Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa nytt

Produkter
(logga in för att koppla)

madeleineE_

Ny medlem
Hej.
Jag har en Nikon D40x systemkamera plus ett tamron 18-200 mm samt ett 15 - 55 mm nikon objektiv med, det senaste ingick när jag köpte kameran för ett par år sedan.

Nu är det så att jag börjar bli trött på den och vill utvecklas lite mer men att köpa ett nytt kamerahus är som att leta efter en nål i en höstack tycker jag. Så nu vill jag gärna få lite hjälp.

Jag tar mycket kort och är rätt duktig tycker jag, samt så använder jag mycket photoshop. Jag har inte lust att lägga ut mer än 5000 kr max på själva huset. Så mina frågot är:

- Tips på ett nytt bra kamerahus?
- Användbara objektiv? (gillar att ta macrobilder)

Tacksam för svar :)

Finns ju en del liknade trådar där trådskapare vill byta ut äldre instegshus mot nyare för att utvecklas som fotograf.

Mitt råd är att välja hus efter hur bra ergonomi den har och att den har de funktioner du vill komma åt (något som saknas hos D40x). Nikon D90 är en kamera som är ett klart steg upp från D40x beträffande ergonomi och funktioner (går inte in mer på vilket sätt - finns säkert att läsa på i andra trådar...)

Alternativt kan du lägga pengarna på objektiv istället. Ett nytt macroobjektiv kanske. Nikon AF-S 60/2.8 är trevlig. Nikon 40/2.8 har också fått bra kritik, men lämpar sig kanske inte så bra vid större förstoringar eftersom själva objektivet då kan skugga det fotograferade objektet.

Du har inga bilder uppladdade på din profilsida, så det är omöjligt att råda dig. Din fotografi kanske funkar utmärkt med en mobilkamera eller kräver en analog Hasselblad, vad vet jag. Vad är det du inte kan göra med din nuvarande kamera?

/ Med vänlig hälsning, FiCa1

Med en Nikon D90 så kommer du upp ett steg i handhavande, du får motor i huset och kan därmed köpa äldre billigare objektiv. Är du intresserad av makro så är det viktigt att ha en bra sökare så därför en D90, kanske kan du hitta en begagnad.

Inte heller fel att börja med objektiv, du kommer att hitta många trevliga makroobjektiv. Själv har jag Nikkor 60/2.8, 85/3.5 och Sigma 150/2.8, tycker nog att av dessa att jag gillar 60/2.8 bäst även om det är den som har kortast arbetsavstånd (men den sätter skärpan snabbt och svänger inte fram och tillbaka som Sigmant). Jag skulle också kunna tänka mig en 40/2.8 som är otroligt billig, skillnaden i arbetsavstånd tror jag inte är så stor mot tex 60/2.8. Tamron 90/2.8 är ett skarpt objektiv men har inte internfokusering och blir därmed längre vid närgränsen och det har ett ganska slött AF system. Nikkor 105/2.8 är kanske lite tungt på en D40 men annars ett bra objektiv med lämplig brännvidd

Ett AF-S 35/1.8 eller 50/1.8 är också bra och billiga objektiv. Titta på köp/sälj här och se om du hittar något där du bor. Jag tycker också scandinavienPhoto har bra grejor på begagnat och du får också 6mån garnati

Du har inga bilder uppladdade på din profilsida, så det är omöjligt att råda dig. Din fotografi kanske funkar utmärkt med en mobilkamera eller kräver en analog Hasselblad, vad vet jag. Vad är det du inte kan göra med din nuvarande kamera?

/ Med vänlig hälsning, FiCa1

Istället för att ge mig ett grymt omoget svar. Kan du ju fråga att det skulle vara enklare att ge tips om man ser vad jag tog för slags bilder eller bara vara tyst, TACK!

Istället för att ge mig ett grymt omoget svar. Kan du ju fråga att det skulle vara enklare att ge tips om man ser vad jag tog för slags bilder eller bara vara tyst, TACK!

Mogenheten i din egen respons tycker jag nog är ganska diskutabel.

Poängen är att det inte framgår vad som du menar är felet med din D40x.
Blir bilderna för brusiga? Hänger autofokusen inte med? Stör du dig på ergonomin? Hindrar den dig på något sätt från att ta de bilder du vill?

