Annons

Köpt ny blixt till Canon EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

gard

Medlem
Hej gott folk!

Jag har köpt en Metz blixt (mecablitz 36 AF-3 C/M/N) och har satt den på min Canon EOS 350D men jag får inte blixten att gå av när jag tar bilden..

Den funkar dock, har testat att bara trycka av den.

Någon som vet hur jag får den att funka som om de vore den inbygda blixten?

Tack på förhand!

/Victor

Om jag inte missminner mig så måste du ha rätt sko. Metz använder ju sig av samma huvud, men olika fötter, så att säga. Skon ska ha namnet SCA-3102 M3. Fast jag ser nu att just 36 AF-3 är en dedikerad blixt, så den ska ju fungera rakt av.

Efter att ha konsulterat manualen på metz hemsida så verkar det som att den inte är avsedd för Canons digitala kameror, för manualen innehåller bara hänvisningar till Canons analoga modeller.

Hum, jag är visserligen inte så vass på tyska men enligt scandinavianphoto som jag beställde det ifrån funkar det med canon, står inte att de inte skulle funka med digitala/analoga..

Men har du köpt den hos Scandinavianphoto, så är det ju bara att ringa dit i morgon. De borde kunna ta reda på hur det ligger till. Canon ändrade nämligen sitt blixtsystem lite när de digitala kamerorna introducerades. Alla 3:parts tillverkare hängde inte riktigt med då.

Ah okej, men den passar perfekt :eek:

Och jag tittade i blixten när bilden tas, det är pytte lite av lampan som slår..

Kollade på Scandinavianphotros hemsida och där står kameran som fullt stöd för TTL, vilket inte räcker. Om du upplyste Scandinavianphoto om vilken kameramodell du hade så är det svagt av dem att inte veta att den inte fungerar. Canons digitala kameror har nämligen bara E-TTL, vilket kräven en EX-kompatibel blixt. Typ Metz 36 AF-4C Digital.

Passar gör den.. den passar även rent fysiskt på en Nikon-kamera. Blixtskons utformning är ganska standardiserad

Ah okej, aja, får väl hoppas att dom är snälla och låter mig byta :)

Kan du länka eller nämna en blixt i samma klass som man även kan vinkla som finns på deras sida? Som funkar då ;b

Då är det nog den där som gäller.. Men hör med SF.. de borde ha koll på det. Den har ivf E-TTL, vilket är ett krav för att den skall fungera.

ANNONS
Götaplatsens Foto