Annons

Köpråd: Systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Brasknarr

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en ny systemkamera. Eller kanske en begagnad?

Har tidigare fotat med Minolta Vectis S1, men gillade den inte. Rekommenderar den inte till någon. Nu använder jag min farfars gamla Konica T3. Den är helt manuell vilket jag uppfattar som lite störande. Det blir inte några spontana bilder.

Jag skulle vilja ha lite tips på märken och modeller. Jag är inte särskillt duktig fotograf och är villig att spendera upp till 7000.

Snälla hjälp!
Mvh Anders
 
Det här kommer inte hjälpa dig men att använda en manuell kamera kan få dig att förstå tekniken och utvecklas som fotograf.

JAg använder en Níkon F2 från början av sjuttiotalet. Det passar mig perfekt men det är klart att det inte alla gör det.

det är nog bäst att nån annan svarar på den här frågan angående nya modeller för det har inte jag nån koll på överhuvudtaget..
 
Anders, mitt tips påminner en del om Linus, men ändå =).
Om du inte känner att du måste ha autofokus tycker jag de cirka 20 år gamla Nikon-modellerna är utomordentliga. När man lärt sig manuell fokusering går det i stort sett lika snabbt som AF.
Men för att spontana bilder krävs bländarstyrd tidsautomatik. Det finns på Nikon F3, FA, FE, och FE2. Jag har den sistnämnda och är kalasnöjd.
Letar du kan du komma över huset, en normalglugg, en vidvinkel och ett medeltele för cirka 8000 kr.

Lycka till!
ps. de gamla kamerahusen håller att tappas i rännstenen i stort sett, till skillnad från dagens =) ds.

Nikon FE2:
http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfeseries/fe2/index.htm
 
Det där med att tappas i marken var ett mycket bra påpekande. Tack! Min Minolta är just nu inne på lagning för 4:e gången.

Kanske blir en gammal modell iaf...
 
Canon EOS300

Jag vet, detta börjar bli tjatigt. Det finns säkert hundra inlägg om vilken systemkamera som är bäst/lämpligast/ligger bäst i handen o.s.v.

Men jag tänkte göra ett kort inlägg. Vikten på en kamera tycker jag är viktig. Jag gjorde mig av med min Pentax K1000 (manuell), Canon EOS600 (toppenkamera) p.g.a. vikten. Jag resonerade så här, om jag köper en Canon EOS300 som mäter bra och väger lite, kommer jag att fota mer? Om jag dessutom köper lite lätta och vassa fasta objektiv, kommer jag att få bättre foton än med zoom/gedigen tung kamera.

Svaret är ja. Min EOS300 med EF50/1.8 är en dröm viktmässigt och jag plåtar --ofta-- nuförtiden och tvekar inte en sekund vare sig det är frågan om resor eller en promenad ner på stan. Det är skönt med låg vikt, särskilt sommartid utomlands och det är frågan om 35grader.
Gedigna och tunga kameror. Varför? Använd stativ eller lägg kameran på ett fast underlag.

Mitt råd är därför: Köp ett stativ, en lätt kamera och bra objektiv. För 7000:- borde detta vara en lätt match, särskilt om du köper beg.
 
Om man är ute efter en liten, stadig och ändå robust kamera är Pentax MX ett tips.

Jag har två hus (köpte det andra så sent som förra veckan), de väger under halvkilot, med t ex en 35:a, 85:a eller kort zoom väger de fortfarande under kilot. Ligger mycket bra i handen (jag har normalstora händer).

De håller också för att tappas i rännstenen, ja du kan närapå slå in spikar med dem!

MX:en är helt manuell, men mycket snabbjobbad. Tydliga lysdioder i sökaren och dessutom full info om bländare och tid.

Mycket bra originalobjektiv som finns i överflöd på begagnatmarknaden. Husen är dock rätt sällsynta, tyvärr.
 
Mitt tips är Minolta 800si som du får för under 7000:-. Mycket vass kamera och numera säljs den med ett hyfsat vasst objektv 28-105mm om jag inte minns fel. Där får man mycket kamera för pengarna, men det är utgående modell så det är inte säkert att man kan få tag på den. Fast jag tycker den är hyfsat vanlig fortfarande.

Jag har krachtestat alla min Minolta prylar. Allt utom ett objektiv har hållt. Objektivet som gick sönder kunde jag laga själv med ett skruvstäd och snickarhammare. Objektivet var bara fyra dagar gammalt när det åkte i golvet tillsammans med det dryga halvåret gammla kamerahuset.

Mvh
Maverick
 
Gör så här!

Gå in på
www.scandinavianphoto.se
cyberphoto.se

Titta på paketen som de har och jämför de med varandra. Tycker det är en början! Jag tror inte du skall bry dig om vad som står på kameran (Nikon, Canon). När du är så ny yucker jag du skall köpa det som känns bäste helt enkelt och inte bry dig om märkena. Sen när du har lite teknisk info om dem så går du till olika fotohandlare och säg att du vill ha ett kamerasytem för ca 7000 kronor så tar de fram lite (förmodligen de du sett på nätet) exempel som du får klämma å känna på! Det tror jag ger mer än att disskutera här bland alla vänner av bara Nikon Och Canon osv!
 
Re: Canon EOS300

valianten skrev:

Svaret är ja. Min EOS300 med EF50/1.8 är en dröm viktmässigt och jag plåtar --ofta-- nuförtiden och tvekar inte en sekund vare sig det är frågan om resor eller en promenad ner på stan. Det är skönt med låg vikt, särskilt sommartid utomlands och det är frågan om 35grader.
Gedigna och tunga kameror. Varför? Använd stativ eller lägg kameran på ett fast underlag.

Visst ligger det mycket i detta! Helt klart, men samtidigt är ett minst lika tung anledning till varför man tar med kameran att kan ta med den i ur och skur utan att behöva oroa sig. De är klarar det mesta, och utan orosmomentet känns det mycket ledigare, vilket osså ger bättre bilder.
Vikten på kameran avgörs till stor del av objektivet, och visst, många gamla objektiv väger mycket, men ett smäckt 50/1,8 + 550 gram för FE2-huset är helt ok.
Hursomhelst, vore kul och höra vad du bestämmer dig för.
 
ANNONS