Annons

Köpråd: beg eller ny för barnfoto inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst

Handhavandet och utformningen samt gränssnittet är i stort identiskt. Det är AF och indikatorerna för vald punkt, sensorn och live view AF hastighet som skiljer. Känner man på 70D och tycker man om de ovan egenskaperna tycker man om 60D också.

Jag har kollat lite mer och rent fysiskt skíljer det knappast något. Men visst, en nyare modell har lite er av finesserna, annars skulle de ju knappast gå att sälja.

Jag har en Nikon D7000 med ett 35mm 1,8 för samma ändamål. Den fungerar perfekt för mig och bilderna blir bra fast att de flesta är tagna inomhus och utan blixt. Jag är också inne på att komplettera med en ny blixt men det har inte blivit av ännu.

En ny D7000 kan du hitta för strax under 6000:-. Köper du beg bör du hamna inom din budget även med en blixt. Jag är mycket nöjd med min D7000 och det är även en kamera som man kan växa i

En fördel med D7000 är att den verkar vara lite billigare på begagnatmarknaden, i alla fall de jag hittat.

Har googlat på d7000 vs 60d och nikon sägs ha en lite bättre sensor och hantera brus bättre, men sämre video och saknar vikbar skärm. Canon skall även ha lite större utbud av objektiv. Ska åka iväg till någon butik och klämma 70D och D7100 så vi se därefter.

Var på media markt idag och som tur var hade de både 60d och d7000. Både jag och fru gillade greppet bättre på canon så en sådan får det bli 😄

Håller koll på begagnatmarknaden efter en 60D i närheten. Kan ha hittat en nu, se länk.
Vet att man ska kolla antal exponeringar, men vad är acceptabelt på en begad och hur många klarar en kamera?
Hur kontrollerar man sensorn? Har hört att man fotar ur fokus på nå sätt, vv förklara.
Hur kontrollera optiken?

http://www.blocket.se/vastmanland/Canon_EOS_60D_Tamron_AF28_75_F2_8_52884511.htm?ca=9&w=1&last=1

/Niklas

Ja, kommer inte ihåg om slutaren är testad för 100.000 eller 150.000 exp, men till priset av kittet som länkades till skulle jag dra ett streck runt max 20.000 exp. Tyvärr är jag osäker om det finns program på internet som kan kolla antal exp för 60D - det var lättare med föregående modeller.

Tamron 28-75/2,8 som medföljer skall, om man får ett bra ex, vara bra skärpemässigt, men omfånget blir lite trist på 60D - motsv ca 44-138mm - inget bra val för allroundfoto. Jag skulle sälja det igen i så fall för 2000:- och köpa ett Tamron/Sigma 17/18-50/2,8 för 1500-2000:-. Telezoomen är av enklaste snitt men kanske är OK ut till 200mm. Begpris på den löst är lite under 1000:-.

Annars kan du vänta in att Scandinavian Photo eller Mattssons får in en beg 60D och köpa till bra optik till den. Scandinavian kollar du via deras hemsida och klickar på begagnat och sedan kamera.

Den där ser ut som en `pedantkamera´, en ägare, kartonger, inga hundöron på manualer etc.
Köp till ett 50/1,8 så har du så det räcker ett tag. Eventuellt, sälj/byt telet mot en blixt.

/Stephan

Skall lägga till det du undrade om att kolla sensorn. Damm får man räkna med och repor på sensorn från klantig rengöring är ovanligt - i synnerhet på mer amatörkameror.

Räkna med rengöring, det är normalt att det behöver göras då och då och är inget fel på kameran. Man ser detta enklast genom att blända ner till f/16-22 och fota en jämn vit yta - de behöver inte vara i fokus. Då du exponerat syns damm som fläckar på sensorn. Rengöring kostar några hundralappar och det är inget att pruta för då det är normalt. Jag rengör mina sensorer själv då det är ganska lätt. Man kan alltid börja med blåsbälg även om det fungerar dåligt - man sätter då kameran i rengöringsläget med välladdat batteri i kameran och blåser rent med en blåsbälg i riktning mot sensorn.

Ett tips: byt alltid objektiv med kameran riktad lite nedåt så damm inte ramlar in, byt aldrig i blåst och aldrig i dammig miljö för att minska dammet.