Att diffust tro att man ska utvecklas bara för att man köper en fräsig kamera är inte helt förankrat i verkligheten, om det inte är så att man har en uppfattning om vad problemet med den nuvarande kameran är. Sedan kan det ju vara så att man bara vill ha nya prylar, vilket ju inte är fel, men då kan det kanske vara bra att erkänna för sig själv att det är den lille prylnörden som talar istället.

Nu är mobilkamera lite tillspetsat, men det finns en poäng i det. För viss typ av fotografering gör det inte så stor skillnad vilken kamera man har, även om en mobilkamera kanske är att dra det lite långt. En gammal Bladare är utmärkt om man vill åt de egenskaper som mellanformat kan ge utan att bli helt ruinerad på kuppen. Jag gissar att det tåget passerade din station lite.

Sedan bör det noteras att kameran bara är en del av systemet. Vanligt när frågor av den typ du ställt ställs är just att man bara har ett ljussvagt kitobjektiv och/eller en superzoom. I själva verket kanske det är så att det är en ljusstark normal, en blixt, ett stativ, ett makroobjektiv, en ljusstark telezoom eller något annat som ger mest utväxling för pengarna. Inget hindrar förstås att köpa flera saker; det är ju mest en fråga om plånbokens storlek.

Så frågan som ställts kvarstår. Att säga åt folk att knipa igen istället för att svara leder nog inte till bättre råd.

Du fick en fråga som du inte besvarade, utan du skrev det här i stället.

Hur tror du att man ska kunna ge dig råd om byte av kamera när du inte vill säga vad det är du saknar på den du har, och vad du skulle vilja ha?

Du kanske kan försöka förklara i stället var bristerna ligger hos det du har nu, och vad det är du skulle vilja att det gick att göra, som din nuvarande utrustning inte klarar.

Mogenheten i din egen respons tycker jag nog är ganska diskutabel.

Poängen är att det inte framgår vad som du menar är felet med din D40x.
Blir bilderna för brusiga? Hänger autofokusen inte med? Stör du dig på ergonomin? Hindrar den dig på något sätt från att ta de bilder du vill?

Att diffust tro att man ska utvecklas bara för att man köper en fräsig kamera är inte helt förankrat i verkligheten, om det inte är så att man har en uppfattning om vad problemet med den nuvarande kameran är. Sedan kan det ju vara så att man bara vill ha nya prylar, vilket ju inte är fel, men då kan det kanske vara bra att erkänna för sig själv att det är den lille prylnörden som talar istället.

Nu är mobilkamera lite tillspetsat, men det finns en poäng i det. För viss typ av fotografering gör det inte så stor skillnad vilken kamera man har, även om en mobilkamera kanske är att dra det lite långt. En gammal Bladare är utmärkt om man vill åt de egenskaper som mellanformat kan ge utan att bli helt ruinerad på kuppen. Jag gissar att det tåget passerade din station lite.

Sedan bör det noteras att kameran bara är en del av systemet. Vanligt när frågor av den typ du ställt ställs är just att man bara har ett ljussvagt kitobjektiv och/eller en superzoom. I själva verket kanske det är så att det är en ljusstark normal, en blixt, ett stativ, ett makroobjektiv, en ljusstark telezoom eller något annat som ger mest utväxling för pengarna. Inget hindrar förstås att köpa flera saker; det är ju mest en fråga om plånbokens storlek.

Så frågan som ställts kvarstår. Att säga åt folk att knipa igen istället för att svara leder nog inte till bättre råd.

Hej, först och främst blev jag irriterad på sättet att svara bara. Jag tyckte det va lite ovärt att ens nämna en mobilkamera för isåfall hade jag inte lagt in en tråd angående systemkamera. Tycker att om ens inlägg är "diffust" så kan man ifrågasätta det lite mer moget. Men nu vill jag inte starta en diskussion om det så tycker vi lägger det åt sidan här nu.

Då min kunskap angående just kamera är egentligen väldigt små i allt så kanske det var en för diffus fråga och det ursäktar jag för isåfall. Ska försöka vara lite mer tydlig!

Det jag vet är iallafall att jag inte vill köpa en kamera bara för att ha en ny. Men jag känner att ergonomin inte är den skönaste, men det kanske går att ordna med att sätta dit ett batterigrepp? Sen tycker jag det är lite segt att behöva knappa in på menyn för att ändra visa saker.

