Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd objektiv och andra benämningar i Japan?

Produkter
(logga in för att koppla)

JKristiansson

Avslutat medlemskap
Hej,

Befinner mig nu i Japan och kollade igår på lite objektiv. Har de andra benämningar på bländare här? Hittade ett 70-300 (stod det på objektivet), men på skylten stod det 105-450. Och på ett 18-200 stod det 27-300. Tyckte det var ganska intressant.

I vilket fall, vilket ska man köpa? Är lite sugen på ett zoom-objektiv och inte beredd att lägga mycket mer, men osäker om jag ska satsa på ett 70-300 eller 18-200.

Det är Nikons Nikkor-objektiv jag tittat på och har en D90.

De verkar ju bara har skrivit ut brännvidden vad den blir på en aps-c. Med Nikon 1,5 ggr för FF.

Tex 70-300 blir 105-450 [mm]

Gällande vad du skall köpa så är det ju enklare om du berättar vad du har. 18-200 är ju ett allround zoomobjektiv som gör att du inte behöver byta objektiv alls... typ, om du nöjer dig med den bländaren. Med 70-300 kommer du längre.

De verkar ju bara har skrivit ut brännvidden vad den blir på en aps-c. Med Nikon 1,5 ggr för FF.

Tex 70-300 blir 105-450 [mm]

Gällande vad du skall köpa så är det ju enklare om du berättar vad du har. 18-200 är ju ett allround zoomobjektiv som gör att du inte behöver byta objektiv alls... typ, om du nöjer dig med den bländaren. Med 70-300 kommer du längre.

Jag tar för givet att det rör sig om ett rent skrivfel, men ett 70-300 blir aldrig ett 105-450. Däremot motsvarar det den brännvidden. ;-)

Jag tar för givet att det rör sig om ett rent skrivfel, men ett 70-300 blir aldrig ett 105-450. Däremot motsvarar det den brännvidden. ;-)

"Blir" är ju en definitionsfråga, på samma sätt som att en sten blir lättare under vattnet. Om det verkligen blir det eller inte spelar ju ingen större roll till vardags, eftersom efekten blir densamma.

ANNONS