Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Pentax K10d lr Sony dsc H5 ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Hej alla! Är ny här och har fruktansvärd beslutsångest angående köp av kamera. Min gamla Chinon har samlat för mycket damm om jag vill köpa digitalkamera. Kruxet är att jag kan inte bestämma mig! Som så ofta så är priset ett huvudbry. antigen en Sony för 4000:- eller Pentax K10d m tillbehör vilket är ca 13000:- inkl extra glugg, batteri o batterigrepp. Sägas ska att jag har inte pengar till någon ännu.

Pentax kameran vill jag ha men den är så jävla dyr just nu. Jag vill inte köpa bara den utan måste ha glugg till 300 mm, annars är ju Sonyn nästan bättre för det är zoom jag gillar :)

Men om jag köper Sony och senare ändå köper pentax så blir det dyyyrt!!! Jag kommer nog bara använda en även om två är bra.

Samtidigt vill jag ju ha en kamera som jag kan utveckla och ha glädje av lång tid framöver.

Så ska jag spara eller slösa? Dvs köpa Sony nu lr Pentax senare, om typ 6 mån. Hur mycket kan den tänkas sjunka i pris?

Jag är amatörfotograf och fotar på skoj.

Åsikter, erfarenheter tack

Du vill alltså övergå till digitalt från analogt, och överväger bara Sony DSC H5 respektive Pentax K10D?... :)

Jag skulle vilja påstå att det finns massor med bra, billiga (eller dyra) alternativ för just dig... Ta en titt på begagnatmarknaden.

Du kan få ett Nikon D70-kamerahus för under 4000 kronor eller en Nikon D50 med kitobjektiv för under 5000. Annars finns ju begagnade EOS 350D med kitobjektiv för under 5000 kronor. Eller varför inte en EOS 10D med batteripack och något random-objektiv för under 5000 kr?

Vill du sedan ha zoom är det bara att köpa till ett telezoomobjektiv. Beroende på vilka krav du ställer kan du köpa ett Sigma 70-300 APO för någon tusenlapp, eller säg ett Canon 70-200/4L (eller motsvarande) för ~4500 kr.

EDIT: Annars finns ju inte allt för dyra lösningar på helt nya system från exempelvis Canon eller Nikon, och du måste ju inte köpa K10D. K100D eller vad den heter är nog ett bra budgetalternativ.

:)

:)
Jag har kollat i så gott som alla tidningar och jämfört hit och dit mellan de flesta märken som figurerar i dagens tidningar, inte bara betsämt mig utan vidare. Först ville jag ha en bättre kamera än min tjej, så då tänkte jag på Sonyn, efter genomgång av tester osv. Sedan fick jag rådet att om jag ändå tänkte lägga ca 4000 på en kamera så skulle jag noga överväga om jag inte skulle köpa en digital systemkamera.
Så då gick jag igenom tester överallt och blev lite besviken över att nikon o canon inte har bildstabilisering i huset = dyrt i framtiden m objektiv. sedan kom då k10d. dessutom vädertätning o dammborttagning. så istället för att lägga pengar på en nikon d80 som jag först tänkt verkar det som jag kommer ha bättre glädje av pentaxen.
varför inte en k100d? främsta argumentet blir att det är 6mp och ingen vädertätning ellt batterigrepp.
när jag har sparat ihop mina pengar till sommaren så räknar jag med att priset gått ner lite också.

I see.

Men att antiskak i huset samt vädertätning helt och hållet skulle avgöra ditt kameraval låter ändå lite skumt. Visst väger det in, men fotografer har liksom i alla år klarat sig utan dessa funktioner.

I vilket fall finns det flera goda systemkameraalternativ för samma eller liknande peng som du planerat att spendera på Sony DSC H5, vilka torde vara bättre. .)

du har rätt. tanken är att jag investerar nu så har jag en kamera som jag kan ha länge länge. men samtidigt blir det dyrt. grubbel grubbel.
det kommer nog bli att jag köper en lite billigare, typ nån för runt 6000. jag vill ju helst ha ett märke med stabilisator i huset och som jag kan använda tillbehören till även senare, man kan ju alltid byta upp sig med bättre hus senare ändå.

Varsågod, här är en barock tanke:

Om du har 4000 kr. Köp en skanner för film, t ex en Nikon LS-50. OK, den kostar kanske 5000 i nypris, men ändå.

Då får du användning för din Chinon och kan plåta på film som faktiskt har sina fördelar, framför allt i denna prisklassen.

Bara en tanke...

Henning//
Vill fota i digitalt nu. Är amatör (förstod inte riktigt din poäng då jag inte är bekant med maskinerna du nämner ;)), så innan jag är säker på att inställningar efter förhållande analogt vill jag lära mig det via digitalt. Trevlig oortodox lösning på problemet dock.