Sen när det gäller själva bilderna så anser jag att mina bilder blir brusiga, men det kanske bara är jag som är värdelös på inställning? Försöker endast ta kort manuellt för jag verkligen vill lära mig.

När jag säger att jag tycker är duktig på att ta bilder säger jag inte att jag är ett proffs utan jag anser att jag tar helt ok bilder bara. Men jag vet samtidigt att jag har mycket kvar att lära.

Är det värt att köpa ett nytt hus bara för att min saknar AF-motor, eller fungerar det lika bra att ha det i objektivet?

Sammanfattningsvis så har jag kanske insett att det är jag som måste lära mig mer att ställa in manuellt och kanske hitta ett objektiv som passar mina behov bättre innan jag lägger ut pengar på ett bättre kamerahus?

Men jag tackar så mkt för alla svar för har blivit lite klokare i denna djungel :)

Att byta enbart för att ett annat hus har AF-motor är ganska onödigt, eftersom det finns ganska många bra objektiv som har AF-motor.

Däremot att man måste ner och bläddra i menyerna är ett elände om man ofta gör egna inställningar av olika parametrar. Där kan det skilja ganska mycket i ergonomi mellan olika kameror. Det kan mycket väl vara ett skäl att byta kamera.

Att bilderna blir brusiga skylls inte sällan på kameran, men beror oftare på hur den används. Om man underexponerar blir det brusigt, och att öka ISO-inställningen på en kamera är egentligen nära nog samma sak som att underexponera. Därför blir det ännu lättare mycket brus om man använder hög inställning av ISO. Om man har ljussvaga objektiv måste man ofta använda högre ISO än om man har ljusstarkare. Nyare kameror har också bättre sensorer, som brusar mindre. Därför blir det ofta mer brus när man har ljussvaga objektiv på en lite äldre kamera än om man har ljusstark optik och nyare kamera. När man har lärt sig sin kamera grundligt, så känner man dess egenskaper och vet vad man kan förvänta sig; ibland kan man inte undvika att det blir brusigt, men ofta kan man använda en teknik som ger mindre brus om man upplever det som störande.

Brus är annars en del av tekniken, som blir en del av bilden. Bruset behöver inte alltid upplevas negativt. Precis som kornigheten i filmen förr, är bruset en ofrånkomlig egenskap hos mediet, och man kan lära sig leva med det, till och med utnyttja det kreativt.

Kameran du har brusar inte extremt mycket, men det finns nyare som brusar mindre. Däremot är båda dina objektiv ganska ljussvaga, och de är inte särskilt väl lämpade för att ta bilder på fri hand i svagt ljus. Det skulle bli ett rejält lyft för egenskaperna i svagt ljus att skaffa exempelvis ett fast normalobjektiv med hög ljusstyrka. Om man ändå senare byter kamera och håller sig till samma märke kan man fortsätta använda det på den nya och få del av de förbättringar som en nyare kamera ger.

Jag tror att du kan hänga kvar vid Nikon, och de nyare husen som har bättre ergonomi och bättre lågljusegenskaper är främst D90 och D7000. Man kan ofta hitta D90 till mycket förmånligt pris nu, så om man är inne på att skaffa ett nyare men inte kan lägga ut så mycket som D7000 kostar, är D90 ett bra val.

Men den allra viktigaste biten i fototekniken är bakom kameran, inte inuti.

Det jag vet är iallafall att jag inte vill köpa en kamera bara för att ha en ny. Men jag känner att ergonomin inte är den skönaste, men det kanske går att ordna med att sätta dit ett batterigrepp? Sen tycker jag det är lite segt att behöva knappa in på menyn för att ändra visa saker.

Ergonomin blir såklart bättre i viss mån med batterigrepp. Jag gillar det dock inte eftersom kameran blir väl klumpig. En del gillar batterigrepp och andra inte.

Om du stör dig på att det är för lite direktknappar osv så är det förmodligen något i stil med D90, D7000 eller kanske D300(s) du söker. I princip är det så att ju dyrare (från början) kamera, desto mer knappar och rattar har den.

D90 kan du köpa ny för ytterst lite över 5000:-.
D7000 tror jag inte du kan hitta för det priset varken ny eller begagnad (den är modernare).
D300 kanske du kan hitta begagnad för någon tusenlapp till om den ska vara i bra skick. En lite uppdaterad variant heter D300s och lär vara dyrare begagnad.