Instämmer med föregående - verkar vara pendantskött - ett gott tecken.

Den där ser ut som en `pedantkamera´, en ägare, kartonger, inga hundöron på manualer etc.
Köp till ett 50/1,8 så har du så det räcker ett tag. Eventuellt, sälj/byt telet mot en blixt.

/Stephan

Säljaren är andra ägaren. Ska träffa honom imorgon för ev affär. Till dess skulle han kolla antal exponeringar, finns några märken/repor på kameran men den är ju begad. Får göra en undersökning av den.

Fick tag i ett inbytes exemplar av en 60D hos Scandinavian Photo. Så nu måste jag hitta ett objektiv snabbt. Ett 50/1.8 skulle funka för foto av barnet, men man blir väldigt begränsad för övrig fotografering. Samma gäller vid köp av ett fast vidvinken typ 30mm. Har kollat på köp/sälj och Blocket och tror det vore smartare att satsa på ett Sigma eller Tamron 17-50/2.8, men kan det bli problem med inomhusbilder utan blixt med 2.8, eller behöver man komma ner till 1.8?

Jag hade en Tamron 17-50/2,8 på min 7D & jag tycker det funkade riktigt bra till inomhusbilder, nu plåtade jag ju mest dagtid men ändå!!

Du kommer ju trots allt(antar jag i alla fall...)i dom flesta fallen att fota en liten bebis som inte rör sig allt för snabbt dom närmsta månaderna för att det ska bli några problem med brus pga höga ISO då du inte kommer behöva så snabba slutartider...

Jag använde inte mitt 50/1,8 annat än till bilder med kort skärpedjup & nu när jag kör med FF så räcker 2,8 för mig så 50:an har flyttat vidare...

Så jag skulle börja med ett 17-50/2,8 & skulle du behöva 1,8 så kan du säkert hitta en beggad 50/1,8 för en femhundring här på FS.

Lycka till med både bebis & plåtande!! =)

Fick tag i ett inbytes exemplar av en 60D hos Scandinavian Photo. Så nu måste jag hitta ett objektiv snabbt. Ett 50/1.8 skulle funka för foto av barnet, men man blir väldigt begränsad för övrig fotografering. Samma gäller vid köp av ett fast vidvinken typ 30mm. Har kollat på köp/sälj och Blocket och tror det vore smartare att satsa på ett Sigma eller Tamron 17-50/2.8, men kan det bli problem med inomhusbilder utan blixt med 2.8, eller behöver man komma ner till 1.8?

Håller helt med dig 50/30 mm är trevliga som kreativa komplement, men ersätter inte en bra vardagszoom. Inte heller ersätter 2,8 en blixt (som går att vrida). För familjebruk är det bättre att skippa det fasta objektivet och gå på en zoom + blixt.

Glöm inte att boka tid hos en yrkesfotograf, så ni får en uppsättning riktigt bra bilder på den nya familjen också!

Har en Canon Ixus sedan tidigare man kan filma med och tror faktiskt att det är smidigare än att plocka fram en systemare.

Helt rätt, enligt min mening. För spontanvideofilmande är en kompaktkamera ett mycket bättre verktyg än en systemkamera. Om man däremot ska filma planerat, efter nåt slags manus eller liknande, och tänker redigera ihop en bra video, så har man nytta av egenskaperna hos en videokapabel systemkamera.

Blev att jag köpte ett 50/1.8 då det är billigt nytt och jag ända hade planer på att köpa det. Det blir kanonfina bilder :). Men känner fortfarande mig låst till den rel. långa brännvidden vid foto inomhus. Finns några Tamron 17-50 (ej bildstabilisering) ute på beg marknaden. Men frågan är om man inte ska satsa på ett 17-50 med bildstabilisering, Tamron eller Sigma. Tyvärr inte lika vanliga på beg marknaden dock. Vad skulle ni köpt?

Med stabilisering. Det tjänar era bilder på.
Alternativt prutat rejält med avsaknaden av stabilisering som argument.
Av världens fotografier är få tagna med bildstabilisering. Med tiden kommer det förhållandet ändras.

