Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köper du mest ny eller begagnad utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Köper du mest ny eller begagnad utrustning?

  • Ny

    Röster: 142 59.7%
  • Begagnad

    Röster: 96 40.3%

  • Totala väljare
    238
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

pettersson

Aktiv medlem
Än så länge har jag bara köpt nytt, men det lär nog bli en hel del begagnat också i framtiden...

Andreas.
 

Mr P

Aktiv medlem
Samma här..hitills nytt...men man sneglar ju på gegangnade prylar också men hittills som sagt har det bara blivit nya saker..
 

Efwa

Aktiv medlem
Jag har mest köpt nya saker beroende på att det jag velat ha sällan finns i begagnat. Däremot min sambo som hade kameran före mig köpte det mesta begagnat, för det han ville ha fanns.

Men jag har verkligen inget emot begagnat. Finns det jag vill ha begagnat då blir det gärna det, med tanke på priserna.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Skulle aldrig ha haft råd att köpa mina bladare med gluggar, ett gäng magasin o annat smått o gott, nytt. Dock var ena huset nästan nytt, och motorn var sprillans ny, med kartong t.om, som en del tycker är sååå viktigt. Det har jag aldrig fattat. Bytte in min sunkiga Mamiyautrustning och betalade en del mellanskillnad.
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Har köpt det mesta nytt (jag får ju rycka momsen :p )
Mellanformataren (Hblad med div gluggar) använder jag så mycket så den ville jag ha ny.
Canon småbild, nytt (fick ett bra pris när jag köpte direkt från Canon).
Stoformat Sinar med objektiv - begagnat. Man ska vara bra rik om man vill ha en ORDENTLIG storformats utrustning ny.
Men om jag ska komplettera ngt till mina kameror blir det säkert nåt begagnat, tror jag :confused:
 

jonas_lindquist

Aktiv medlem
Hittills har jag bara köpt ntt. Fick ett jäkligt bra pris av en fotoaffär när jag köpte min utr. Canon EOS300 + Sigma 28-105 + Väska + Skylight filter... etc.

Har däremot "snott" blixt ur pappas utr. Får se vad framtiden bjuder. Nytt lockar ju dock med garanti...

/Jonas
 

sagan

Avslutat medlemskap
tidigare när jag hade ont om pengar och fotograferade analogt, då blev det begagnat..

nu köper jag enbart nya grejer..begagnad digitalkamera är inget jag skulle köpa..de nya blir ju bättre och billigare hela tiden..så :D

mvh/Kim
 

acke

Avslutat medlemskap
Vad menas med "mest"?

Kan inte svara förrän jag vet vad "mest" betyder.

Om mest betyder flest antal prylar, ja då har jag hittills köpt mest nytt.

Om mest betyder flest antal kronor, då är det begagnat som gäller.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Re: Vad menas med "mest"?

Acke skrev:
Om mest betyder flest antal prylar, ja då har jag hittills köpt mest nytt.
Då blir det egentligen ja på både första och andra för mig.

Flest nya prylar: Ja, jag har köpt fler antal filmer än kameror. Ingen av dessa har varit begagnade.
Flest antal kronor: Ja, det stämmer nog. Bakgrundsfonder, fotopapper, printpapper, film, färg.... Förbrukningsmaterial i stort, alltså.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag köper bara begagnat; det är billigare, det finns inge nya saker som passar min kamera (typ), och varför lägga ut peningar på grejer som jag ändå kommer slita ner finishen på snabbt?

Förrutom förbrukningsmateriel...
 

Sumpen

Aktiv medlem
Jag kan tänka mig att en av kameratillverkarnas största gissel är att de tillverkar alldeles för bra kameror med för hög teknisk kvalitet. Det går utmärkt att fotografera med 50-60 år gamla kameror och gluggar med bra kvalitet. Kan även tänka mig att de skulle vilja att kunderna skulle ha en förväntad mindre livslängd, typ som microugnar som man hiver iväg efter 5-10 år. Men så är inte fallet och därför köper jag enbart begagnade kameror och objektiv i bra skick. Förutom garantin ser jag ingen som helst fördel med att köpa nya grejer. Jag måste säga att jag inte är inne digitalsvängen ännu där andra regler gäller, i alla fall i några år framöver tills vi få en upplösning som räcker för de flestas behov.


/Erik
 

Kalle.b

Aktiv medlem
Numer köper jag alltid nytt efter att ha råkat illa ut med några beg köp och då har det gällt objektiv som har haft defekter som har kommit fram efter ett tag
 

ola

Medlem
Handlar nästan uteslutande begagnade grejor, av fotohandlare. Dels är det mycket billigare än nytt och man kan också pruta en hel del på priset. Man ska dock alltid se till att man får minst 3 mån garanti, då hinner man testa det ordentligt.

Mvh Ola
 

Dagobert

Avslutat medlemskap
Det blir mest nytt. Jag är nog rätt lat av mig när det gäller att leta efter beg. prylar, så det underlättar ju att köpa nytt!:D
Ibland önskar jag dock att jag hade mer ork att engagera mig i beg.marknaden! :rolleyes:
 

Loomis

Medlem
Jag köper alltid begagnat och jag har hittils inte blivit besviken över något köp. Jag kör med Nikon och utbudet är stort här i Stockholm. Det gäller dock att vara på sin vakt då en del av det som säljs kan vara rätt slitet.
 

Taiga

Aktiv medlem
För egen del så har jag köpt mest begagnat, och jag har så långt bara goda erfarenheter. Tänk på att om ni köper av handlare att ni ska ha 6 mån garanti.Köpa på privata annonser går också bra, jag brukar försöka med att betala hälften när jag löser ut grejerna på posten, och resten om grejerna är i det skick som skrivits i annonsen.Demoprylar kan också vara av intresse, och då får man 12 månaders garanti.

:cool:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS