Annons

Köpa nytt minneskort idag, Viking eller Scandisk?

Produkter
(logga in för att koppla)

fluffan

Aktiv medlem
Skall köpa nytt minneskort till min Canon Powershot A95 idag, behöver lite hjälp av er.

Vad rekommenderar ni, skall jag köpa Sandisk Compact Flash 512MB eller Viking Compact Flash - 512MB? Skillnaden i pris är 200 kronor.

Skall köpa den över disk här i Göteborg, någon som har koll på om det är rea någonstans på minneskort? (fast de kanske aldrig reas ut)

Skall kanske tillägga att jag idag har ett Sandisk Compact Flash 256MB och har ambitionen att köpa en Canon Eos 350D nästa år.

Det är väll bara priset som är skilnaden vad jag hört man betalar ju för namnet på sandisk sa försäljaren till mig
Men om du planerat att köpa en 350d nästa år varför inte köpa ett 1 gigs minne och ett snabbare så du får användning av kamerans snabbhet

Det är hugget som stucket vilket fabrikat du väljer. Ett som är säkert är att priset på kort kommer att fortsätta nedåt. Minum 1 G byte kapacitet anser jag vara ett måste för en dräglig tillvaro i RAW-fotograferandes glada värld. Ännu bättre med 2 G byte.

Räknat på en EOS 300D rymmer 512 M byte 65 bilder och 2 G byte 320 bilder i RAW.

Priserna i kamerabutiker brukar enligt mina högst ovetenskapliga undersökningar ligga bra mycket högre än vad datorbutiker tar. Det finns även svenska postorderföretag som annonserar på Fotosidan med konkurenskraftiga priser på minneskort.

/Roland - till i förrgår delägare i Sandisk

Jag tjänade ca 650kr på att köpa mitt sandisk 1gigs kort i en data affär isället för en fotoaffär

Scandinavian Photo (har butik i Mölndal) säljer ett SanDisk CF Ultra II 1gb för 1 250 kr. Söker man på pricerunner och jömför priser så står det priset sig rätt bra.

2gb (också Ultra II) kostar 2 495 kr.

Ett 1gb SanDisk minneskort på Siba (obs! Inte ultra II utan den långsammare modellen) kostar 1 190 kr.

Det bör ju vara lämpligt, anser jag, att hosta upp 60 kr till och få ett Ultra II istället på Scandinavian Photo?

Kolla efter

kingston minnen köpte en 4gb för under 2500 i vintras. Jag gjorde det på webbhallen.se.

mvh

Martin

Kan med lätthet säga att det är SanDisk som gäller om du vill ha bra grejjer. Du betalar alltså inte bara extra för märket.

Folk kommer så klart att opponera sig mot ovan text. Alla har olika uppfattningar, men min och mina kompisars erfarenhet är att SanDisk är överlägset bättre när det gäller hållbarhet.

Jag valde till slut ett CF SanDisk Ultra-II 2GB (för 1800kr i oktober förra året) till min D70.

Hmm

Visst finns det prestandaskillnad mellan kort men kingston är en av världens största levantörer av minnen så jag tror att de vet vad de gör :)

Skulle du säga att det bara är handbyggda bilar som gäller också de är ju förmodligen bättre än en vanlig volvo.

Martin

Ett Viking 512MB skriver RAW-filer med en 350D med 1.453MB/sec.

Ett Sandisk Standard 1GB på 1.068MB/sec.

Dvs jag misstänker att Sandisk utan ultra eller extreme är långsammare än Viking.

En Sandisk Extreme 512MB skriver på 5.758MB/sec.

Så kolla i denna tabell innan du bestämmer dig, jag skulle definitivt lägga ut några extra kronor på ett snabbt minne. Kör själv med extreme III, det är underbart när man rasslar iväg 10-20 RAW-bilder utan att behöva vänta:

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-7699

köpte ett Sandisk Compact Flash 512MB ändå för 499, med tankte på att jag bara har en Canon Powershot A95 så duger det, kan ta 354 bilder på det minneskortet.

Sedan när jag köper min Canon EOS 350D så kommer jag lägga mer pengar på bättre minneskort och då kan man ha 256MB och 512MB som reservkort eller något.

Om du ska få ett bra Standard kort för bra pris så skulle jag rekommedera ett Kingston minne, ett 1Gb kostar 655:- hos inWarehouse.
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e516404&ReferId=3

Om du vill ha ett snabbar minne så kan man titta på SanDisk Ultra II eller Extreme III
Ultra II kostar 955:-
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e623175&ReferId=3

Extrem II kostar: 1245:-
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e836886&ReferId=3

Om du väljer "märkes" kort så kommer du vara nöjd med vilket som men sen är det upp till dig om du vill ha ett snabbare kort.

//Samuel

Mitt Kingston Pro-minne 1 gig från Webhallen för 600-700 kr fungerar mycket bra. Visst, inte lika snabbt som Sandisk Extreme II 1 gig som jag också har, men tillräckligt. På 20D har man tillräckligt stor buffert ändå känns det som

Man får inte glömma att fördelen med Extreme-korten, inte minst Extreme III ska vara att de är fukt- och dammsäkra, samt tåla stötar och lite hårdare tag. Men med en kamera som min, en 20D, kvittar det eftersom inte ens den är vattentät :D

Jest skrev:
Man får inte glömma att fördelen med Extreme-korten, inte minst Extreme III ska vara att de är fukt- och dammsäkra, samt tåla stötar och lite hårdare tag. Men med en kamera som min, en 20D, kvittar det eftersom inte ens den är vattentät :D

Man kan ju tappa det i en vattenpöl, eller i ölglaset....

ANNONS
Götaplatsens Foto