Blev att jag köpte ett 50/1.8 då det är billigt nytt och jag ända hade planer på att köpa det. Det blir kanonfina bilder :). Men känner fortfarande mig låst till den rel. långa brännvidden vid foto inomhus. Finns några Tamron 17-50 (ej bildstabilisering) ute på beg marknaden. Men frågan är om man inte ska satsa på ett 17-50 med bildstabilisering, Tamron eller Sigma. Tyvärr inte lika vanliga på beg marknaden dock. Vad skulle ni köpt?

Jag tror inte du kommer märka någon skillnad om du köper utan bildstabilisering. Som jag förstått är det video och långa slutartider som drar nytta av det. Plåtar du barn så kommer slutartiderna av nödvändighet vara så korta att bildstabilisering inte behövs.

Angående Sigma/Tamron så ska tydligen Tamron 17-50 utan vc (bildstabilisering) vara en bättre glugg än den med. Finns lite info om det här: http://www.lensrentals.com/blog/2011/01/stuff-i-wish-id-never-bought

Men jag tycker fortfarande du ska satsa på ett Sigma 30mm. Brännviddsmässigt ligger det helt rätt för familjebilder så det är bara att plocka upp kameran och plåta loss.

På ruta ett igen, typ

Då har jag returnerat 60Dn till SP då jag anser den vara defekt. Även objektivet (50/1.8) från Media Markt var fel, ligger utanför tolerans efter kontroll hos Canon. Jävligt less på allt bök nu, hela anledningen till kameraköpet var ju att vi skulle få barn. Nu har vi fått barn (bästa som hänt mig/oss) men några sjysta foton med systemkameran har det ännu inte blivit. Fick använda vår Ixus istället.

Gillar greppet på 60D men idiotiskt att Canon tog bort microjustering av AF på denna modell. Känner att det är något man bör/måste ha då alla objektiv ligger antingen + eller - kring 0 fokus, speciellt om man köper lite billigare objektiv där toleransen troligen är större.

Att köpa begat är klokt måste jag säga, men tidkrävande och det är sällan det dyker upp nått på marknaden i Västerås trakterna. Så funderar på att köpa nytt. Och då såg jag att Nikon D7000 finns fortfarande i vissa butiker som utgående modell för ca 5400 kr. Skulle gärna ha ett Sigma 17-50 till den men det blir dyrt om jag köper nytt. Så funderar på ett Nikon 35/1.8 och sen köra Sigman begat lite senare. För D7000 + 35/1.8 hamnar man på ca 7500 kr inkl UV-filter. Eller så köper man kitet D7000+18-105/3.5-5.6 VR för 8500kr inkl UV.
(http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d700018-105vr/142224.3301/)
Tankar kring detta?

Dock är det många som klagar på greppet på D7000. När jag själv jämförde den med 60D så tycke jag 60D var bättre, så utvärderade inte D7000 så mycket mer.

Att köpa 50D känns mindre kul då den är så gammal. och några enklare modella av Canon eller Nikon känns inte häller kul då jag vill kunna växa med kameran.

Känner mig på ruta ett igen. Vet inte hur jag ska gå vidare, skulle behöva lite vägledning.

Mvh Niklas

Glöm det här med att fota barn i rörelse inomhus utan blixt. För att klara det behöver du:

• Ett kamerahus med mycket bra brusprestanda så du kan driva upp ISO
  • Kamerahuset behöver ha autofokus som presterar bra i dåligt ljus
  • Ett rejält ljusstarkt objektiv

Då drar kostnaden iväg rejält, och trots det blir det alltid en kompromiss. Ljusstarka objektiv medför kort skärpedjup vilket inte alltid ger de bilder man vill ha.

En blixt är lösningen. Glöm det där med gamla familjebilder med skugglösa blanka ansikten. En rejäl blixt som du slår i taket ger allt ljus man behöver, fyller rummet och fryser rörelse. Om du lär dig använda det på rätt sätt kommer du ta grymma bilder och dessutom ta bilder som de flesta andra inte tar (eftersom de har ett motstånd mot blixt). Barn passar dessutom fram för just den typen av ljussättning då de generellt sätt behöver mjukt ljus.

Med det sagt håller jag med om att man ibland vill undvika blixt för att återge stämningen i rummet, men det är ju långt ifrån varje gång. Och i många fall kan man göra det ändå genom en nedtonad blixt, med ett CTO-filter etc.

Ge det en chans!

ANNONS
Götaplatsens Foto