kollat runt på alla sajter och så, men en del kommentarer oom den var "Topp men inte tipptopp", "Även om processorn är ny känns kameran seg" och "För priset kring 4 000 kronor får man mycket. Men det finns ändå saker som kameran brister i. Den tillhör till exempel inte marknadens snabbaste kompakter".

http://www.kamerabild.se/artikel/topp_men_inte_tipptopp_071218122916-416.html

Canon PowerShot P9 verkade klara sig bättre, men dock till en aning höre pris. Iofs kommer man ju behålla kameran ett tag framöver, så kostnaden per år blir ju relativt låg ändå utslaget räknat. Dessutom verkar ju kameran stödja utbytbara objektiv, vilket kan vara skoj på sikt.

http://www.letsgodigital.org/se/16118/canon-powershot-g9/

I kontrast har ju Nikon P80 ett bra objektiv som klarar både upp till 1cm närbild och 18x zoom, det är ju ett stakt argument.

"Nikon Coolpix P80 är den idealiska kameran för fotoentusiasten som vill ha bekvämligheten med en sikta-och-tryck-kamera," det låter som en kamera för mig :)

Och sedan undrar jag hur pass ofta jag kommer att ha behov av en extern blixt egentligen.

Valet står mellan Canon G9 och Nikon P80, och det är inte ett lätt val även om det väger åt Nikon som ändå känns som en "riktig kamera". De verkar ju båda vara fullproppade med avancerad teknik och båda har många inställningsmöjligheter så det är ett jämt lopp. Nikon's flexibla objektiv känns också bekvämt, att ha alltig på plats redan.

Jag tycker du ska satsa på en sony W300.

finns en tråd om den här på fs och du kan googla på lite recentioner.

echX78 skrev:
Jag har sedan ett par år tillbaka en Sony DCS-W5 som jag inte är helt nöjd med. Bilderna blir helt enkelt inte bra. Upplever många av dem som väldigt suddiga och oskarpa, har haft den inne på servicereparation för att kolla upp programeringen i kameran men det var en nitlott. Detta har lett till att jag nu ser mig om efter en ny kamera. Bilderna på min Sony vart till och med suddiga ibland även när man stälde ner kameran på ett plant underlag och använde timer för att inte råka rubba kameran...

Sony har bränt sina broar nu...

ESS skrev:
Jag tycker du ska satsa på en sony W300.

Förstår att du kanske inte orkat läsa ALL text här eftersom det nu blivit en hel del, så jag tackar för din synpunkt ändå, men SONY is a no no numera... sry...

Ser inte direkt nån info om zoomen på Sonyn heller när jag söker runt lite snabbt, men jag antar att den ligger i samma klass som andra kompaktmakeror.

G9 var ju liiite intressant eftersom man kunde byta ut objektiven, men jag är inte entusiast på det sättet, och tror inte att det är något jag kommer orka med i längden...

Nä, P80 ligger nära till hands nu ju mer jag tänker på det.

Senast ändrad:
Re: Re: Köpa Nikon P80? Bra idé?

echX78 skrev:
G9 var ju liiite intressant eftersom man kunde byta ut objektiven...
Det där tror jag du har missuppfattat. G9 har ett fast objektiv. Däremot kan man (precis som med de flesta kompakter och långzoomar) skruva på vidvinkel- respektive telelinser framför objektivet.

Re: Re: Re: Köpa Nikon P80? Bra idé?

ErlandH skrev:
Det där tror jag du har missuppfattat. G9 har ett fast objektiv. Däremot kan man (precis som med de flesta kompakter och långzoomar) skruva på vidvinkel- respektive telelinser framför objektivet.

Aha ok, jag förstår, mitt misstag. Det som fick mig att tro det var en bild (som jag inte hittar nu) där objektivet såg annorlunda ut. Kanske var det påbyggnads som dessa som satt på just den bilden.

http://www.ukcamerastore.co.uk/acatalog/Canon_Powershot_G9_Lens_Options.html

Tack för info iaf. Br att veta att det finns :)

Men eftersom mitt argument för G9 då inte var helt sant så faller den nog på det greppet då... Nu ligger P80 och darrar på mållinjen.

KÖPT OCH KLART :)

Igår gick jag till butiken och pratade med säljaren en bra stund innan jag slog till. Det blev en Nikon P80.

Jag tror att detta kommer att bli en superkamera och jag känner mig nöjd.

Tack alla för era synpunkter och inlägg.

Over and out!

ANNONS
Götaplatsens Foto