Man kan säga att D90 och D300-varianterna ger ungefär samma bildkvalitet rent tekniskt. Däremot är D300 mycket rejälare med metallhus (inte alltid bra när det är kallt ute dock...), vädertätning (det har inte D90, precis som din D40x), bättre AF-system, lite fler knappar osv.

D7000 är lite av ett mellanting med modernare sensor (lite mindre brus bl a). Den har ett hus med lite metall, men en del plast också och en vädertätning som kanske inte är i D300-nivå. Antalet knappar är ungefär som D90, alltså lite färre än D300.

Sen när det gäller själva bilderna så anser jag att mina bilder blir brusiga, men det kanske bara är jag som är värdelös på inställning? Försöker endast ta kort manuellt för jag verkligen vill lära mig.

Här hjälper både ett nytt objektiv och ett nytt hus.
Ett modernare hus kommer att ha mindre brus. Det är större skillnad mellan din D40x och D90/D300 än vad det är mellan D90/D300 och D7000. Exakt hur stor skillnaden är finns det lite varierande uppfattningar om. En del upplever den som större i det senare fallet än vad mätningar ger vid handen. Om du struntar i att lösa den ergonomiska biten ordentligt är D5100 ett alternativ val som kostar obetydligt mer än D90. D5100 har samma tekniska bildkvalitet (brus osv) som D7000, men huset är mer likt din D40x. Exakt lika är det förstås inte, men åt samma håll.

Något som dock bidrar till brus med din nuvarande kamera är att båda objektiven du har är ljussvaga, dvs har en lite maximal bländare ("stort tal"). Då får du höja ISO-talet mer än om du haft ett ljusstarkt objektiv. Det finns dock ett krux med ett ljusstarkare objektiv och det är att det område som är skarpt kommer att bli mindre i djupled när du använder en stor bländare ("litet tal"). Ibland är det förstås önskvärt och något man faktiskt eftersträvar, men man får inget helt gratis så att säga. Ett objektiv med bildstabilisering är en annan väg om du inte har det, men det hjälper bara mot kameraskakningar och inte mot att saker i bilden rör sig.

När jag säger att jag tycker är duktig på att ta bilder säger jag inte att jag är ett proffs utan jag anser att jag tar helt ok bilder bara. Men jag vet samtidigt att jag har mycket kvar att lära.

Det är en bra inställning. Den dagen man tror att man kan allt så kan man vara säker på att inte bli bättre. ;)

Är det värt att köpa ett nytt hus bara för att min saknar AF-motor, eller fungerar det lika bra att ha det i objektivet?

Att ha fokusmotorn i kamerahuset är en teknik som Nikon är på väg bort ifrån. Nya objektiv som släpps har alltid motorn i objektivet numera. Anledningen till att ha fokusmotor i kamerahuset är alltså för att kunna använda äldre objektivkonstruktioner. Antingen sådana som fortfarande säljs nya (det finns en del sådana) eller att kunna köpa begagnade objektiv utan motor (det finns många).

Att ha en motor i huset motiveras alltså inte av att det skulle vara bättre utan av att få kompabilitet med så många objektiv som möjligt. Själv har jag flera objektiv som kräver motor i huset. D90/D7000/D300(s) har motor i huset, D5100 har det inte.

Sammanfattningsvis så har jag kanske insett att det är jag som måste lära mig mer att ställa in manuellt och kanske hitta ett objektiv som passar mina behov bättre innan jag lägger ut pengar på ett bättre kamerahus?

Jag tycker att det låter som en prioriteringsfråga. Du kommer inte att lösa alla problem du räknat upp med det ena alternativet.

Angående att ställa in manuellt så tycker jag inte att du ska fastna i fällan att ställa in allt manuellt "för att man ska göra så". Det är bättre att istället lära sig när man kanske ska köra bländarprioritet, slutarprioritet, helt manuellt osv. Jag kör för det mesta bländarprioritet och använder exponeringskompensationen och ISO-talet som jag finner lämpligt. Ibland är det dock lättare att köra helt manuellt, men det är ingen poäng att alltid göra det "bara för att". Olika lägen passar olika tillfällen.

Men jag tackar så mkt för alla svar för har blivit lite klokare i denna djungel :)

Hoppas du blev åtminstone 0,1% klokare av mitt väl långa inlägg. ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto