Annons

Köpråd objektiv och andra benämningar i Japan?

Produkter
(logga in för att koppla)

JKristiansson

Avslutat medlemskap
Hej,

Befinner mig nu i Japan och kollade igår på lite objektiv. Har de andra benämningar på bländare här? Hittade ett 70-300 (stod det på objektivet), men på skylten stod det 105-450. Och på ett 18-200 stod det 27-300. Tyckte det var ganska intressant.

I vilket fall, vilket ska man köpa? Är lite sugen på ett zoom-objektiv och inte beredd att lägga mycket mer, men osäker om jag ska satsa på ett 70-300 eller 18-200.

Det är Nikons Nikkor-objektiv jag tittat på och har en D90.

De verkar ju bara har skrivit ut brännvidden vad den blir på en aps-c. Med Nikon 1,5 ggr för FF.

Tex 70-300 blir 105-450 [mm]

Gällande vad du skall köpa så är det ju enklare om du berättar vad du har. 18-200 är ju ett allround zoomobjektiv som gör att du inte behöver byta objektiv alls... typ, om du nöjer dig med den bländaren. Med 70-300 kommer du längre.

De verkar ju bara har skrivit ut brännvidden vad den blir på en aps-c. Med Nikon 1,5 ggr för FF.

Tex 70-300 blir 105-450 [mm]

Gällande vad du skall köpa så är det ju enklare om du berättar vad du har. 18-200 är ju ett allround zoomobjektiv som gör att du inte behöver byta objektiv alls... typ, om du nöjer dig med den bländaren. Med 70-300 kommer du längre.

Jag tar för givet att det rör sig om ett rent skrivfel, men ett 70-300 blir aldrig ett 105-450. Däremot motsvarar det den brännvidden. ;-)

Jag tar för givet att det rör sig om ett rent skrivfel, men ett 70-300 blir aldrig ett 105-450. Däremot motsvarar det den brännvidden. ;-)

"Blir" är ju en definitionsfråga, på samma sätt som att en sten blir lättare under vattnet. Om det verkligen blir det eller inte spelar ju ingen större roll till vardags, eftersom efekten blir densamma.

ANNONS
Götaplatsens Foto