Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är på jakt efter en begagnad systemkamera (endast huset) som helst inte kostar för mycket. Är osäker på vilken då det finns en uppsjö modeller att välja bland. Hoppas på bra råd från er som är lite mer uppdaterade.

Jag vill gärna att kameran ska ha möjlighet till mikrojustering av objektiv samt möjlighet att välja temperatur. Om möjligt i kombination med utfällbar skärm.

Funkar det att köpa en äldre mer avancerad kamera eller har moderna kameror kommit så mycket längre i utveckligen av bildsensorn att nyare billigare alternativ ändå är bättre än äldre mer avancerade?

Har små spegelfria kameror idag såpass bra bildsensor att dom gör ett lika bra jobb som ett större hus? Och finns det små spegelfria kameror med mikrojustering och möjlighet att ställa in temperatur? I kombination med utfällbar skärm?

När jag fotade för några år sedan kändes det som att marknaden kretsade kring Nikon och Canon. Det fanns en stor begagnatmarknad kring dessa och det var lätt hitta begagnade objektiv efter behov. Idag ser jag annonser för många andra märken. Är det lika lätt hitta begagnade objektiv till t.ex. Sony, Samsung och Olympus? Om man ändå ska välja Canon eller Nikon är någon av dessa att föredra? Fått för mig att fler avancerade fotografer väljer Canon av någon anledning.

Tacksam för tips och råd.
 
Senast ändrad:

MattiasL

Aktiv medlem
Som du är inne på, är Canon och Nikon fortfarande standard bland yrkesfolk, även om andra märken knappar in, särskilt Sony och Fujifilm. Bra idé att satsa på dem, inte för att kamerorna nödvändigtvis är bättre, men för att det finns mängder att välja på, till vettiga priser.

Mellan de två är det hugget som stucket.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nikon byter nu fattning till Z för spegellöst.
Nackdel - lite begagnat på marknaden med Z.
Fördel - En del vill byta till Z och säljer sina objektiv o därmed sjunker priserna lite till iom Z.
Canon genomförde sitt stålbad med byte av fattning på 80-talet o sen är den likadan.
ÄR du intresserad av extrema telen då hade jag utan tvekan satsat på Canon.

JAG hade inte köpt en äldre modell än 5år.
Annars kan man väl säga att proffsmodellerna är byggda så att de i princip kan användas som hammare till mindre spik. Men de ger inte mer funktionalitet.
 

nkarlsson78

Avslutat medlemskap
Nikon byter nu fattning till Z för spegellöst.
Nackdel - lite begagnat på marknaden med Z.
Fördel - En del vill byta till Z och säljer sina objektiv o därmed sjunker priserna lite till iom Z.
Canon genomförde sitt stålbad med byte av fattning på 80-talet o sen är den likadan.
ÄR du intresserad av extrema telen då hade jag utan tvekan satsat på Canon.
Canons EF-fattning som du pratar om är i praktiken död. Canon har meddelat att de inte kommer att utveckla nya objektiv med EF-fattning utan satsa allt på sin nya RF-fattning för spegellösa kameror.

JAG hade inte köpt en äldre modell än 5år.
Annars kan man väl säga att proffsmodellerna är byggda så att de i princip kan användas som hammare till mindre spik. Men de ger inte mer funktionalitet.
Håller med om att man inte ska köpa för gammal modell, pga att sensorutvecklingen får i rasande fart. Men val av optik är viktigare.

Sedan vill jag nog hävda att proffsmodellerna har bra mycket mer funktionalitet än konsumentkamerorna; antal bilder per sekund, AF-system, för att nämna några få men viktiga för proffs.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Canons EF-fattning som du pratar om är i praktiken död. Canon har meddelat att de inte kommer att utveckla nya objektiv med EF-fattning utan satsa allt på sin nya RF-fattning för spegellösa kameror.



Håller med om att man inte ska köpa för gammal modell, pga att sensorutvecklingen får i rasande fart. Men val av optik är viktigare.

Sedan vill jag nog hävda att proffsmodellerna har bra mycket mer funktionalitet än konsumentkamerorna; antal bilder per sekund, AF-system, för att nämna några få men viktiga för proffs.
Fasen RF hade jag glömt, bra du var på tårna!

Fler bilder/s är inte mer funktioner. Det är en förbättrad funktion.
Och en bild kan bara vara i fokus eller ur fokus.
Men eftersom TS inte specar vad han skall ha kameran till så blir det ganska ointressant som parameter.
Personligen gillar jag bra sökare och bättre AF för att sätta skärpan. Men helt ointressant om man skall fota naturbilder med stativ, då kan upplösningen vara viktigare.
 

nkarlsson78

Avslutat medlemskap
Fasen RF hade jag glömt, bra du var på tårna!

Fler bilder/s är inte mer funktioner. Det är en förbättrad funktion.
Potato - potato

Och en bild kan bara vara i fokus eller ur fokus.
Nej, men olika delar av en bild kan vara olika mycket i fokus. Att ha många AF-punkter och ett allmänt snabbare och mer konfigurerbart AF-system vill jag påstå är en funktionalitet som proffs betalar för. I alla fall historiskt. Med spegelfria kameror ändrar det sig ju en del.

Men eftersom TS inte specar vad han skall ha kameran till så blir det ganska ointressant som parameter.
Fast jag svarade utifrån ditt påstående om vad proffskamerorna erbjuder. Inte TS frågeställning.

Personligen gillar jag bra sökare och bättre AF för att sätta skärpan. Men helt ointressant om man skall fota naturbilder med stativ, då kan upplösningen vara viktigare.
Beror ju på vad du avser med naturbild. Landskap ja, djur som rör sig, nja.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nej, men olika delar av en bild kan vara olika mycket i fokus. Att ha många AF-punkter och ett allmänt snabbare och mer konfigurerbart AF-system vill jag påstå är en funktionalitet som proffs betalar för. I alla fall historiskt. Med spegelfria kameror ändrar det sig ju en del.
Det är fortfarande inte FLER funktioner.
 

AWid

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en begagnad systemkamera (endast huset) som helst inte kostar för mycket. ..............................................................
Om du bara är på jakt efter ett kamerahus antar jag att du redan har ett eller flera objektiv av något fabrikat. Det är väl idé att hålla sig till samma märke (vilket det nu är). Om det sen är Canon, Nikon, Sony eller något annat spelar nog mindre roll.
 

Turbo56

Aktiv medlem
Fujifilm X-H1, kanske det bästa du kan få för pengarna idag.
IBIS och riktigt bra egenskaper i svagt ljus, tillsammans med Fujis riktigt bra linser och analog hantering gör den till en favorit,
Jag har två FF Nikon, en FF Sony förutom en X-H1 och så några andra.
Äldre hus med mindre upplösning än 24MB, känns inte så framtidssäkert,
 
Fasen RF hade jag glömt, bra du var på tårna!

Fler bilder/s är inte mer funktioner. Det är en förbättrad funktion.
Och en bild kan bara vara i fokus eller ur fokus.
Men eftersom TS inte specar vad han skall ha kameran till så blir det ganska ointressant som parameter.
Personligen gillar jag bra sökare och bättre AF för att sätta skärpan. Men helt ointressant om man skall fota naturbilder med stativ, då kan upplösningen vara viktigare.
Ska ha den för allround hobbybruk. Porträtt, landskap och naturbilder typ.
 
Har hört någon prata om en kamera som filmar i 4k och att man sedan kan välja ut den perfekta ögonblicksbilden. Finns det någon systemkamera som har den funktionen idag, gärna i kombination med mikrojustering och möjlighet att välja temperatur samt utfällbar skärm?
 

mikoto

Aktiv medlem
4K foto finns som funktion på många av Panasonics kameror, den filmar i princip en kort filmsnutt i hög kvalitet så kan man välja att extrahera de foton man tycker matchar det man vill ha. Du får inga RAW bilder dock, endast jpeg.

Jag har väldigt liten erfarenhet utanför Panasonic kameror dock så kan ej svara på om andra kameror har den funktionen.

Är osäker vad du menar med mikrojustering med. Jag är nog för ovan fotograf för den termen, så kan ej ge råd där.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej! Det där med att välja en bild ur en 4k sekvens låter som en Lumix funktion. Jag har en GX 80 och den är liten och behändig, den klarar den funktionen. Inte så bra sökare men ok ändå, jag har den som komplement till en Nikon D800 som sedan inköpet av lumixen mest samlar damm.....men visst är bildkvallan bättre i en småbildssensorkamera än MFT men inte tillräckligt mycket bättre för mina behov. Om jag skulle välja att ha bara en kamera idag skulle nog valet falla på en Lumix G80/90 lagom storlek/prestanda förhållande. Mikrojustering finns inte för fokusen för den är onödigt då fokuseringen sker med kontrastbaserad AF. Kolla på youtube efter filmer, överlägset bästa sättet att lära sig om saker och ting idag oavsett vad det gäller.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Köpte själv en Sony A7 II till dunderpris hos Elgiganten tillsammans med kitobjektivet 28-70. Valde aktivt bort så mycket funktioner som möjligt när det kommer till video då jag inte är så intresserad av det. Visst, det finns saker med "gamla bettan" (den kom för 6 år sedan) - men - den har en underbar fullformatssensor, och jag gillar verkligen bilderna jag får från kamera. Plåtar du mycket i dåligt ljus, och inte kommer ha några andra objektiv - så kanske inte detta är bästa valet. Har även testat Nikon D7000 som senaste DSLR och även Olympus och Panasonic (E-M10 och G90 / G90) men känner att något saknas i bilderna. Mitt köp kunde lika gärna ha blivit en APS-C kamera som Canons eller Nikons, men priset var (är?) så bra på denna kamera nu att det kanske är värt om du vill testa fullformat. Bara min input. Men som sagt - finns betydligt modernara kameror om du kräver många fps, hypersnabb följande fokus och bra filmmöjligheter. Där ligger som Hans sade, G80 och G90 bra till hands. Lycka till!
 

PMD

Aktiv medlem
En spegelfri kamera behöver knappast mikrojustering av AF. Jag tror inte att det finns någon spegelfri med det.

Annars håller jag inte med om att spegelreflexkameror är helt utdöda sen i förrgår. Det är förvisso sant att Canon har sagt att de inte kommer att utveckla fler EF-objektiv (med förbehållet att de kan ändra sig om det uppstår en efterfrågan på nya objektiv). Serien med EF-objektiv dock så komplett att det är svårt att komma på vad som skulle kunna efterfrågas.

N.B. att Canons uttalande gäller konstruktion av nya objektivtyper. Det gäller inte tillverkning av redan konstruerade objektiv.

Större bildsensor är alltid brusfriare än mindre. Det har med naturlagar att göra. Sen kan en mindre sensor vara tillräckligt bra för dina behov, men det återstår att se.

Inställning av färgtemperatur (vilket jag tolkar att du menar med temperatur) är en grundläggande finess i alla systemkameror, men det bästa är att spara bilder som råfiler och ställa in färgtemperaturen i efterbehandlingen. Då behöver man inte krångla med den inställningen medan man fotograferar (och kanske missar något medan man fipplar med kameran).

Det går inte att svara med en viss kameramodell på dina frågor. De är alltför brett ställda, så det vore bra om du kunde fylla på med hur du har tänkt använda kameran, hur mycket du orkar bära på, etc.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Har hört någon prata om en kamera som filmar i 4k och att man sedan kan välja ut den perfekta ögonblicksbilden. Finns det någon systemkamera som har den funktionen idag, gärna i kombination med mikrojustering och möjlighet att välja temperatur samt utfällbar skärm?
Ja, det finns sådana kameror, men tänk på att 4K innebär stillbilder på cirka 2Megapixel vilket inte är så mycket i detta decennium. Det duger kanske till web-bilder, men det finns inte mycket beskärningsmån, och det blir inte jättebra för stora utskrifter att hänga på väggarna.
 

mikoto

Aktiv medlem
Ja, det finns sådana kameror, men tänk på att 4K innebär stillbilder på cirka 2Megapixel vilket inte är så mycket i detta decennium. Det duger kanske till web-bilder, men det finns inte mycket beskärningsmån, och det blir inte jättebra för stora utskrifter att hänga på väggarna.
Riktigt så illa är det inte som tur är :) Med 4K foto läget på min GX800 så blir upplösningen 3328x2496 vilket blir ungefär 8,3 MP. Så obrukbara blir de inte, men de är svåra att arbeta vidare med då de inte går beskära särskilt mycket, de är i jpeg enbart och upplösningen är nog ändå klen för utskrift. Några av Panasonics kameror har även 6K foto, det höjer upplösningen en bit till, kanske ca 50% om siffrorna stämmer men har ingen kamera som jag kan testa med.
 
ANNONS