Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa studioblixt

Produkter
(logga in för att koppla)
De går inte att ställa ner effekten så mycket, men på andra sidan är de inte så starka heller. Många oroar sig för att deras blixtar inte ska räcka till, men i hemmastudion är problemet oftast det omvända - att blixtarna är för starka så att man inte kan använda stora bländaröppningar som ger kort snyggt skärpedjup. En skarp bakgrund kan vara det fulaste som finns.

Räkna inte med att så här pass billiga blixtar kan repareras om de går sönder. Men de som går att serva kostar å andra sidan en hel del mer. Då får du kolla icke-Kina-blixtar som Elinchrom D-lite 2.

Uppladdningstiden är bra.

De går inte att ställa ner effekten så mycket, men på andra sidan är de inte så starka heller. Många oroar sig för att deras blixtar inte ska räcka till, men i hemmastudion är problemet oftast det omvända - att blixtarna är för starka så att man inte kan använda stora bländaröppningar som ger kort snyggt skärpedjup. En skarp bakgrund kan vara det fulaste som finns.

Räkna inte med att så här pass billiga blixtar kan repareras om de går sönder. Men de som går att serva kostar å andra sidan en hel del mer. Då får du kolla icke-Kina-blixtar som Elinchrom D-lite 2.

Uppladdningstiden är bra.

Andra alternativ?

Elinchrom D-lite har vunnit de flesta tester bland nybörjarblixtar. Det enda de inte klarar av är intensiv fotografering typ skolfoto (många blixtar med full effekt i lång följd).

D-lite kostar lite. Men då är du inte i Elinchrom-systemet som är det största i världen. Då kan du bygga ut ditt system efterhand.

Jag tycker att det finns två vägar. Antingen köper du superbilliga blixtar som Dörr och om de går sönder om något år så får du börja på nu kula. Eller så satsar du på kvalitet från början men får betala mer. Jag ser ingen anledning att köpa något mitt emellan.

Elinchrom D-lite har vunnit de flesta tester bland nybörjarblixtar. Det enda de inte klarar av är intensiv fotografering typ skolfoto (många blixtar med full effekt i lång följd).

D-lite kostar lite. Men då är du inte i Elinchrom-systemet som är det största i världen. Då kan du bygga ut ditt system efterhand.

Jag tycker att det finns två vägar. Antingen köper du superbilliga blixtar som Dörr och om de går sönder om något år så får du börja på nu kula. Eller så satsar du på kvalitet från början men får betala mer. Jag ser ingen anledning att köpa något mitt emellan.

Tack för råden!
Det uppskattas.

Jag började 2006 med billiga 110 ws blixtar från Kaffebrus för att pröva på. De använder jag fortfarande i varje session, nu som bakgrund och effektljus.
Man kan också använda modelleringsljuset om man vill ha stooooor bländaröppning och blixten är för stark. Jag brukar köra med ett billigt gråfilter för att kunna få korta skärpedjup med blixtarna.

Har en uppsättning av Cyberphotos dörr-blixtar. Dom fungerar mkt bra tycker jag. Utmärkt för sitt pris.

Vaddå ställa ner? Dom går ju steglöst att ställa ner från max till 0.

Har mest fotat inomhus med dom - aldrig upplevt att dom skulle vara för svaga. Har nog aldrig haft som på maxeffekt.

Rekommenderar att köpa en radiotrigger till dom. Köpte själv Cactus V4 som även går att använda till vanliga blixtar om man vill foto off-camera så att säga.

Tycker det där paketet är ett väldigt bra köp för nybörjaren och den lite mer avancerade.

ANNONS
Götaplatsens Foto