Sebastian//
Tja, egentligen är det väl det. Men då hamnar jag väl ändå runt 8000? Är inte Canon lr Nikon bättre alternativ i den prisklassen? Sony känns lite sådär... ;-)

Bildstabilisering vill jag ha främst för att inte är en van fotograf. Visst ska man väl lära sig att hålla stadigt ändå men... Sen är det det där med bakåtkompatibiliteten och prisfaktorn för tillbehör. Tyvärr känner jag det som att 6 MP är i minsta laget. Därför resonerar jag som så att om jag ska lägga 6 laxar kanska jag kan vänta lite och lägga 10 st (på Pentax k10d) efter ett litet tag...

Men vem fan vill vänta...?

Min poäng var att jag påstår och erfar att den bildkvalitet du får ut med en bra analog systemkamera med modern film i, scannat med en bra filmskanner i konsumentklassen överträffar det mesta du kan få ut av en billig digitalkamera, dvs under 5000 kr. När det gäller stora kontrastomfång räcker film mycket längre än de allra flesta digitalkameror på marknaden.

Så, nu krälar jag tillbaks under mattan och ner i mörkret.

Chewbacca skrev:
Sebastian//
Tja, egentligen är det väl det. Men då hamnar jag väl ändå runt 8000? Är inte Canon lr Nikon bättre alternativ i den prisklassen? Sony känns lite sådär... ;-)

Bildstabilisering vill jag ha främst för att inte är en van fotograf. Visst ska man väl lära sig att hålla stadigt ändå men... Sen är det det där med bakåtkompatibiliteten och prisfaktorn för tillbehör. Tyvärr känner jag det som att 6 MP är i minsta laget. Därför resonerar jag som så att om jag ska lägga 6 laxar kanska jag kan vänta lite och lägga 10 st (på Pentax k10d) efter ett litet tag...

Men vem fan vill vänta...?
Känns som att du vill ha allt på en gång men ändå inte är villig att betala något. :)

Angående Sony har du väl helt rätt... Mycket pengar för ett enligt vissa "omoget" märke, och då hamnar man ju vid den där prissumman igen...

Kom att tänka på Konica Minolta D5D och D7D - båda har ju antiskak i huset, fungerar ihop med Minolta-objektiv och är ändå relativt moderna.

Dock håller jag fortfarande fast vid att du borde köpa en prisvärd begagnad Nikon eller Canon, säg D50, D70, EOS 350D eller EOS 10D. Antiskak i kamerahuset är inte allt... Finns otaliga alldeles fantastiska bilder som tagits med dessa kameror - gå in på "Sök bilder" här på fotosidan och ange typ 350D eller D70 i fältet "Utrustning" och se vad fina bilder folk har tagit med dessa kameror...

Du om någon borde läsa Ken Rockwells artikel "Why Your Camera Does Not Matter" ;-) - http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera.htm

uhhh vad jobbigt. ska det vara så jævla jobbigt? :)

från lænken...
1.) Good tools just get out of the way and make it easier to get the results you want. Lesser tools may take more work.

fast å andra sidan...
4.) Hey, there's nothing wrong with the best tools, and if you have the money to blow why not? Iofs oxå "Just don't ever start thinking that the fancy tools are what created the work."

Ska jag vara ærlig så vill jag helst inte køpa canon. visst bra bilder och det ær væl egentligen det viktigast men jag hænvisar då till punkt ett... ;)

Annat som gør att jag tvekar før att køpa canon lr nikon ær att det kænns som att objektiven kommer att bli dyra senare. plus at jag vill nog innerst inne køpa en k10d oxå :) och då har jag ju redan objektiv som funkar om jag køper en k100d...

hur ser beg.marknaden ut før canon resp nikon om du vet? fræmst objektiv.

fan vilket huvudbry. jag måste gå runt o kænna på dem också.

jag vill helst handhålla kameran om det går, det ær dærfør jag vill ha stabilisator. stativ får bli en senare fråga.

Det spelar ju ingen roll egentligen vilken jag væljer eftersom "Photographers make photos, not cameras."

(en bra o sann lænk)

Jag läste den där krönikan, det var riktigt intressant. Slutsatsen jag kan dra av den är: skit i vad som verkar tekniskt bäst utan ta det som känns bäst för dig. Så det funkar som en förlängning av dig och inte hindrar dig i ditt skapande. Känn på kamerorna och fundera över vad du tror funkar. Köp inte något som du inte är helt nöjd med, för då kommer du störa dig på det.

Jag tycker att det är bättre att slå till på något man blir riktigt nöjd med istället för att att köpa något som man tycker är halvbra. Kanske inte ekonomiskt bättre, men man tackar sig själv i längden.

Och då menar jag ju inte att det ska vara tekniskt överlägset, utan det du trivs bäst med.

Ena av anledningarna till att jag velar ganska mycket ær att jag tror att man håller sig till samma mærke i stor utstræckning. Dærfør lutar det åt pentax k100d før att senare bli en k10d nær jag vuxit ur k100:an. samma sam kan man væl gør amed andra mærken också såklart men... pentax kænns som ett bra val, utan att førkasta nikon lr canon før den delen.

ANNONS
Götaplatsens Foto