Annons

Köper du mest ny eller begagnad utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Köper du mest ny eller begagnad utrustning?

  • Ny

    Röster: 142 59.7%
  • Begagnad

    Röster: 96 40.3%

  • Totala väljare
    238
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

oh3nx

Ny medlem
Skaffar mig nya prylar om det är frågan om 35mm-formatet.

Men som nykomling i Hasselbladsystemet har jag konstaterat, att de synnerligen måste vara begagnade. Annars blir det ju fruktansvärt dyrt. Men också som använt fungerar dom bra.

Skall få en C 50/4 T* inom de närmaste dagarna Köpte den just använt från Sverige såsom allt annat Hasselblad.
 

Maverick

Aktiv medlem
Om det fanns något vettigt att köpa begagnat till Minolta så skulle jag köpa mer begagnat. Det enda jag köpt begagnat är en blixt. Allt annat begagnat som jag hittat till Minolta är skitprylar som regel.

Fast jag såg ett 600/4 objektiv för dryga trettio tusen. Tur att jag inte hade de pengarna för då hade jag nog slagit till.

Mvh
Maverick
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Grejer i C-skick är fantastiska! Lagomt slitna och lagomt innarbetade. Tycker inte om nya fotogrejer, de ger inte samma känsla.

Min småbildskamera, eos1, köpte jag i D-skick för riktigt underpris. Men helt fantastisk, använd med kärlek, sliten. *mysig*
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag följer alltid något i stil med detta mönster, det gäller inte bara fotoutrustning utan nästan alla kapitalvaror
  • Ett beslut om komplettering av utrustningen mognar fram under ett antal månader när jag känner att det är något jag skulle kunna ha glädje av för att utveckla mitt fotograferande
  • Jag läser alla tester, på nät och i tidningar. Vid det här laget är jag en upplyst konsument som har örnkoll på vad jag skall ha
  • Nu börjar prisjakten. Jag kollar under en längre tid annonser och håller kolla på vad som är ett rimligt pris och bestämmer mig för precis hur högt jag är beredd att gå.
  • Kl 17:10 på jobbet en fredageftermiddag får jag köpfeber. Inga exempler av varan finns naturligtvis utannonserade för tillfället och alla affärer stänger om 50 minuter! Jag kör till den affär som har störst chans att ha den hemma och köper den ny, till högsta möjliga pris
  • Väl hemkommen har varan en liten defekt som jag dock glömmer att reklamera tills 50 minuter innan garantitiden går ut 364 dagar senare
Men i princip köper jag begagnat :D
 

Joker

Aktiv medlem
Right on target Jim!

Man är förståndig ända tills det att köpbegärsfördämningen brister.
 

Helena

Aktiv medlem
Rad...

Sitter precis och ar pa vag att bestalla ny kamera...

Nagon som jobbat med Hasselblads 503CW?

Finns det nagon annan som har TTL matning?

// Helena
 

acke

Avslutat medlemskap
Nya Rolleiflexen kanske? Har både autofokus och TTL-blixt.:)

Den manuellt fokuserade 6008 har också TTL-blixt.

Den nya Contax 645AF med vakuumbakstycke verkar ju fräck och den har ju alla moderniteter, men du är väl ute efter en 6x6-modell antar jag? 645 har du ju redan...

Oops, detta är en urspårning. Föreslår att du startar en ny tråd.
 

mipert

Aktiv medlem
Väl hemkommen har varan en liten defekt som jag dock glömmer att reklamera tills 50 minuter innan garantitiden går ut 364 dagar senare

Fast, du har ju två års reklamationsrätt.

Själv köper jag kameror och optik begagnat, resten nytt.

Lyckades dock en gång sälja en begagnad film till en kompis.
Den var redan exponerad.
 

Helena

Aktiv medlem
acke skrev:
Nya Rolleiflexen kanske? Har både autofokus och TTL-blixt.:)

Den manuellt fokuserade 6008 har också TTL-blixt.

Den nya Contax 645AF med vakuumbakstycke verkar ju fräck och den har ju alla moderniteter, men du är väl ute efter en 6x6-modell antar jag? 645 har du ju redan...

Oops, detta är en urspårning. Föreslår att du startar en ny tråd.
Jo kanske borde gora det :)
Behover bara en kamera med TTL som synkar snabbare an 1/60 da jag alltid anvander flash bade inne och ute...
 

Taiga

Aktiv medlem
Re: Rad...

Helena skrev:
Sitter precis och ar pa vag att bestalla ny kamera...

Nagon som jobbat med Hasselblads 503CW?

Finns det nagon annan som har TTL matning?

// Helena
Hej Helena
Hasselblads CW-modell är en jättefin kamera, bl.a har den i stort sett vinjetteringsfri spegel och TTL. En sak att tänka på är att vissa av motorerna hade problem med hög batteriförbrukning, men du köper väl med garanti. Annars är kameran mycket fin, och mekaniskt mycket bra.

Lycka till :cool:
 

Helena

Aktiv medlem
Re: Re: Rad...

Taiga skrev:


Hej Helena
Hasselblads CW-modell är en jättefin kamera, bl.a har den i stort sett vinjetteringsfri spegel och TTL. En sak att tänka på är att vissa av motorerna hade problem med hög batteriförbrukning, men du köper väl med garanti. Annars är kameran mycket fin, och mekaniskt mycket bra.

Lycka till :cool:
Har kopt en nu :)
Mycket glad!
 

Jeppe

Aktiv medlem
Sådär, hux flux så har man bara nya grejor i ryggan kvar. Allt gammalt är avyttrat. :D
 

Helena

Aktiv medlem
Nagon som vill kopa en Mamiya 645 PRO TL, 80mm 2.8, 2 x 120 bakstycke, 1 x 35mm bakstycke + 1 x polaroid bakstycke?

Har en adapter for tradutlosare med...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS